Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Projekt opgave

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at skrive projekt opgave omkring iværksætteri. Så ville lige høre om i kunne hjælpe mig med at få nogle spørgsmål som jeg kan bruge i min problemformulering ? 
Jeg mangler også en masse litteratur at læse, så hvis der er nogle der har nogen gode sider, bøger eller bare har noget liggende, så vil jeg meget gerne havde det! Det kunne være en kæmpe hjælp, hvis der var nogen der kunne bruge et par minutter på at hjælpe :-) 

Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 13
Fra  http://ekspertsalg.dk/ Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

På hvilket niveau skal det være?

Fra København
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Fra  NORME Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere taget et fag på CBS om iværksætteri (from good idea to venture) med bl.a. serieiværksætteren Nicolai Højer. Vi læste bl.a. "Getting to Plan B" med Mullins og Komisar samt "The Lean Startup" af Eric Ries. Det er to forholdsvis letlæste og verdenskendte bøger om, hvordan man skaber en virksomhed op fra innovative principper. Jeg har desuden taget fag om innovation på mit studie i sociologi. Ønsker du en dansk udgave, der minder om Ries' bog, så har Jonathan Løw skrevet en bog, som kommer ind på nogle af de samme pointer. 
Som ekspertsalg.dk skrev så er det nemmere at hjælpe dig, hvis jeg ved, hvilket niveau du skriver på. Jeg har en baggrund i sociologi på Københavns Universitet, så skriv endelig til mig, hvis du gerne vil have hjælp eller sparring på alle niveauer :-)

Held og lykke med opgaven! 

Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak, jeg vil lige prøve at få læst bøgerne og håbe på at de er til hjælp :-)
Det er niende klasses eksamens projekt :-) 

Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er niende klasses eksamens projekt :-) 

Fra København
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Fra  NORME Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Sejt du starter med at få indblik i iværksætteri så tidligt :-) Jeg synes, at du skal vælge den specifikke problemformulering efter lyst. Her er nogle emner, som jeg ved, at der er forsket i eller skrevet en del om forskellige steder i de danske medier: 

Spørgsmålene er ikke ment som problemformuleringer, men som emner.

1) Hvem bliver iværksætter, og hvad afholder nogle fra at blive det? 

Flere studier peger på, at det især er børn af iværksættere, der bliver iværksættere. Men hvor stor en rolle spiller det egentlig, og er der forskel på brancher? 
Mange i folkeskolen lærer, at man kan blive iværksætter, når man får en helt vild idé, som ofte kræver, at er opfinder. Men iværksætteri kræver  også andre evner, og ofte behøver man ikke opfinde et eller andet helt anderledes for at blive en succesfuld iværksætter. Hvad holder folk tilbage for at blive iværksættere?  

2) Hvem bliver de bedste af de bedste iværksættere?

Der er blevet lavet studier af, hvilke karaktertræk de bedste af de bedste har - bl.a. Claus Meyer har været et studieobjekt i et tidligere forskningsprojekt. Flere studier peger på karaktertræk som fx at man taler om sine ideer hele tiden, at man laver noget man brænder for (og ikke går efter at jagte penge), og at man har en særlig evne til psykisk at overkomme de problemer, som dukker op for alle iværksættere. 

3) Hvad er der særligt ved danske iværksættere?

I Danmark taler mange om janteloven - fx Martin Thorborg mener, at janteloven mest af alt spiller en rolle inde i iværksætteren selv. Er det rigtigt - og er der tilfælde, hvor vi ikke er lige så gode til at bakke hinanden op som iværksættere i andre lande? Danskere ses ofte som meget demokratiske i deres tilgang til livet, og måske spiller det en særlig positiv rolle på innovative evner? Omvendt har jeg også hørt nogen mene, at den selvsamme evne kan være en hæmsko, fordi vi så gerne vil alt selv: så opfinder vi den dybe tallerken alt for ofte i stedet for at kopiere det vi kan og må, og så gøre det endnu bedre eller lave et twist på det. Så lige en artikel om det at kopiere hinanden for nylig.. 

Der er selvfølgelig flere andre emner, som kunne være spændende at kaste sig over. 

Mvh Tenna

Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for din tid til at hjælpe Tenna! Det er virkelig stor hjælp og det kan helt klart bruges! :-)

Fra København
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Fra  NORME Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er glad for at kunne hjælpe! Held og lykke - og skriv endelig igen, hvis der er andet, som du får brug for.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)