Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino iværksættere bliver ramt af EU Bøf: Kaos på Moms for salg af Digitale Ydelser til udlandet fra 2015

Side 6 ud af 7 (67 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

plade:
Er er nogen, der ved, hvordan man skal forholde sig, hvis man som dansk ikke-momsregistreret virksomhed sælger software ved kommission i en webshop baseret i et andet EU land
Man SKAL momsregistreres i det EU land man sælger til - fra krone 1 ved den type export til EU private - grænsen der er 0,01 krone helt enkelt

Igen anelse om hvordan Amazon eller deres brugere håndterer det - men uden for EU sælger til EU private skal tillægge det lokale lands moms i alle fald - men ikke Amazone for længst har systemer til at dække det

vvh John H

Ok, det er til at forstå.

Der nok ingen tvivl om, at Amazon.com har deres på det tørre, men man kunne forestille sig, at der er mange alm. små-sælgere, der skal til at overveje at fjerne deres ebøger, pdf-filer og online-kurser og hvad der ellers falder inden for begrebet elektroniske ydelser - siden alternativet nu åbenbart er at etablere en formel virksomhedIndifferent

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det egentlig ikke også noget nyt, at man bliver skattepligtig til et andet land end sit eget? Lad os håbe, at det er flinke folk på restancekontorerne i Grækenland og Spanien, hvis man skylder dem en 20'er og ikke lige har pengene her og nu.

Fra Dianalund
Tilmeldt 5. Sep 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Taxamo ser bestemt spændende ud. Det er prismæssigt dog lidt dyrt, hvis det er små transaktioner. Der er et prisskilt på €0,20 for hver af de første 2.000 transaktioner pr. måned.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

plade:
Er det egentlig ikke også noget nyt, at man bliver skattepligtig til et andet land end sit eget? Lad os håbe, at det er flinke folk på restancekontorerne i Grækenland og Spanien, hvis man skylder dem en 20'er og ikke lige har pengene her og nu.
Uden at vide det, er mit gæt, at der er en ordning hvor skat i ens eget land - hvis det er onestopsystemet man bruger - står for indkrævning og videresendelse, så mit GÆT er at det skat skat DK man skal slås med.

Ellers er det jo nyt i den forstand at det nu kan være små beløb, ellers er det jo kendt fra hvis man overskred den lokale momsgrænse også for varer.

Jeg har ikke lige haft kræfter til at lede efter hvordan opkrævning hænger sammen - det er sikkert kompliceret men nok løst somehow, for som du er inde på, giver det nok ikke en frirejse til Athen for at redegøre for manglende 20 kr i moms Big Smile (teoretisk kan et land måske spærre en IP - nej jeg aner det ikke)

Der er som tidl. i tråden vist (eller var det i en helt tilsvarende), regnskabsprogrammer som kan håndtere og har en konto til hver enkelt EU lands momssats - husker bare ikke lige hvem det var - og uden en API som små ydelsessælgere vel ikke har råd til, så hjælper det jo ikke voldsomt - de må enten bruge Taxamo som jeg heller ikke har sat mig ind i (har ikke selv ydelsessalg) eller - en excel og bare føre samlet i slut af hver momsperiode, på ny momskonto for ydelsessalg

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

plade:
Er det egentlig ikke også noget nyt, at man bliver skattepligtig til et andet land end sit eget? Lad os håbe, at det er flinke folk på restancekontorerne i Grækenland og Spanien, hvis man skylder dem en 20'er og ikke lige har pengene her og nu.

Uden at vide det, er mit gæt, at der er en ordning hvor skat i ens eget land - hvis det er onestopsystemet man bruger - står for indkrævning og videresendelse, så mit GÆT er at det skat skat DK man skal slås med.

Ellers er det jo nyt i den forstand at det nu kan være små beløb, ellers er det jo kendt fra hvis man overskred den lokale momsgrænse også for varer.

Jeg har ikke lige haft kræfter til at lede efter hvordan opkrævning hænger sammen - det er sikkert kompliceret men nok løst somehow, for som du er inde på, giver det nok ikke en frirejse til Athen for at redegøre for manglende 20 kr i moms Big Smile (teoretisk kan et land måske spærre en IP - nej jeg aner det ikke)

Der er som tidl. i tråden vist (eller var det i en helt tilsvarende), regnskabsprogrammer som kan håndtere og har en konto til hver enkelt EU lands momssats - husker bare ikke lige hvem det var - og uden en API som små ydelsessælgere vel ikke har råd til, så hjælper det jo ikke voldsomt - de må enten bruge Taxamo som jeg heller ikke har sat mig ind i (har ikke selv ydelsessalg) eller - en excel og bare føre samlet i slut af hver momsperiode, på ny momskonto for ydelsessalg

venligst John H

Men selv om det er den hjemlige skattemyndighed, der står for opkrævningen, så ender din 20'er jo til sidst på en konto hos det græske skattevæsen. Herefter indgår den så i det græske statsbudget, osv. Dermed er man jo reelt set skattebetaler i et andet land, end sit eget. Har det ikke hidtil været en grundfæstet princip, at det kun er skattemyndigheden i ens eget land, der kan opkræve skat?

