Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udleje privatbil på kontrakt til eget firma eller kørepenge?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har fast kørsel hvor vi bruger vores private kassebil på papegøjeplader.

Hvad skal vi gøre - hvad er det smarteste / lovlige

1.) Kan vi leje bilen fast ud til firmaet på kontrakt og kan firmaet så stå for vedligeholdelse og faste udgifter på den -

2.) lade ABAX ELEKTRONISKE KØREBOG reg. kørsel på privat og erhverv kørsel og så få kørepenge udbetalt i forhold til erhvervskørsel?

3.) Vi har 2 biler pt men er i gang med at sælge den ene - så derfor vil vi beholde kassebilen i privat eje for at vi også har den til privat kørsel - men vil man ellers foreslå at kassebilen ejes af firmaet 100 %?

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

du skal bruge kørepenge, du skal tænke på lejer du bilen ud har et fradrag i firmaet men også en privat indtægt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Enig med KAH - hvis I er i selskabsform - så husk kun kørepenge ud hvis løn har en forholdvis fornuftigt forhold til kørepengene og kun sammen.

For personlig virksomhed giver det i stedet for udgift/udbetaling - fradrag i personlig indkomst ved at overskud sættes ned med beløbet i skatteregulering

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

KAH - det ved jeg - og derfor vil jeg heller ikke tage et stort beløb i leje - måske kr. 1000,00 om mdr. - men til gengæld så er det mit aps selskab der står for udgifter og vedligeholdelse jo?

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du kan da ikke rode ting sammen som lav leje og så betaler firma for udgifterne  - den holder absolut ikke - Konstruktionen vil givet blive stillet spørgsmål ved. men for under 500 kr kan du få bindende svar fra skat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 06:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John - det vil jeg da helt sikkert gøre - det er nemlig noget en fortalte mig man kunne - og derfor delte jeg det herinde for at finde ud af om det var ok.

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Pkt 1 lyder for godt til at være sandt - og så er det med sikkerhed ikke muligt. Og ved muligt forstås acceptabelt af Skat -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg har forstået det har i bilen privat og vil bruge den i selskabet. Så har i, som jeg ser det, 2 muligheder.

1. bilen overdrages/sælges til selskabet. Selskabet kan så afskrive på bilen, og har fradrag for alle udgifterne 100%. Der er også momsfradrag for driftsudgifterne, da den er på gule plader. Omvendt så skal brugeren beskattes af fri bil, der minimum er 25% af kr. 160.000 hvert år.

2. selskabet kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster, der skal føres kørebog, f.eks. som du selv beskriver det.

Din 3. mulighed med at leje den ud, tror jeg ikke er hensigtsmæssig. I vil få en skattepligtig lejeindtægt, der er særlige afskrivningsregler (ulempe) og i skal momsregistreres, da lejen skal pålægges moms (hvis den er større end kr. 50.000 årligt). I skal formentlig føre kørebog for at kunne dokumentere rimeligheden i lejens størrelse. Desuden går den vist heller ikke skattemæssigt. En højesteretsafgørelse fra 2014 siger afgjorde nemlig i den konkrete sag, at selskabet ikke havde fradrag for momsen af lejen og at hovedaktionæren skulle beskattes af fri bil. Så den løsning kan altså have meget uheldige skattemæssige konsekvenser.

Valg af mulighed, ud fra en økonomisk betragtning, vil afhænge af en beregning af konsekvensen ved de forskellige muligheder - for både selskabet og jer personligt.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Som jeg har forstået det har i bilen privat og vil bruge den i selskabet. Så har i, som jeg ser det, 2 muligheder.

1. bilen overdrages/sælges til selskabet. Selskabet kan så afskrive på bilen, og har fradrag for alle udgifterne 100%. Der er også momsfradrag for driftsudgifterne, da den er på gule plader. Omvendt så skal brugeren beskattes af fri bil, der minimum er 25% af kr. 160.000 hvert år.

2. selskabet kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster, der skal føres kørebog, f.eks. som du selv beskriver det.

Din 3. mulighed med at leje den ud, tror jeg ikke er hensigtsmæssig. I vil få en skattepligtig lejeindtægt, der er særlige afskrivningsregler (ulempe) og i skal momsregistreres, da lejen skal pålægges moms (hvis den er større end kr. 50.000 årligt). I skal formentlig føre kørebog for at kunne dokumentere rimeligheden i lejens størrelse. Desuden går den vist heller ikke skattemæssigt. En højesteretsafgørelse fra 2014 siger afgjorde nemlig i den konkrete sag, at selskabet ikke havde fradrag for momsen af lejen og at hovedaktionæren skulle beskattes af fri bil. Så den løsning kan altså have meget uheldige skattemæssige konsekvenser.

Valg af mulighed, ud fra en økonomisk betragtning, vil afhænge af en beregning af konsekvensen ved de forskellige muligheder - for både selskabet og jer personligt.

Tak Henrik - smil

Bilen er på papegøjeplader og vi er momsreg. i ApS selskabet - jeg takker for alle svar og ved nu hvad vi skal gøre - Glædelig Jul og Godt Nytår alle sammen.

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)