Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero: Behandling af overbetaling

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 19
Fra  DistanceRunning.dk Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære amino'er,

Én af mine kunder har været så sød at betale lidt ekstra ind på min konto ud over faktura-beløbet. Derfor har jeg nu en faktura som er overbetalt med kr. 31,- Hvordan behandler jeg det i systemet? Det kan vel anses som en form for 'drikkepenge' eller hvad?

På forhånd tak,

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej drikkepenge findes ikke lige her (og er også skattepligtige) Du registrer det beløb der er betalt på kundens faktura. Så vil dine debitorer (debitor konto) vise du har 31 kr for meget,

Nu betaler du kunden de 31 kr tilbage og bogfører debit (plus) på debitor/tilgodehavender og kredit (minus) på bank .- så stemmer alt og alle er glade

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 19
Fra  DistanceRunning.dk Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle tiders! Tak for det, John :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Nej drikkepenge findes ikke lige her (og er også skattepligtige) Du registrer det beløb der er betalt på kundens faktura. Så vil dine debitorer (debitor konto) vise du har 31 kr for meget,

Men John, hvis nu kunden helt bevidst har "rundet op", så vil han måske føle sig stødt over, at få pengene retur.

Jeg er med på, at de bør trækkes ud af kundens konto, men kan man - teoretisk set - flytte dem et andet sted hen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har endnu tilgode at se kunden undre sig over for meget betalt kommer tilbage. Jo teoretisk kan du køre dem ind som omsætning/ny ordre med moms på FIKTIV VARE fra kunden som du så booker som betalt så de kommer med i din omsætning  men det er ikke måden at få korrekt regnskab

Måden er at returnere venligt og få en gladere kunde +  et regnskab der er korrekt eller- lade dem stå på kundens konto - hvor den står og jo er gæld fra dig til kunden, og skrive til kunden, at du har fået 31 kr for meget, og at de står på hans konto til modregning ved senere ordre. Jeg ville vælge første

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sker nu, at vi har kunder, der runder et skævt beløb op for lige at give deres tilfredshed til kende.

Som oftest selvfølgelig, når der betales kontant, men vi oplever også med længere mellemrum, at  en indbetaling på f.eks. 16.978 er rundet op til 17.000. Og nogle gange ledsaget af en lille kommentar i betalingslinjen. Det er jo da ikke noget, man gør ved en fejl, det er da med vilje.

Og hvor utaknemmeligt og stift ville det så ikke virke, at sende 22 kr. tilbage på deres konto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

stift hvis kunden har ledsaget det af kommentar. Ellers ville jeg som proff firma altid returnere. Personligt i min tid med A/S og vel ca 500 betalinger om dagen har jeg aldrig oplevet det, men med små virksomheder kan der da godt være taknemmelighed - anser det for helt naturligt at returnere

Du ville da aldrig opleve et større selskab andet end at lade dem stå som gæld til kunden - eller returnere til kontoen - de tager da aldrig et beløb som drikkepenge i B2B?

(prøv med dit mobilselskab osv :) )

hvad gør du ellers Birthe for at få de 22 kr ind? Lader du dem stå som gæld til kunden - eller bogfører du en ny ordre på 22 kr fiktivt eller bogfører du 22 kr i indtægt på overbetaling fra kunde konto mod - kundens debitor konto

Hvordan får du dem korrekt ind skattemæssigt mon?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg lader dem stå som gæld til kunden og så tager revisoren sig af det ved årsopgørelsen :-).

Men klart!! Hvis det drejer sig om en fejl, så skal selv de allermindste beløb jo returneres. Ingen tvivl om det.

Lad mig lige runde af med at sige, at hvis en kunde - ved en tydelig fejl - indbetaler et par kroner for lidt(f.eks. indbetaler 15345 i stedet for 15354), så gør jeg INTET ved det overfor kunden, men retter det jo bare med en kreditnota.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Ja, jeg lader dem stå som gæld til kunden og så tager revisoren sig af det ved årsopgørelsen :-).

Men klart!! Hvis det drejer sig om en fejl, så skal selv de allermindste beløb jo returneres. Ingen tvivl om det.

Lad mig lige runde af med at sige, at hvis en kunde - ved en tydelig fejl - indbetaler et par kroner for lidt(f.eks. indbetaler 15345 i stedet for 15354), så gør jeg INTET ved det overfor kunden, men retter det jo bare med en kreditnota.

uh - ikke noget jeg synes om, men hver sin metode. Som du skriver, er det en fejl skal det jo retur og har kunden skrevet det er OK, så skal det bogføres som indtægt og har kunden betalt for lidt - så skal det manglende bare ud af verden - enten ved at gøre kunden opmærksom på det, eller ved en tabskonto (type kroneudligning - lidt som ved valuta tab med det samme man registrerer betaling på fakturaen (og så uden moms) så er manglende betaling klaret.

Samme kunne du gøre med få kroner for meget ind - hvis du ikke vil returnere - men med 31 eller 22 kr - som kunden ikke har skrevet er drikkepenge ville jeg returnere.

Lave kreditnota SLET ikke. Hvis noget, så med helt små beløb lave en ren fejl bogføring - krone udligning eller lignende, men at udstede en kredit nota (som jo vel normalt genererer moms også som kunden så ikke får som købs moms da du vil ikke sender den  - nej til kreditnotaer man ikke sender - det er bestemt ikke efter reglerne - det ville gøre en regnskabskontrol meget vanskelig og det er jo lige så let at bogføre som tab 

Det skal dog siges, at skat ikke som sådan godkender man bare afskriver tab fordi nogen betaler for lidt. Gør man det, så er det faktisk som gave man gir og så skal beløbet lægges til overskuddet ved skatte regulering, hvis man skal gøre det ret. Kun tab man har kæmpet for, er der skatte-udgifts-fradrag for.

Fred med det, ingen dør af det så med helt små beløb få gange jo i petitesse.

jh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Samme kunne du gøre med få kroner for meget ind - hvis du ikke vil returnere - men med 31 eller 22 kr - som kunden ikke har skrevet er drikkepenge ville jeg returnere.

Jamen, hvis det  er en merbetaling, der ikke er med vilje, er vi langt over bagatelgrænsen her. Helt ned til få kroner (1-2  kr. vil jeg måske sige) skal reguleres med kunden, hvis vi taler om fejl. Har personligt kørt ud til kunder for at regulere mindre summer (og bogført ud af kontantkassen).

Ja, og med for lidt betaling vil min grænse nok ligge på omkring 20 kr. Så ja, bagateller. Og heldigvis så få, at det ikke er et problem overhovedet.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)