Fra København S
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 8
Fra  Peercraft Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Derefter bruger man samme pris inkl moms til alle, og nu har man så lidt gynger og karuseller - de lande med høj moms tjener man lidt mindre fra - end de med lav

Det vil formentlig konflikte med EU's generelle ikke-diskriminations-regler for nationalitet

http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-rettigheder/Rettigheder/Diskrimination

http://ec.europa.eu/internal_market/services/services-dir/guide/index_en.htm

som vel må formodes at gælde den nettopris, der opkræves for ydelsen af sælger - og ikke sælgers rolle som skatteopkræver for de forskellige nationale myndigheder, medmindre sælger har forskellige omkostninger herved. Og det får man jo netop ikke med one-stop-løsningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

muligt men de kommer aldrig at kunne sætte ind over for netop den hær af små ydelsessælgere der bruger nonstopmoms TROR jeg - de ville måske gå efter Amazone - men da prisen jo bare er samme for alle private tror jeg ikke på de går efter alle de små, så jeg ville sove trygt - også fordi de slet ikke har udarbejdet de endelige krav til kontrollen af alle disse små handler, og hvis prisen er forskellig - så vil alle jo vælge Luxemburg som køberland.

Selve det kontrolpunkt vil jeg mene er en "objektiv grund"  - i alle fald indtil der ligger klare dokumentationsregler - der kan kombineres med at sælger faktisk kan kontrollere køberens land rent praktisk uden at det gør hele processen så tung, at handlen ikke gennemføres. At kræve IP kontrol eller at man skal kontrollere adresse på privatpersoner i hver lille download - det tror jeg ikke de kommer til - jeg tror de ser lidt praktisk på det faktisk

Sagen er jo, at sælger som sådan kan være ligeglad om han bruger den ene eller anden metode.

De der snydes, er de EU lande der ikke får moms - fordi deres borgere bare vælger at skrive de er fra Luxemburg.

Indtil videre tror jeg ikke der er nogen grund til at male "ko på isen" i forhold til B2C salg - hvis den samlede pris man giver er helt ens i hele Europa med metoden - for privat kunden uanset land i EU. 

Vi får se

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg kun har priomært danske kunder, har jeg tænkt mig at gøre opmærksom på at kun danske kunder kan købe.

Evt skal folk sætte et flueben for at bekræfte at de er en dansk kunde. Det kan selvfølgelig godt være at en kunde fra f.eks sverige så angiver han er fra danmark, for at gennemføre købet, men det kan jeg jo ikke forhindre. Det er alligevel kun få udenlandske kunder jeg har, så kommer ikke til at miste specielt meget omsætning pga det.

På den måde håber jeg for at slippe for at skulle bruge onestop ordningen og skal kun være momsregistreret i dk.

Jeg kunne sikkert tjene en smule ved at sætte samme pris men betale mindre moms ved at det er en udenlansk kunde, men den administrative byrde er bare ikke rigtig det værd.

/Navnet

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

navnet:

Da jeg kun har priomært danske kunder, har jeg tænkt mig at gøre opmærksom på at kun danske kunder kan købe.

Evt skal folk sætte et flueben for at bekræfte at de er en dansk kunde. Det kan selvfølgelig godt være at en kunde fra f.eks sverige så angiver han er fra danmark, for at gennemføre købet, men det kan jeg jo ikke forhindre. Det er alligevel kun få udenlandske kunder jeg har, så kommer ikke til at miste specielt meget omsætning pga det.

På den måde håber jeg for at slippe for at skulle bruge onestop ordningen og skal kun være momsregistreret i dk.

Jeg kunne sikkert tjene en smule ved at sætte samme pris men betale mindre moms ved at det er en udenlansk kunde, men den administrative byrde er bare ikke rigtig det værd.

/Navnet

Så kommer man i konflikt med EU's anti-diskriminations-bestemmelser, som der blev linket til i en tidligere post:

http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-rettigheder/Rettigheder/Diskrimination

Catch-22Big Smile

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

... til gengæld er der måske lidt håb at finde for micro-firmaer og freelancere her i Rachel Andrew's blog, hvor hun har samlet en mængde information om problematikken. Der er bla. et afsnit om salg gennem tredje-part (kommission):

"If your products are sold via a company who essentially sell the product for you and whose name appears on the invoice that is sent to the customer, this can protect you from registering for VAT. In that case the company making the sale deals with the VAT liability. This may be the simplest way of dealing with the issue for people with a low number of sales that fall under this ruling."

Side 6 ud af 7 (67 indlæg)