Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor skal SKAT være så tumpede ?!?!?!?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bemærk: Rettidig betaling betyder almindeligvis at man betaler den dag faktura/regning er til forfald.  Modtager man en regning d. 10.02.xxxx og får 8 dages betalingsbetingelse anses det som hovedregel for acceptabelt, at man betaler d. 18.02.xxxx , endda vel vidende at modtageren i mange tilfælde først har rådighed over betalingen næste bankdag.  De offentlige instanser er så viseligt indrettet, at der altid tildeles en betalingsdag som er en gældende bankdag, dvs. en dag hvor betalingen rent faktisk kan gennemføre og beløbet hæves fra din konto.  At de så ikke nødvendigvis havner på modtagers konto samme dag er noget helt andet.  Man har bevist  betalingsevne og hensigt.  Derfor vil jeg anbefale dig at du udregner og bogfører din moms således som du har lyst til, altså umiddelbart efter en momsperiode, men at du lægger betalingen klar til den sidst mulige dato (det man får oplyst når man indberetter momsen).  Det eneste du så skal huske er at du i den mellemliggende periode ikke må "komme til" at bruge det beløb der ligger klar til betaling 1 måned senere.  Bogføringsmæssigt kan det ventende beløb bogføres og ses på momsafregningskonto, eller skyldig moms, hvor det så udlignes den dag pengene trækkes fra banken. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

godt point med borføringen fra roberts.dk. De fleste regnskabprogrammer er indrettet sådan at man afregner moms og NÅR den trækkes i bank bogføres det automatisk på netop momsafregningskontoen . det gør Dinero også perfekt

Nu er det årsskifte og så nulstilles moms konti som køb og salg automatisk ved overførsel til nyt år, i alle regnskabsprogrammer jeg kender - og tilbage står netop den moms man skal ha retur eller betale - på momsafregning, lige til at tage, når den ses i banken

Alle andre kvartaler bør man huske at nulstille momsen så salgs og købs moms går i 0 som NULSTILLING MOMS  Også det gør programmer enten af sig selv  eller med en enkelt funktion - 0stil moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg talte med SKAT i dag. Svaret er at det skyldes en rigtig stor fejl i deres system der tror at der er tale om overskydende skat. Derfor betaler "systemet" automatisk ud og helt i bund nogle dage efter. 

Så vi skal lige have det på det rene, at jeg eller nogen andre for den sags skyld laver fejl hvis de betaler deres moms før sidste rettidige betalingsdato. At der er en sidste rettidig betaling på betyder ikke at pengene SKAL betales der men at pengene SENEST skal betales der. 

Da der for mit vedkommende er tale om sølle 8.000 kr i moms betyder det ikke noget at de ikke står og trækker renter i banken. Selvsagt var det 8 mio jeg skulle af med i moms ville de få lov til at stå og svøppe renter i banken på bedst mulig vis.

Det være sagt kom der så også et "gebyr" på fordi der i mit tilfælde jo ikke var betalt moms. Og her må man gerne kalde mig en sur gammel mand, men jeg betaler ikke 65 kroner fordi SKAT´s system er fejlbehæftet ifølge dem selv. Men det fik jeg dem heldigvis også til at sluge.

Så var der en (John) der kommenterede på min hang til girokort. Ja jeg ved godt at PBS og BS osv bare er skidegodt, men jeg har det altså bare rigtig godt med selv at være on-top med den slags ting. Ja jeg betaler alle mine regninger manuelt, også i privatøkonomien og jeg kan fortælle dig hvorfor. Fordi en PBS aftale i virkeligheden er en blanko-check udstedt til who-ever i et eller andet selskab. Og det system ønsker jeg ikke være en del af. Jeg vil gerne betale mine ting, men  det er MIG der betaler det når det passer MIG at betale det. Ikke andre der trækker når de mener der skal trækkes :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Fordi en PBS aftale i virkeligheden er en blanko-check udstedt til who-ever i et eller andet selskab. Og det system ønsker jeg ikke være en del af.

