Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække indskud af ud I/S igen, kan man det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har et simpelt spørgsmål, som jeg håber I kan opklare.

Jeg har en I/S virksomhed sammen med en anden.
Ved opstart af firmaet betalte vi begge 20.000 kr hver, til at fylde varelageret op. Altså alt i alt 40.000 til opstart.

Nu står vi så her ved årskifte og har et overskud på, lad os sige, 50.000 kr.

Mit spørgsmål er så: kan vi nu hver især trække vores 20.000 kr ud af firmaet uden videre? Og i så fald, hvad er så proceduren?  

Det skal tilføjes, at vi ikke har noteret vores udlæg i regnskabet, da vi blot har set dette som et midlertidig lån til firmaet. Kan dette være et problem?


Venligst
Jeppe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

svaret er ja - og proceduren er at jeres indskud skal være sket via mellemregning - ejerindskud - under egenkapitalen i status, hvor det jo ikke har påvirket jeres resultat og det du skriver med I ikke har noteret det må betyder, at jeres regnskab helt enkelt næppe er "lovligt"

Det må beryde, at det f.eks. ikke kan afstemmes med jeres bankkonto. I kan ikke har brugt penge i jeres I/S uden det er regnskabsført som forbrug af penge mod enten  - indskud privat som angivet - eller mod bank og dermed kan I ikke ha købt varer for private penge - uden de penge er med i jeres regnskab, det er givet galt.

Jeg tror I skal ha fat i en revisor eller bogholder hurtigt til at se hvad der kan være galt og hvad der skal gøres - og om I har overskud af den ene eller anden størrelse for jeg synes som nævnt ikke der er meget der tyder på, I kender det tal? Måske har i taget varekøb som omkostning - og i så fald skal værdien af jeres varer lægges til jeres resultat. Jeg synes det du beskriver lyder som rod i regnskabet

Læs ellers her om beskatning af personlig virksomhed og hvorfor indskud og hævninger ikke påvirker resultat og skat http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Det behøver ikke være dyrt at få det ryddet op men det skal gøres snart så I kan afslutte år og komme videre synes jeg. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tusind tak for dit udførlige svar.

For lige at sikre at det er klart hvad jeg mener, så er vores lagerindkøb (med brug af eget indskud) selvfølgelig faktureret til firmaet og bogført i regnskabet. Det der ikke fremgår af regnskabet er, at pengene kommer delvist fra vores private bankkonti.

Vores “problem” er at vores firmakonto ikke stemmer overens med det reelle overskud i firmaet, da denne konto ikke har lagt penge ud for de oprindelige indskudte 2x20.000 kr.

Derfor ønsker vi at trække hver vores lån ud af firmaet igen, både så vi selv har råd til julegaver OG så vores firmaregnskab og firmakonto stemmer overens.

vh Jeppeh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

I har købt varer og bogført i regnskabet som varekøb/udgift ikke? Hvad har I brugt som modkonto ved de køb. I kan jo ikke har brugt banken og hvad har I så brugt. Det er jo der jeres status slet ikke kan stemme og det vil en revisor - eller en skattekontrol jo ikke lige købe

Købet skulle være - udgift varekøb - og så modpost - mellemregning privat indskud - (eller bank hvis I havde skudt alle penge ind i banken) Jeg kan slet ikke se hvordan I kan ha posteret i regnskabet uden at ha en modpost for de 40.000 k r ialt I har købt varer for? 

Der er ikke tvivl om I kan få penge ingen for privat indskud og hævning sker altid via status, men I kan ikke ha bogført korrekt hvis I ikke har haft korrekt modkonto - og jeres firmakonto har heller intet at gøre med jeres "overskud" - det kan slet ikke ses af bankkontoen

Jeg synes I skal betale en for at se hele regnskabet igennem som nævnt - en bogholder eller revisor, behøver ikke være dyrt

Husk også at varene skal opgøres og værdien flyttes fra vareforbrug/køb til varelager når I laver regnskabet så værdien øger jeres resultat.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil 100% tilslutte mig Cookies forklaring og endda løfte en pegefinger:  I har brug for hjælp her og nu (!)  Hvis i ikke får styr på finanserne inden d. 29.12.2014 og således ikke kender jeres overskud kan i ikke sørge for at betale skat rettidigt - det kan eventuelt koste renter. (selvf. sagt under forudsætning af at i tager overskud ind direkte uden virksomhedsordninger eller lignende)

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

indlæggets tekst redigeret, da jeg overså det ikke var et IVS men et I/S. Mit oprindelige svar var derfor I/R.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Roberts.dk du blander vist tingene sammen. De har lavet et IVS så jeg kan

 

Der står ikke IVS, der står I/S .....

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry du har ret.Smile

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)