Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modtag dagpenge og arbejde fuldtid i virksomheden?

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:
Men igen - A-kasserne har ikke tiden til at kontrollerer dit faktiske timeforbrug.
og jeg tror det lidt er der problemet ligger - Når A kasse medabejderen føler sig tryg ved at projektet virker til at kunne ligge uden for normal arbejdstid - så vil denne også gerne være lidt tryg ved, at der kan redegøres et rimeligt korrekt tidsforbrug. Det er de to forhold - uden for normal arbejdstid - og - tiltro til at dette er korrekt og at et rimeligt korrekt timeforbrug kan opgives, som giver et JA, og det er tvivl over for de samme ting, der kan få A-kasse medabejderen til at mene det nok er fuld tid alligevel, og give nej

Det er sikkert også der det kan svinge lidt fra a-kasse til a-kasse og medabejder til medarbejder tilmed

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Serie:
Men igen - A-kasserne har ikke tiden til at kontrollerer dit faktiske timeforbrug.
og jeg tror det lidt er der problemet ligger - Når A kasse medabejderen føler sig tryg ved at projektet virker til at kunne ligge uden for normal arbejdstid - så vil denne også gerne være lidt tryg ved, at der kan redegøres et rimeligt korrekt tidsforbrug. Det er de to forhold - uden for normal arbejdstid - og - tiltro til at dette er korrekt og at et rimeligt korrekt timeforbrug kan opgives, som giver et JA, og det er tvivl over for de samme ting, der kan få A-kasse medabejderen til at mene det nok er fuld tid alligevel, og give nej

Det er sikkert også der det kan svinge lidt fra a-kasse til a-kasse og medabejder til medarbejder tilmed

vh John H

Jeg er enig John

Fra politisk hold, vil man jo gerne give iværksætteri en chance og derfor findes reglerne og mulighederne.

A-kasserne skal jo så administrerer, men de skal jo også tjene penge -  og netop en person med bibeskæftigelse, vil være mere tidskrævende end den "almindelige" dagpenge modtager, så allerede der er man ikke den bedste "kunde".

Derudover tror jeg også at den som har noget iværksætteri, vil være længere tid på dagpenge, da denne har mere fokus på sin forretning end at søge jobs -  og dette gør også at a-kassen kommer at bruge mere tid på en sådan person.

A-kassen kan jo ikke skrue op for renten eller ekstra gebyrer hos den mindre attraktive kunde, som bankerne f.eks. gør.

Derfor tror jeg at de fleste a-kasser fra start helst vil undgå iværksætteren og dertil kommer måske en medarbejder frygt, til  at ikke gøre sit arbejde ordentligt, som også kan medføre et nej, ved tvivl o.s.v.

Derfor er det så vigtigt, at være ordentlig klædt på i sit møde med A-akassen vedr. iværksætteri.... og ikke blot betragte disse som en hjælpende rådgiver.

Serie

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Man skal så overveje med sin egen etik om det med ikke at indberette alle timerne er noget man vil da der her er tale om socialt bedrageri, hvilket er strafbart med fængsel op til 2 år. Går under berigelseskriminalitet.

Har en meget nær ven der var hele møllen igennem fordi hans faktiske antal arbejdstimer og det han havde skrevet på dagpengesedlerne i knap 2 år afveg med 28 timer totalt. Det skal siges at han havde så dårlig styr på det at der også var rigtig mange måneder hvor han havde skrevet for mange timer på og dermed havde snydt sig selv. Men da regnskabet blev gjort op var det 28 timer til A-kassens favør. Han skulle betale det fulde beløb tilbage + fik 3 måneders karantæne fra A-kasse (= ingen dagpenge) + han fik 30 dages hæfte dog betinget. 

Jeg ville aldrig tage chancen, så er det nok bedre at tage et job på Shell eller McDonalds ved siden af sit firma indtil man kan klare sig selv alene på firmadelen. 

Hvis man ikke er i "systemet" er der jo ikke noget loft over hvor mange penge man må tjene :)

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så vil jeg da også tilføje at da trådstarter som jeg læser det er nyuddannet må der være tale om dagpenge på dimmitendsats. Det er lige før du kan få lige så meget udbetalt månedligt ved at tage 4 avisruter for dimmitendsats er en joke. Det er mindre en kontanthjælp (knap 9000.- før skat pr måned) hvis man er rigtig uheldig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Har en meget nær ven der var hele møllen igennem fordi hans faktiske antal arbejdstimer og det han havde skrevet på dagpengesedlerne i knap 2 år afveg med 28 timer totalt.

