Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om driftoverskud/resultat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer/regnskabsfolk

Jeg har lige omdannet min enkeltmandsfirma til et ApS og stiftet et holdingsselskab.

Jeg har lige et spørgsmål om noget regnskab.

Dette er tal i grove træk og blot et eksempel.

Hvis jeg havde en virksomhed, hvor der på kontoen 1.1.14 havde 1.000.000,- stående. Skylder ingen penge til kreditorer og heller ingen moms. Ingen ting.

I løbet af året har jeg et resultat/overskud på 1.000.000. Skylder ingen kreditorer penge, Moms "er betalt" eller sat til siden ud over de 1.000.000,-

Skulle der i princippet ikke stå 2.000.000,- i kontoen 1.1.15 (Ingen skylder mig penge og jeg skylder heller ikke løn) Jeg har heller ikke betalt selskabskat endnu.

Grunden til jeg spørger dette er fordi jeg tvivler lidt på om min regnskabsmand har lavet regnskabet i orden.

Jeg synes at i følge overskuddet på papiret er meget større i forhold til, hvor mange penge jeg har i banken. Der kan selvfølgelig være forskydelser, men forskellen er alt for stort.

Men kunne i på overstående bekræfte om det er korrekt forstået, bare sådan i grove træk?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må aldrig kunne være i tvivl om sin bogholder og en hver revisor eller anden bogholder bør ret uproblematisk kunne svare dig på hvad der er op og ned. 

Det kan være helt OK og bare dig der ikke gennemskuer det

Det kan være fejl i overskud som måske slet ikke er det du tror i netto (fejl fra bogholder eller i din opfattelse af hvad der er overskud) - og det kan i yderste teori, være en bogholder der tømmer din konto. Det er dog meget sjældent.

Ultrakort så hvis du havde 1 mio fra starten og nu har rent netto overskud på 1 mio og alle dine kunder har betalt dig (debitorer) og du lige præcis har betalt dine kreditorer alt og du ikke har hævet en krone i løn eller udbytte og ikke betalt selskabsskat eller skat i forbindelse med din omdannelse til ApS eller omk. i den forbindelse (revisorerklæring  - oprettelse af holding - eller der står penge på holding - + der er brugt 50.000 på kapital som dog skal være på en konto i så fald stadigt) og meget mere - så burde der være noget med op mod 2 mio, men som nævnt vil der ud over overskud kunne være udgifter og periodiseringer.

Du kan derfor ikke bruge bank umiddelbart, men når du er nervøs for at der stikkes noget under stolen, så skal du jo har det gennemgået lidt mere proff end vi lige gør her på Amino uden andet end din beskrivelse 

Det er ikke et kæmpe problem at se. Du kan jo i øvrigt som nr 1 trække bankkontoudtog og se om alle penge ind og ud ligner noget korrekt eller om der forsvinder penge.

Mit GÆT er at alt er ok, men det kan du ikke bruge til noget, så tag fat i f.eks. www.agera.dk og beskrivhelt kort at du frygter din bogholder enten har bogført forkert så dit overskud er vist alt for stort - eller at der forsvinder penge så du vil betale for en gennemgang af regnskab og bank konto - så får du givet tilbyd på det

Lad være med at tale med bogholderen om snyd før du er i land med et check

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar.

Det er slet ikke fordi jeg tror, at der er noget snyd ved det. Det jeg frygtede mest var at der er sket en fejl i regnskabet et eller andet sted. Det er mig selv der styrer bankkontoen og får betalt alle regninger og alt det der.

Det er mere for at lige have clearet at den opfattelse jeg har om resultat/overskud også er den måde i grove træk i virkeligheden er.

Selvom jeg ikke har den store erfaringer med regnskab, så bruger jeg selv "igen den måde jeg opfatter det" at kunne beregne overskuddet ud fra, hvor meget moms man betaler. Selvfølgelig er der nogen poster der er moms frie.

Hvis det er en restaurant: 

Jeg betaler 250.000kr i moms om året. Så må der været et overskud på 1.000.000,- Derefter trækker jeg lønninger fra og evt. små poster og afskrivninger.

Derefter burde man i grove træk kunne se en ca. overskud. Du må rette mig, hvis jeg har taget helt fejl. 

Som bogholder ville man nok ikke se og beregne på samme måde. Men problemet er at jeg står over for gæster i butikken og de betaler jo prisen med moms, så derfor har en lidt forkert måde at tænke regnskab på hele tiden :D

God aften og God Jul

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Fjerbolden:
Jeg betaler 250.000kr i moms om året. Så må der været et overskud på 1.000.000,- Derefter trækker jeg lønninger fra og evt. små poster og afskrivninger.

Du har jo så også momsfradrag så de 250.000 i moms siger ikke meget andet end at du MINDST omsætter for 1 mio om året som udgangspunkt. Så er der jo alle udgifter, lokale, mad, lønninger og hvad ved jeg, så det er slet ikke til at sige, men en revisor kan gennemskue det lynhurtigt hvis du viser denne hele regnskabet og det bør du gøre for at få ro. Det koster måske nogle tusinde, men et overblik der siger OK generelt til bogførerens metoder skal ikke være voldsomt dyrt

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fjerbold

Du har ret i, at hvis du har haft 1 mio i overskud, og ALT er afregnet, og du INTET har trukket ud til dig selv, så burde dit regnskab se sådan ud:

RESULTATOPGØRELSE

Overskud: 1 mio

BALANCE

Bank: 1 mio

Egenkapital 1 mio

I bund og grund skal du altså kigge på din balance - her finder du svaret på, hvor pengene er henne.

Jeg har skrevet et kort, meget firkantet, blogindlæg om det her: 

https://billysbilling.dk/blog/2014/06/24/overskud-i-virksomheden-men-ingen-penge-paa-kontoen 

Som John også er inde på, så kan der være nogle periodiseringer indeholdt i dit overskud, men det ville balancen så også give udtryk for.

Håber det kan hjælpe dig videre.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du et varelager?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)