 

Hel Uldal

Det er noget sludder, ved en BS aftale ved du i forvejen hvad der trækker og du kan stoppe overførslen INDEN den foretages, ved en PBS/Leverandørservice aftale, har du 5 hverdage til at gøre indsigelse, hvor banken SKAL tilbageføre, så det er aboslut ikke en blanko check.

Hav en rigtig god jul og glæd dig over at SKAT ikke beholder vores penge men sørger for vi får dem hurtigst muligt når de skylder os, det er nye tider der gør at vi også skal tænke anderledes end tidligere.

Med venlig hilsen

Kim Villumsen

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
...en PBS aftale i virkeligheden er en blanko-check udstedt til who-ever i et eller andet selskab. Og det system ønsker jeg ikke være en del af. Jeg vil gerne betale mine ting, men  det er MIG der betaler det når det passer MIG at betale det

Ja, så kunne det nemt gå over og blive en religionskrig for og imod BS, men jeg synes, jeg må kommentere det. Jeg ved, det er den anden vej rundt, og at man ikke altid får det tjekket, men du får en BS-oversigt hver måned, hvor du så kan afvise betalingerne - mig bekendt i min bank (stadig) uden gebyr. Det er da nemmere...  (Det er straks værre med automatisk betaling via Dankort - her skal du spærre Dankortet for at undgå en "aftalt" betaling, hvilket på alle måder er til stor gene.)

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Fordi en PBS aftale i virkeligheden er en blanko-check udstedt til who-ever i et eller andet selskab.

Det er da noget værre vrøvl, du kan da ALTID afvise en betaling! - Der stilles ingen spørgsmål, den betales bare ikke.

Uldal:
Jeg vil gerne betale mine ting, men  det er MIG der betaler det når det passer MIG at betale det.

Hmm... Ja, altså når du kan overholde de regler der er for betaling. - Ellers er det ikke.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Jeg talte med SKAT i dag. Svaret er at det skyldes en rigtig stor fejl i deres system der tror at der er tale om overskydende skat. Derfor betaler "systemet" automatisk ud og helt i bund nogle dage efter. 

Så vi skal lige have det på det rene, at jeg eller nogen andre for den sags skyld laver fejl hvis de betaler deres moms før sidste rettidige betalingsdato. At der er en sidste rettidig betaling på betyder ikke at pengene SKAL betales der men at pengene SENEST skal betales der. 

Da der for mit vedkommende er tale om sølle 8.000 kr i moms betyder det ikke noget at de ikke står og trækker renter i banken. Selvsagt var det 8 mio jeg skulle af med i moms ville de få lov til at stå og svøppe renter i banken på bedst mulig vis.

Det være sagt kom der så også et "gebyr" på fordi der i mit tilfælde jo ikke var betalt moms. Og her må man gerne kalde mig en sur gammel mand, men jeg betaler ikke 65 kroner fordi SKAT´s system er fejlbehæftet ifølge dem selv. Men det fik jeg dem heldigvis også til at sluge.

Så var der en (John) der kommenterede på min hang til girokort. Ja jeg ved godt at PBS og BS osv bare er skidegodt, men jeg har det altså bare rigtig godt med selv at være on-top med den slags ting. Ja jeg betaler alle mine regninger manuelt, også i privatøkonomien og jeg kan fortælle dig hvorfor. Fordi en PBS aftale i virkeligheden er en blanko-check udstedt til who-ever i et eller andet selskab. Og det system ønsker jeg ikke være en del af. Jeg vil gerne betale mine ting, men  det er MIG der betaler det når det passer MIG at betale det. Ikke andre der trækker når de mener der skal trækkes :)

Nu har du godt nok selv pointeret fejlen, men jeg er alligevel fristet til at spørge, hvornår betalte du beløbet? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob Kildetoft Henriksen:
Ja jeg ved godt at PBS og BS osv bare er skidegodt, men jeg har det altså bare rigtig godt med selv at være on-top med den slags ting. Ja jeg betaler alle mine regninger manuelt, også i privatøkonomien og jeg kan fortælle dig hvorfor. Fordi en PBS aftale i virkeligheden er en blanko-check udstedt til who-ever i et eller andet selskab. Og det system ønsker jeg ikke være en del af.
hver mand sit valg - men selv med giro kan man vel vælge dato det skal betales - jeg mener - hvorfor generelt betale før tiden, kan man ikke selv i gamle manuelle systemer skrive betalingsdato når man taster betalingslinje?

