Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrædelsesret mht medarbejdere man får sammen med køb af ny forretning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg har lige købt en forretning, hvor jeg aftalte med den tidligere ejer at overtage medarbejderne. De har været ansat hos den tidligere ejer 12 og 13 år. Problemet er at virksomheden producerer ikke nok til at beholde begge medarbejdere, og jeg har tænkt mig på at fyre en af dem for at mindske personale omkostningerne. Kan jeg blive straffet for at fyre en af medarbejderne? Hvad skal jeg betale i forbindelse med fyring?

Mange tak på forhånd

MVH

Rosa

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Rosa,

det er helt legitimt at afskedige medarbejdere begrundet i manglende ordrer eller lignende. Du skal blot være opmærksom på, at det opsigelsesvarsel og de generelle ansættelsesvilkår, som Du har forpligtet Dig til ved overtagelsen af virksomheden, skal overholdes. Vi oplyser gerne ved et telefonopkald, hvad de specifikke fratrædelsesomkostninger er.

Ring på vores hotline: 8727 0105.

Med venlig hilsen

Magne Sandgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

et kort gæt er, at det er funktionærer - det må du checke med funktionærloven Kort citat fra Krifa

Du ansat som funktionær, når dit arbejde hovedsageligt er:

  • Handel og kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition - Fx: Butiksassistenter, sælgere, ejendomsmæglere, bankansatte og receptionister
  • Tekniske bistandsydelser (som ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig art) - Fx: Teknisk tegner, konstruktør, reklametegnere, laboranter og maskinteknikere
  • Kliniske bistandsydelser, som ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig art - Fx: Klinikassistent, fysioterapeuter, dyrlægeassistenter og tandlæger
  • Arbejdsledelse eller tilsyn - Fx: Leder, mellemledere, formænd, værkførere og forretningsførere

Desuden skal du være lønmodtager og ansat mere end otte timer om ugen.

Hvis det er tilfældet har de 6 mdr opsigelse fra den 1. i en måned = sig dem op inden Jul (ikke ligefrem hyggeligt) så skal de ha løn frem til og med juni 2015.

Ting kan jo være slemt, men opsigelse lige op til jul eller en sommerferie er barskt.

Du kan godt kræve de arbejder i den periode, men skal ikke regne med glæde og effektivitet og de kan også sygemelde sig. Dertil kommer 1 måneds fratrædelsesgodtgørelse mellem 12 og 15 års ansættelse så det vil gælde dem begge = en måneds løn uden at skulle arbejde - HVIS de er funktionærer (og jeg mener at huske at den ene måneds fratræden bortfalder hvis de er 65 år) Check med en jurist - og du vil ikke som sådan få problemer, forudsat det er manglende arbejde der gør at du fyrer - MEN ansætter du en anden til samme tjans kort efter - så vil du kunne komme i klare vanskeligheder

Er det ikke funktionærer vil du slippe en del billigere - men du skal være sikker, for du skal jo ikke ha en bod oven i

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)