Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En forståelse for hvad “forsvarligt kapitalberedskab” reelt betyder?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stifter et IVS med en partner til 1kr.
Vi låner hver i sær 5.000 kr. ind i IVS’et.
De først 6.000 kr. bruger vi på at udvikle en app.
De sidste 4.000 kr. gennem vi til andre driftsomkostninger.

Hvilken betydning har dette reelt ift. Selskabslovens §119, udover at man skal indkalde til en generalforsamling?

Selskablovens $119 siger:

Ledelsen i et kapitalselskab skal sikre, at generalforsamling afholdes, senest 6 måneder efter at det konstateres, at selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital. På generalforsamlingen skal det centrale ledelsesorgan redegøre for kapitalselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder om kapitalselskabets opløsning.

Hvad nu hvis vi på vores generelforsamling bliver enige om, at de 4.000 kr er nok til at dække vores andre driftsomkostninger?

Kan vi så ikke bare "køre videre"...?

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ablochs:

Ledelsen i et kapitalselskab skal sikre, at generalforsamling afholdes, senest 6 måneder efter at det konstateres, at selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital. På generalforsamlingen skal det centrale ledelsesorgan redegøre for kapitalselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder om kapitalselskabets opløsning.

Hvad nu hvis vi på vores generelforsamling bliver enige om, at de 4.000 kr er nok til at dække vores andre driftsomkostninger?

Kan vi så ikke bare "køre videre"...?

Hvis opretter selskabet for 1 kr. og i begge laver udlæg på 5.000 hver så vil det sige at jeres firma allerede på givende tidspunkt har en kortfristede gæld og forpligter sig til at betale pengene tilbage efter et år. 

Det vil sige at SKAT og Erhvervstyrelsen kan kræve at jeres virksomhed lukker, hvis i ikke komme med en løsning til jeres gældsproblem.

Det jeg har gjort i min virksomhed hvor jeg lavede udlæg af egen lomme. snakkede jeg med min revisor og lavede udlæggene om til indskud og forhøjede vores Kapital.

Om det er det lovmæssige rigtig at gøre kan jeg ikke svare på men det er det vi har gjort

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis I beslutter at driften vil genetablere egenkapitalen inden for "kortere" tid så kan I køre videre.

Det at I låner penge til selskaber giver ikke kapital med mindre det gøres som såkaldt ansvarlig kapital (mere kompliceret) - det er så bare gæld til jer på 6000 kr som jo stadigt er gæld til jer når pengene er brugt

Jeg synes overordnet det er skidt at stifte med 1 krone. Man skal stifte med kapital nok til at kunne klare udgifterne i starten i min optik Se evt om KAPITALBEREDSKAB  

Mon ikke I kan finde mere end 50 øre hver at stifte for Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Cookie - John Hannover:
Ja hvis I beslutter at driften vil genetablere egenkapitalen inden for "kortere" tid så kan I køre videre.

Det var lidt dén løsning, jeg var ude efter. Så er spørgmålet bare: Hvad menes med "kortere tid"? 6 måneder? 1 år?
Vi er ret indforstået med, at hvis virksomheden ikke tjener penge efter et til halvandet år, som er den ikke værd at forfølge... 

Men som jeg forstår din udlægning, er der ikke noget ulovligt i det tænkte eksempel?
SKAT og Erhvervstyrelsen kan ikke tvangslukke IVS'et?  

Cookie - John Hannover:
Mon ikke I kan finde mere end 50 øre hver at stifte for

Det er ikke så meget den ene krone, som er afgørende - det var ment som eksempel.
Men lad os mere realistisk antage, at det koster 50.000 kr. at udvikle vores app i stedet for 6.000.
Så skal vi oprette IVS'et med over 100.000 kr. for at vi ikke løber ind i §119...
Så meget kapital har vi ikke - hvad gør man så?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Erhvervsstyrelsen lukker jer ikke - det der kan ske var med i mit link - hvis man driver selskabet uforsvarligt og stifter gæld uden at kunne betale den når det burde være klart, at sådan vil det blive - så kan det være alvorligt

Hvis det koster 50.000 kr at udvikle den app - ja så skal de penge jo i selskabet og hvis I gør det som lån så skal I overveje konvertibelt lån, da pengene ellers kan være tabte  og ja - så skal I via generalforsamlinger besluttet hvornår I venter kapitalen genetableret, og der er ikke en fast tid for det.

I skal jo bruge de penge det koster, og og hvis I ikke har 100.000 og det koster 100.000 kr at udvikle en app - så kan jeg ikke helt se hvorfor I skulle gå igang og måske ikke ha pengene til det, så I må jo ha pengene - enten at gi som lån - eller ved at stifte et ApS til 50.000 kr f.eks. og så bruge de penge og holde GF og jo satse på at pengene kommer ind. Det værst tænkeligt her kunne være, at det ikke lykkes og at skat forkaster fradrag for omkostningen som ren udviklingsomkostning - Jeg synes I skal tale med en revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Erhvervsstyrelsen lukker jer ikke - det der kan ske var med i mit link - hvis man driver selskabet uforsvarligt og stifter gæld uden at kunne betale den når det burde være klart, at sådan vil det blive - så kan det være alvorligt

Det vil sige at det som jeg har skrevet er nok forkert. Hvis det er det vil jeg undskylde på forhånd, at jeg har givet fejl info.

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Hansen:

Cookie - John Hannover:
Erhvervsstyrelsen lukker jer ikke - det der kan ske var med i mit link - hvis man driver selskabet uforsvarligt og stifter gæld uden at kunne betale den når det burde være klart, at sådan vil det blive - så kan det være alvorligt

Det vil sige at det som jeg har skrevet er nok forkert. Hvis det er det vil jeg undskylde på forhånd, at jeg har givet fejl info.

nah det er som ikke specielt forkert - men erhvervsstyrelsen lukker ikke bare en virksomhed, heller ikke efter flere år med negativ kapital, så længe bestyrelsen afholde generalforsamling og har plan for at genetablere kapitalen - men styrelsen har sikkert en vis teoretisk ret til at gribe ind - Det er dog som nævnt bestemt ikke den normale handling selv ved negativ kapital i masser af år (og man kan måske undre sig over, at styrelsen ikke i et eller andet omfang undersøger lidt, om det er spor realistisk med ledelsens forventninger om genetablering)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)