Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alle de typiske spørgsmål ved opstart

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Højbjerg
Tilmeldt 7. Oct 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer

Mit hoved er snart ved at eksplodere af alle de bekymringer og spørgsmål jeg render rundt med. Jeg håber derfor der er nogle der kan hjælpe mig af, med nogle af dem :)

For at gøre det kort, så har jeg tegnet og designet en serie indenfor børneinteriør og lidt børnetøj, jeg har designet div. hangtags, labels osv. og har faktisk også fundet en mulig investorer som måske gerne vil skyde penge i firmaet for at jeg kan komme igang. Så alt i alt, er det meste på plads hvad angår koncept, ide, produkter, finans osv.

Men jeg har ikke rigtig erfaring med det at starte op, og der er så mange ting jeg "er bange for"...

- Hvordan sikrer jeg mig, at mine leverandører har de rigtige certificeringer? Hvis de sender mig et certifikat over mail, kan jeg så regne med at det er ægte og godt nok?

- Hvilke certifikater bør man at have, når det er børneinteriør og børnetøj? (Jeg vil gerne at mine produkter er lavet ud af hhv. økologisk uld og bomuld og selvfølgelig uden farlig kemi)

- Når man skal have trykt sit eget stof, er der så noget man skal være opmærksom på? og er der nogle anbefalinger til gode leverandører? (gerne indenfor EU/tyrkiet)

- Har man ret til barselsdagpenge, når man er selvstændig i tilfælde af graviditet? (Ved godt at jeg kan ringe til Udbetaling DK, men nu jeg er igang her, kan jeg lige så godt høre om det også) :)

- Når man har fundet en investorer, hvordan betaler man så typisk tilbage? Er der en måde der er mere anvendt end andre?

- Når man har fundet den rigtige leverandør, forhandler man så om tingene inden man bestiller sine samples, og SKAL man lave en produktion efterfølgende?

- Moms, skat, told osv. ved jeg ikke meget om, så hit me, hvis der er nogle gode råd ;) Jeg er altid blevet fortalt, at man skal ikke lade sig droppe sine drømme, fordi man er bange for papirarbejdet og de andre "halv tørre ting", men derimod gøre det man er bedst til, og betale sig fra det andet. Men jeg elsker at lære og vil selvfølgelig også gerne spare penge der hvor man kan, så vil jo også gerne sætte mig lidt ind i tingene...

Jeg er sikker på at der er mange flere spørgsmål, men det her var lige de første der dukkede op i hovedet idag :)

- Er der ellers nogle ting eller gode råd, man bør vide inden man hopper ud i det, er jeg MEGET interesseret i at høre dem :)

På forhånd tak :)

Mvh. Carina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Carina Hansen:

1

- Hvordan sikrer jeg mig, at mine leverandører har de rigtige certificeringer? Hvis de sender mig et certifikat over mail, kan jeg så regne med at det er ægte og godt nok?

2

- Hvilke certifikater bør man at have, når det er børneinteriør og børnetøj? (Jeg vil gerne at mine produkter er lavet ud af hhv. økologisk uld og bomuld og selvfølgelig uden farlig kemi)

3

- Når man skal have trykt sit eget stof, er der så noget man skal være opmærksom på? og er der nogle anbefalinger til gode leverandører? (gerne indenfor EU/tyrkiet)

4

- Har man ret til barselsdagpenge, når man er selvstændig i tilfælde af graviditet? (Ved godt at jeg kan ringe til Udbetaling DK, men nu jeg er igang her, kan jeg lige så godt høre om det også) :)

5

- Når man har fundet en investorer, hvordan betaler man så typisk tilbage? Er der en måde der er mere anvendt end andre?

6

- Når man har fundet den rigtige leverandør, forhandler man så om tingene inden man bestiller sine samples, og SKAL man lave en produktion efterfølgende?

7

- Moms, skat, told osv. ved jeg ikke meget om, så hit me, hvis der er nogle gode råd ;) Jeg er altid blevet fortalt, at man skal ikke lade sig droppe sine drømme, fordi man er bange for papirarbejdet og de andre "halv tørre ting", men derimod gøre det man er bedst til, og betale sig fra det andet. Men jeg elsker at lære og vil selvfølgelig også gerne spare penge der hvor man kan, så vil jo også gerne sætte mig lidt ind i tingene...

1  desværre nej. Helt som at tøj og ure og alt kan forfalskes, så kan certifikater - faktisk en god del lettere

2 Tal med dansk textilinstitut - der er en lang række mærkninger som du kender- f-eks ökotex og andre, og der kan du hos organisationen - ökotex og de øvrige, kontrollere, om din producent rent faktisk er med og dermed underlagt deres retnigslinjer

3 Ja først og fremmest f-eks. at farvene er certificerede - igen f.eks ökotex farver eller andet som du kan kontrollere + naturligvis at de sidder fast så de ikke ødelægger en masse andet tøj + i visse lande, at der ikke er børn der tramper rundt i gift. Har man råd til en inspektionsrejser er det godt, og så må man lave sig en code of conduct som vil at ens leverandører lever op til (ex forbud mod børnearbejde (ikke stort problem i f.eks. tyrkiet og faktisk heller ikke Kina, men mere udbredt i Indien/Bangladesh med mere

4 ja til barselspenge, men man skal opfylde optjeningsretten via sin løn- den må du google eller fange udbetaling danmark på - men Ja hvis man kan påvise indtjening der opfylder optjeningskrav helt som ansatte. Mener der er helt ny regel fremover om at selvstændige også, selv uden løn (som man ikke har i personlig virksomhed) skal indbetale til baresel.dk

