Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af erstatningssum for stjålet privat ejet værktøj

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, =)

som overskriften måske røber er dette lidt en speciel situation 

- jeg har haft indbrud i min firmabil som også er min privat bil og fået stjålet for omkring 26.000 kr. af mit privat ejet værktøj, grunden til værktøjet var privat ejet er fordi jeg først startede virksomheden her for 7 mdr. siden og værktøjet købte jeg for en 3 år siden som 20 årig før jeg blev selvstændig.

havde så tegnet en erhvervs forsikring til at dække dette værktøj hvis jeg skulle få indbrud, og de dækkede så også, men kun beløbet eksklusiv moms da det er en erhversforsikring. derfor var jeg nødsaget til nu at købe værktøjet gennem  mit firma for at kunne trække momsen og dermed få det samme værktøj tilbage som jeg mistede. 

dette har så visse minusser bla. at jeg nu ikke må bruge værktøjet privat ifølge skat

- men det der ikke noget at gøre ved, tilbage til spørgsmålet: Hvordan bogføre jeg dette? forsikringsselskabet har overført omkring 18.000 (selvrisiko fratrukket) til mit firmas nemid konto. og jeg har købt for tilsvarende beløb værktøj delt op på 3 mindre faktura og bogført disse som jeg vil ha gjort til en hver tid. 

Men hvordan bogføre jeg nu de 18.000 kr. der er dumpet ind på min konto fra forsikringsselskabet, kan jeg bogføre dem som "privat indskud" i det man kan sige de 18.000 kr. var for at erstatte noget jeg havde betalt privat og aldrig har haft noget med firmaet at gøre? 

Mvh. Ask Arensbach - Arensbach tømrer, snedker & byggerådgivning. 

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er et privat indskud, hvis det var dit private værktøj :)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas, 

Tusinde tak for det hurtige og konkrete svar :D

mvh Ask  

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)