Hmm 28 timer over en periode på 2 år -  så synes jeg at hans omtalte straf er meget voldsom.

Det virker også besynderligt at nogen går i retten, for noget som ligner en fejlindberetning svarende til brutto kr. 100 pr. måned.

Han har jo dog i de 2 år, ved at være delvist selvstændig, sparet staten for langt mere end det de 28 manglende timer lyder på.

Hvis vi taler om 28 timer pr. måned over 2 år - så virker det mere realistisk

Men hvis faktum er de 28 timer - så må der være andet til grund, måske fra en tidligere dom eller lignende.

Givet at det er op til ens egen etik, moral mv. -  sådan er det jo også, når vi går over vejen ude på landet, til trods for at fodgængerfeltet viser en rød mand

Serie

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Man skal så overveje med sin egen etik om det med ikke at indberette alle timerne er noget man vil da der her er tale om socialt bedrageri, hvilket er strafbart med fængsel op til 2 år. Går under berigelseskriminalitet.

Har en meget nær ven der var hele møllen igennem fordi hans faktiske antal arbejdstimer og det han havde skrevet på dagpengesedlerne i knap 2 år afveg med 28 timer totalt. Det skal siges at han havde så dårlig styr på det at der også var rigtig mange måneder hvor han havde skrevet for mange timer på og dermed havde snydt sig selv. Men da regnskabet blev gjort op var det 28 timer til A-kassens favør. Han skulle betale det fulde beløb tilbage + fik 3 måneders karantæne fra A-kasse (= ingen dagpenge) + han fik 30 dages hæfte dog betinget. 

Jeg ville aldrig tage chancen, så er det nok bedre at tage et job på Shell eller McDonalds ved siden af sit firma indtil man kan klare sig selv alene på firmadelen. 

Hvis man ikke er i "systemet" er der jo ikke noget loft over hvor mange penge man må tjene :)

Du påpeger jo her det største problem, nemlig at dine rettigheder er betinget af individuelle medarbejderes vurdering. Reel set så kan jeg ikke se at at reglerne for selvstændig bibeskæftigelse er mulige at opfylde 100%. I og med at du ikke bare en enkelt gang må være tvunget til at lave noget for virksomheden i normale åbningstider gør det umuligt, da det ved en krakilsk fortolkning betyder at du ikke må sende eller modtage en pakke, du må ikke mødes med din bank, du må ikke mødes med skat, du må ikke tale med kommunen.... 

Jeg tror ikke der er en eneste virksomhed i Danmark der er organiseret så man ikke et par gange om året er nødt til at gøre sådanne ting, så det ender med at blive afhængigt af om medarbejderen i A-Kassen og i Jobcenteret vil se igennem fingre med detaljer. Det gør de fleste i noget omfang, men du har ingen retssikkerhed for at det er tilfældet.

Det er korrekt som der er skrevet i tråden at du skal fraregne ALLE timer og at det er irrelevant om du tjener 10 kr/time eller 1000kr/time, der er dog en faktor for såkaldt ukontrollabel arbejdstid hvor indtægt divideres med en timesats. Eksempelvis sælgere har ukrontolabel tid...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
. Reel set så kan jeg ikke se at at reglerne for selvstændig bibeskæftigelse er mulige at opfylde 100%.

Reglerne siger at du ikke må have FAST kontakttid / åbningstid indenfor det som i daglig tale hedder alm. kontortid samt at du kan løse dine opgaver udenfor normal arbejdstid.

At du som ledig evt. vælger at drive din bibeskæftigelse indenfor normal kontortid, er underordnet .

Der er iøvrigt masser der har fuldtidjob og driver bebeskæftigelse, som så blot vælger at betale sig fri, afspadsering m.v. - hvis de evt har et møde i dagtimerne i forbindelse med de virksomhed.

Det du skriver omkring ukontrollabel arbejdstid har intet med dette at gøre. Dette hedder iøvrigt en omregningsfaktor, som bruges til at beregne ukontrollabelt lønarbejdes timeforbrug med.

Serie

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)