Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis/lavlønnet arbejdskraft - hvad er reglerne?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål angående reglerne for brug af næsten gratis arbejdskraft, når man har en I/S.

Vi skal bruge nogle amatørskuespillere til en videoproduktion. I løbet af studietiden var det kotume, at man betalte disse med frokost eller vin for deres hjælp. Men nu hvor der skal laves betalt arbejde for en kunde af virksomheden, må vi så overhovedet aflønne på den måde, eller skal der en ordentlig betaling på bordet? Jeg forestiller mig, at det sidste er tilfældet, men er der nogen, der kan be- eller afkræfte det?

Jeg beklager forøvrigt meget, hvis dette har været oppe før. Lavede en hurtig søgning på "gratis arbejdskraft" på Amino, men fandt ikke noget, der præcis passede på denne situation. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

I må ikke aflønne uden at indberette til skat. Der er næppe nogen i skat der brokker sig over i giver dem en flaske vin som tak - men så er det jo som gave med 0 momsfradrag og kun 25% skattefradrag - men - korrekt er det ikke hvis det er som en aflønning.

I må selv om I vil betale penge eller andet, men princippet er ret klart, det skal indberettes som honorar og det er let via e-indkomst - bidragspligt B indkomst honorar

Om de vil arbejde gratis er deres sag, det må de gerne (forudsat de ikke samtidigt er på overførselsindkomst type dagpenge eller kontanthjælp)

Husk lige, uanset hvad, at lave en aftale omkring rettighed så I har deres OK til at bruge deres optræden præcist til det formål I vil bruge dem. Ellers kan de faktisk siden lave brok i den

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det meget fyldestgørende svar : ) og for den ekstra pointe om rettighederne til materialet. Det er også vigtigt at få med. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)