Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal kørselsgodtgørelse indberettes til skat ved ivs form?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

jeg vil gerne udbetale kørselsgodtgørelse til mig selv fra mit IVS selskab, har helt styr på kørebogen, takster og alt det der.

har læst indlæggene herinde vedr. emnet, men skal lige være helt sikker. 

Jeg kan bare bogføre det i mit regnskabsprogram også udbetale det som hævet af ejer, uden at indberette noget på selvangivelsen? 

Mvh Ask Arensbach =)

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep som Thomas skriver - ved hver udbetaling skal indberettes til skat (helt som ved ex fri telefon) og det skal ske løbende for hver udbetaling OG det må kun udbetales hvis der samtidigt er en løn der står i forhold (skal generelt være klart større) Uden løn må der intet udbetales i et selskab - modsat personlig virksomhed der har fradrag i personlig indkomst for statens takster. Det findes med her under indberetning lidt nede i KØREPENGE

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften, mange tak for de gode svar,

jeg har læst materialet igennem (super brugbar blog du har der John :D

- jeg har fundet stedet i danløn hvor jeg kan indtaste det, men nu skriver du så john at der skal udbetales en løn samtidigt, og generalt som er meget større end beløbet fra kørselsgodtgørelse..

dvs. jeg ikke kan udbetale de 12.700 kr. dette måned hvis jeg ikke udbetaler løn dette måned? er jo ny startet og udbetalte 30.000 her sidste måned, så er der ikke overskud til i øjeblikket.

bliver jeg så nødt til at vente med at udbetale kørselspenge til jeg igen har overskud til det vil være forsvarligt at udbetale en så stor løn igen?
eller kan jeg udbetale i små bidder, sammen med en mindre løn? 

er der iøvrigt en grænse for hvor sent jeg må udbetale kørselsgodtgørelse i forhold til hvornår det rent faktisk er noteret i kørebogen? 

 

Mvh Ask =)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at du ikke må udbetale statens takst i kørepenge uden løn - og jeg mener slet ikke du kan indtaste noget i kørepenge uden løn, hverken i e-indkomst eller skat og jeg frygter lidt, at det skal være i samme indkomstår men det må du høre en revisor om

Du kan godt udbetale i bidder - men ikke f.eks. 3000 kr kørepenge og 3000 kr løn - den vil sikkert ved kontrol forkastet men der er ikke en facitliste. Grunden til lønkravet er, at det KUN må udbetales til lønmodtagere og det er man kun hvis man får løn - og kravet om proportion mellem løn og godtgørelse er til for, at man ikke veksler løn med skat til skattefri kørsel. Der er domme hvor hovedaktionær på den baggrund er dømt til skat af penge han hævede som skattefri kørselsgodtgørelse

Omkring den manglende facitliste kan du læser her http://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2012/2012_Skattefri_rejse-_og_befordringsgodtgoerelse_DLA__050312.pdf hvor de skriver

citat:

I den forbindelse er det også særlig vigtig at være opmærksom på, at det er et krav i
praksis, at aktionæren reelt modtager en løbende A-indkomst/løn fra eget selskab for, at
der overhovedet kan udbetales skattefri befordringsgodtgørelse. Der er ikke noget mindstekrav
til lønnen, men den bør stå i et rimeligt forhold til de årlige godtgørelser.

Det er også der beskrevet hvor vigtig dokumentationen er for hovedaktionæren der jo ikke har en arbejdsgiver til at kontrollere sig.

Hør for en sikkerheds skyld revisor eller skat - om du med en løn i f-eks 2015 må udbetale kørepenge der hører til 2014 - jeg tror at huske det er nej - men hør

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

øv..
så har jeg haft alt det bøvl med at føre kørebog uden kunne få noget ud af det, med mindre jeg vælger at malke firmaet for penge så jeg kan udbetale en halv stor løn her i december.

jeg prøver at se om jeg kan komme igennem til skat her i næste ugen hvis ellers ikke de holder julieferie. 

Du skal have tusinde tak for den kompetente hjælp =)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)