hej med jer 1: Jeg har pr. 1. november 2014 oprettet et enkeltmandsfirma. Og i den forbindelse erhvervet mig Dinero´s regnsskabssystem. Men af en eller anden grund (sikkert mig selv), starter købs-bilagsnummeret med 106, og ikke 1? hvad gør jeg for at ændre når jeg har bogført købsbilag 106+107+108? 2: Den samme udfordring har jeg med mine fakturaer. for inden jeg momsregistrerede mig var jeg selvstændig med bierhverv (b-indkomst) og her havde jeg mine første fakturaer som hed 1001, 1002,1003,1004 osv. men nu har jeg fået dem oprettet i Dinero med start 106? jeg vil gerne at jeg kan kende forskel på bilagsnumrene og fakturanumrene. 3:Jeg ved jeg skal indberette moms hvert kvartal, men er i tvivl om jeg skal gøre noget i forbindelse med årsskiftet mht indberetning? Udover forskudsregistrering og selvangivelse og oprettelse af nyt regnskab 2015. Er der nogle kvikke hoveder der kan hjælpe med gode råd? |
1. Her er forskellige muligheder. Det er ikke et krav, at bilagsnumre starter med 1, de skal blot være fortløbende. Du kan således godt starte med 106. Har du nummeret dine bilag fra nr. 1, er det selvfølgelig besværligt, og så må vi finde på noget andet - afhængig af antal bilag mv. En mulighed er at eksportere dine hidtidige posteringer og importere dem i en ny inkarnation af dit regnskab.
2. Tilsvarende som for bilag, de skal blot være fortløbende. Her har jeg erfaring for, at Skat tager det for gode varer, at du har skiftet system, når blot du kan redegøre for sammenhængen mellem de to sæt af numre: 1001 svarer til 106, 1002 til 107 osv, så du viser, at du har styr på det "alligevel". Du kan så selv vælge, om Dineros rækkefølge skal fortsætte eller din oprindelige. Ønsker du det sidste, kan du sætte "næste fakturanummer" til den næste i rækken.
3. Mht. moms er årsskifte også bare et kvartalsskifte, og du skal ikke foretage dig ekstra i dén forbindelse, når blot momsdifferencen ender på balancekontoen for momsafregning, som den plejer.