Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Driftselskab - Holdingselskab - Lån

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Pga. et aflyst projekt, har mit driftselskab behov for at låne et små beløb et par måneder fra mit holdingselskab. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg låne penge til mit driftselskab fra mit holdingselskab på den lovmæssig rigtig måde?  

Jeg har læst et par sted at det er lovlig at låne penge til ens driftselskab men at man skal bare sørge for at der skal rente på som svarer minimum til det laveste rente på det tidspunkt man låne pengene ud til driftselskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil du være sikker, så hør din revisor som du bør ha hvis du har drift og holding med sambeskatning, men der er ikke noget i vejen for, at sambeskattede selskaber kan ha en vis gæld til hinanden - lægge ud for hinanden - uden rente (sambeskatningen betyder jo, at det ikke ville ha nogen beskatningsmæssig konsekvens)

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for det hurtige svar - det er et stort hjælp.

Mvh

Itz 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er et mindre beløb i en kort periode, kan du blot lave en mellemregningskonto i hvert af regnskaberne til overførslen. Når du fører pengene retur, skal du ganske rigtigt tillægge markedsrenten. Hvis selskaberne er sambeskattede og kun har dig som ejer, betyder det skattemæssigt ikke det store.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Når du fører pengene retur, skal du ganske rigtigt tillægge markedsrenten. Hvis selskaberne er sambeskattede og kun har dig som ejer, betyder det skattemæssigt ikke det store.
behøver man det i sambeskattede forhold hvis det er det ene der lægger ud for det andet - det mener jeg ikke hvis det er sambeskattede selskaber i.h.t. selskabsskatteloven § 31 stk D for nu at blive lidt vovet højttravende :) Og det betyder ikke alene ikke det store men rent 0 nemlig

Rentekravet om markedsrente er kun hvis det er fra hovedaktionær til selskabet - mellem koncernforbunde sambeskattede - eller for den sags skyld mellem rene 3.parter, er der ikke noget rentekrav

- men som sagt - hør revisor  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

SEL pgf. 31D omhandler skattefrit tilskud fra moder til datterselskab, derved vil der ikke være et mellemværende, da det anses som et tilskud fra moderselskabet.
Kan også gives modsatte vej, men betragtes i så fald som udbytte.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

CEF altså penge fra moder til datter som lån - skattefrit - og rentefrit - som jeg læser dig?

Udlæg fra datter til moder vil være som udbytte skriver du - som jo også er skatte og "rentefrit" - men skal et sådan udlæg (hvor datter f.eks. betaler revisor regning for moder holding der jo kan ha tom bankkonto) så noteres som udbytte fra datter til holding og ikke som mellemværende - tilgodehos datter x?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, Jørgen og Cef - endnu en gang mange gang tak for det gode information og hurtige svar Smile

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke lige på stående fod nogen undtagelser, som tilsiger rentefrie lån (udover situationer med indfrielse til overkurs). Det strider imod armslængdeprincippet og LL pgf. 2, uagtet at dette ikke vil have skattemæssig effekt rent overordnet i et sambeskatningskreds.

Med hensyn til SEL 31D henvises der til skattefrie tilskud (gaver) inden for sambeskatningskredsen. Anvendelse heraf kræver som udgangspunkt at der netop er sambeskatning gældende og tilskuddet ydes fra moder til datter. Ved tilskud fra datter til moder skal dette udloddes som udbytte. Imellem søsterselskaber skal tilskuddet reelt køres igennem moderselskabet dvs. Udbytte op, tilskud ned.
Husk udbyttet skal udloddes korrekt i selskabs- og skatteretlig henseende (indberetning mv.).
Dette kan naturligvis kombineres til i praksis at skabe et rentefrit lån, men renter skal stadig afsættes og allokeres i henhold til markedsrenter, ligesom det modsatrettede tilskud skal afsættes korrekt i regnskabet.

http://www.tax.dk/lv/lvs/S_I_1_3_2.htm

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)