Bare vælg den dato det skal betale og ikke andet

Nå - ulykken er vel til at overse

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

BS kontra Girokort kan jeg godt se er lidt en religionskrig :)

Nu skrev jeg at "jeg har det bedst med", så det er ikke fordi jeg mener at BS er fejlbehæftet eller andet. Men jeg har det personligt bedst med at betale tingene manuelt over netbank via giro eller overførsler. 

I kan stryge det jeg skrev om "blanko-checken" for sådan ved jeg godt det ikke er. Men jeg er dog tidligere blevet grimt overrasket med BS aftaler hvor der pludselig er trukket 4 gange så meget som man "plejer" fordi noget aconto var justeret op.

Jeg betaler altid mine ting til tiden (og helst før, så er det ude af verden som eks med nærværende sag med moms og SKAT). De få gange jeg ikke kan betale til tiden ringer jeg altid og taler med kreditor og får et par dage ekstra eller lign. 

John-> Det er helt korrekt at man kan manuelt sætte betalingsdatoen til xx/xx-20xx og det gør jeg bare fremadrettet med momsen så er det problem løst. Men det var jeg jo ikke klar over forinden.

Til de nysgerrige betalte jeg mit kvartal 3 moms d. 8/10, dvs lidt over en uge efter at kvartalet var afsluttet. Og må jeg tilføje at den slags ikke havde været et problem i privat regi. Er der nogen der har 14 dages netto på en faktura og betaler den dagen efter modtagelse går der altså ikke ged i vores systemer. Hvordan det så kan forholde sig sådan hos SKAT kan man jo kun klø sig i røven over.. Men et eller andet sted må man jo sige det er typisk når det offentlige skal have lavet systemer, nogle husker vel KMD tilbage i 2006, og det ser jo så ud til at der endnu engang er store huller i systemet.

Det er rigtigt at man kan glæde sig over at pengene ryger retur og bla.bla. Men jeg ville nu glæde mig mere hvis SKAT havde et system der virkede. Hvorfor moms indbetalinger havner i en åbenbart kæmpe balje hvor også selskabsskat og andet lander fatter man jo ikke noget af. Det var i alle tilfælde forklaringen fra den medarbejder hos SKAT jeg talte med. At "systemet" ser det som om at min virksomhed har penge til gode i SKAT. ? 

Der er styr på det, og jeg skulle også bare lige have "tømt leveren" som man siger ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Hvorfor moms indbetalinger havner i en åbenbart kæmpe balje hvor også selskabsskat og andet lander fatter man jo ikke no
Men det gør de og det er efter indførelsen af skattekontoen (som de fleste revisorer kan li fordi det giver et super overblik over alle skatter/moms og alt med skat i ET blik) 

Jeg kan faktisk lidt forstå den med PBS fare Big Smile Jeg købte (da min nabo tre gange på kort tid havde vundet) et superlod i klasselotteriet-  Når det nu var så nemt, og jeg betalte via PBS for ½ år. Jeg som aldrig gider spille - men når det nu var så nemt var det jo næsten tosset ikke at cashe ind og, slippe for at ligge under for naboens bedrevidende smil når han slæbte vin ind fra bilenWink.

Sjovt nok så betyder det, at klasselotteriet automatisk hæver for næste halvår, med mindre man selv går ind og sletter den i PBS - og det har jeg ikke no**** mig sammen til siden, så nu har jeg i 3 år haft superlod - naturligvis uden gevinst Big Smile Så jeg er med på at PBS KAN  - være lidt problematisk til tider, men i skat synes jeg det er nemt nok.

I alle fald: Bare check din skattekonto som er supersynlig når du er logget på skat.dk i øverste menu

Tømt lever skal vist være sundt Smile Ha en super weekend Uldal

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)