5 - nej - det kan være lån og renter eller royalty eller andel af virksomheden eller meget andet - Det er ikke let at få investorer til tøj i al almindelighed, men det er i alle fald meget individuelt hvad der aftales

6-  ja man forhandler inden samles - og nej man skal ikke købe hvis samples ikke duer normalt. Problemet kan være, at du ikke kommer i kontakt med en producent, men en række mellemhandlere (type alibaba) og der kan du ikke en gang være sikker på, at leverancen svarer til din sample - så igen - en inspektionsrejse kan være god, og ellers referencer

7 overvej en ekstern bogholder der har adgang til dine bilag via dropbox + dit regnskabsprogram i det mindste til kontrol af det du laver

her lidt at læse http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/05/hvad-bestar-virksomhedens-resultat-til.html

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

Find et roligt øjeblik - det kan læses på under en time men du skal måske tygge det igennem et par gange. Skat har gratis basiskurser, www.regnskabsskolen.dk har også visse gratis og ellers mange som er mere end pengene værd, med betaling

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 3. Mar 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Bombgirl.dk Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT tilbyder gratis informationsmøder vedr. opstart af virksomhed.

Mødet giver et fornuftigt billede af opstarten samt opmærksomhedspunkter i din opstart.

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665

Distributør af sexet og frækt lingeri og dameundertøj.
www.bombgirl.dk & www.demoniq.dk.

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan du sikrer dig omkring certificatsdelen.... 
Det gør du ved at producent/leverandør kan fremvise ET ELLER FLERE CERTIFICATER.

For økodelen er det EU's "EcoLabel" det er noget producent skal ansøge om.

Når først de har det, så er du sikker på at det tøj du får lavet er økologisk - og du behøver derfor ikke investerer i yderligere, omkring at sende materialet til labaratorie til analyse.

Og ellers skal du sørger for at de har  OEKO-TEX standard 100 certifikat, så er du ready to go. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.dmogt.dk/raadgivning/csr/2014/10/eu-blomsten-og-oekotex-hvad-er-forskellen

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Johns sædvanlige gode svar kan jeg supplere, at det ofte er en god idé frivilligt at momsregistrere sig tidligt i processen - straks, når udgifterne begynder, og altså inden indtægterne kommer. Der fokuserer ofte på, hvornår man SKAL lade sig registrere, men man KAN jo lade sig registrere, når man kan se, at der er indtægt på vej, idet man jo så får fradrag for det moms, man har betalt for sine varer og ydelser. Dette gælder især, hvis man kun skal handle med firmaer eller blandet, men er under alle omstændigheder værd at overveje. Det gør trods alt indkøbene 25% dyrere med moms, hvilket så kan spares under opstarten.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 7. Oct 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit fine svar John :) Hvor er det fedt, at folk gider at tage sig tid til at svare på alle ens - til tider - dumme spørgsmål :)

Men ja, tænkte nok at certifikaterne kunne forfalsket.. Men hvad gør man så? Hvordan har man så sin ryg ren? Jeg ønsker jo at handle i god tro, og vil gerne kunne stå inde for mine produkter..

Hvis man har godkendt sin sample, kan man så virkelig ikke være sikker på, at leverancen er som den man først har godkendt? For puha, så kan man jo aldrig være sikker inden man lægger en stor dyr ordre?

Fedt med SKAT - Vil helt sikkert tage afsted til kursus så, det er jo med at benytte sig af de muligheder man har...

Har lige et par spørgsmål mere :)

1. Er det noget med, at man både skal være selvfølgelig CVR registreret, men også importregistreret når man skal importere varer hjem?

2. Hvis jeg ønsker at oprette et Aps, er det så 50.000 kr. som er i firmaet (ens aktiver? f.eks. penge brugt på at købe varer) eller skal man smide 50.000 udover alt det andet man har smidt i firmaet?

Vh. Carina

Fra Højbjerg
Tilmeldt 7. Oct 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det vil jeg helt sikkert tage afsted til :)

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfalskes eller ej, du får kopi af certifikater - hvis der kommer en retssag ud af det, så har du dit på det rene.

Du skal finde leverandører som kan give dig referencer - når du har referencer.

" kan man så virkelig ikke være sikker på, at leverancen er som den man først har godkendt?"

Forstår ikke hvad du mener, altså lad os sige du bestiller 5000 underbukser.

Så vil der altid være nogle med fejl i, som du feks ved når du er nede og handle i en forretning - straks efter kommer du tilbage med en kvittering, "jamen der er hul i" og får refunderet dine penge..

Men du skal ikke regne med at leverandør/producent tager hensyn til "fejlproduktion" hvor enkelte eller flere i partiet kommer med noget defekt (hvilket er normalt)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

ja  du skal være importregistreret for at måtte importere erhvervsmæssigt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html 

Du skal sørge for at værdien er i selskabet i princippet (og halveres den holde generalforsamling men lad os holde os til, at du prøver at holde værdien)

Det kan du sagtens gøre ved at bytte kontanter med varer - varekøb er IKKE en udgift overhovedet og må ikke bogføres som udgift som sådan, før varen er solgt og dermed væk fra lager

Jeg ville hvis jeg var dig ofre en bogholder eller revisor til at sidde eksternt og bakke dig op i starten, ofte vil det vise sig at spare både besvær og ærgelser

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)