Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for etablering..........laaaaaaaaang etableringsperiode?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra St. Heddinge
Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Stevns Racehøns Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg har været ledig i et halvt års tid er jeg nu i gang med at starte min egen virksomhed (www.stevnsracehoens.dk ). For ikke at komme i kambolage med dagpengereglerne, har jeg udelukkende brugt eftermiddage/aftener på hverdage samt weekends til at bygge de mange hønsegårde, kyllingevolierer samt indretning af salgslokale. Dette betyder at etableringsfasen har været meget lang, idet jeg startede i sensommeren. Mit spørgsmål er nu…..hvad skal jeg stille op med fradrag for de udgifter jeg har haft til etableringen og også til indkøb af høns, for de er jo foretaget i 2014 og virksomheden starter først i marts 2015, når der er kyllinger at sælge? Håber at i kan hjælpe mig og at jeg ikke har tabt fradragsretten. Hilsen Kirstine

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har solgt en eneste kylling eller andet uden moms - inden din opstart - så er svaret enkelt: - Du sælger det hele fra dig selv privat uden moms til MAX den pris som virksomheden i 2015 kan købe helt det samme for "brugt"

Hvis du intet har solgt uden moms og det hele er købt alene med det formål at stifte CVR OG du ikke har brugt noget af det privat OG det er inden for MAKSIMUM 6 mdr inden din stiftelse - så kan du bogføre det hele i den ny virksomhed til marts efter de regninger du har  og de af dem som tydeligt har moms på, kan tages ind med moms (er moms ikke klart med er der ikke moms)

Er det over 6 mdr siden du købte (se regningens dato) i forhold til stiftelse - er du igen tilbage i at sælge det privat til max den pris du ellers kunne købe til

se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

Hvis du hele tiden har haft CVR så skal du jo tage det ind med det samme du køber det uanset du kun har brugt aftener osv og igen - uden moms hvis du ikke er momsregistreret og hvis du er - så kun moms hvis det klart fremgår af regningen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra St. Heddinge
Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Stevns Racehøns Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, det var sørme et MEGET hurtigt og detaljeret svar....tusind tak. Mit private hønsehold bestod af én hønsegård med blandingshøns. Alt blev solgt i sommers, da jeg i stedet vil satse på racehøns. Jeg indkøbte så kyllinger fra avlere sidst på sommeren, for at sikre en god ægproduktion, når sæsonen starter igen. Med undtagelse af den ene oprindelige gård er der intet tilbage, alle høns er nyindkøbte og gårdene mv. nybyggede, med det ene formål at starte virksomhed til marts, når vejret bliver til at få kyllinger igen.

Forstår jeg dig ret.....kan jeg som privatperson sælge det hele til www.stevnsracehoens.dk  for anskaffelsesprisen? Gælder det også selv om jeg opstarter enkeltmandsvirksomhed? Eller gælder det kun de udgifter der ligger før ½ år før opstart? Jeg har endnu ikke fået CVR, igen pga dagpengereglerne, for ellers skal jeg reducere i dagpengene, selvom der endnu ikke er indkomst i virksomheden.

hilsen Kirstine

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

ja som du beskriver det - så er det bare at sætte det til salg fra privat til dit CVR når det er stiftet - til anskaffelsesprisen for tingene/hønsene - som du skal dokumentere med regninger og så uden moms fradrag - eller til en lavere pris, hvis de er mindre værd eller kunne købes billigere - det afgørende er MAX til den pris som dit CVR ville købe fra en trediepart

Det gælder alt du har privat og vil ha ind i virksomheden og i enkeltmands skyder du det ind - ved at værdien optages som gæld til dig selv fra virksomheden - i mellemregnig/privat indskud-  under status - hvis du ikke får kontanter betalt med det samme fra det ny firma

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra St. Heddinge
Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Stevns Racehøns Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var lige det svar jeg kunne bruge.....endnu engang tusind tak for hjælpen og rigtig godt nytår, hilsen Kirstine

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)