Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart og barsel

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra aalborg
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 66
Fra  piraf.dk Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Har søgt lidt rundt omkring på nettet efter svar og er ikke helt sikker på jeg har fået rigtig fat i hvordan det hænger sammen, så mit spørgsmål er:

Hvis jeg vælger at få cvr nummer og opstarte en virksomhed ved siden af mit faste job, og så bliver gravid, så vil jeg stadig kunne gå på barsel fra mit faste job og må så ikke arbejde i mit eget firma imens jeg holder barsel, er det rigtigt forstået? så må jeg ikke have lov til at gøre noget som helst i mit firma før jeg starter op på mit faste job igen? så skal det bare lægge hen indtil da? Kan godt forstå man ikke må have lov til at tjene penge imens man går på barsel, men tænker bare at ens firma så bare lidt falder fra hinanden hvis det skal stå helt stille i 6-12 måneder. Men er det bare sådan det foregår?

mvh 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lovgivningen omkring barsel er lige så tumpet som sygedagpenge-reglerne når man er selvstændig.

Jeg, som mand, valgte ikke at tage noget barsel officielt da min datter blev født, simpelthen fordi reglerne slet ikke er gearet til at en selvstændig går på barsel. Så jeg endte med slet ikke at få nogen "barsels-penge" fra det offentlige.

Så jeg vil helt klart anbefale dig at vente med at etablere dit eget firma med cvr-nummer m.m., indtil EFTER du har været på barsel.
Det gør alting meget lettere. Og set i lyset af at du alligevel på papiret ikke må arbejde i dit eget firma imens du er på barsel, så kan du lige så godt vente med at starte virksomheden op. Der er dog nogle muligheder for at din virksomheds indtjening kan modregnes barslen, men det bliver noget rigtig kringlet noget.

Det er ihvertfald min helt kolde holdning: Sygedagpenge, barsel og dagpenge-reglerne er generelt ikke lavet med selvstændige/iværksættere i tankerne. Men det er jo også primært lønmodtagernes forskellige fagforbund som forhandler dem.

/Jesper

Fra aalborg
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 66
Fra  piraf.dk Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay det er da bare rigtig trist læsning, men også lidt som jeg forventede. Det er bare super ærgerligt når jeg endelig har fundet modet til det nu og er meget i tvivl om jeg skal gøre det alligevel da jeg ikke ved hvornår i fremtiden jeg skal på barsel, men som du skriver så ville det helt sikkert være bedst at vente. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)