Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I Dinero - hvorfor kan jeg kun vælge mellem 9 forskellige kontonr.?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 12. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle 

Jeg er helt overvældet og en smule star struck, at du Maritn selv tager dig tid til at hjælpe mig.

Big Smile 

Og også tak til alle I andre, som med stort engagement deler ud af jeres erfaring på en nærmest høj hellig lørdag. 

Jeg kan forstå på Jer, at selvstændige skal fakturere kørsel med moms

Det sjove her er, at jeg nu har spurgt 4 andre i min omgangskreds, som også er selvstændige, der aldrig fakturerer kørsel med moms og de har alle revisorer.  Så der er et eller andet uklart.

Nå men mht. mit første spørgsmål, så troede jeg bare, at jeg kunne vælge at trække på den store kontoplan i Dinero, hvor der er en konto vedr. transport, men her dukker kun 9 forskellige valgmuligheder op i dropdown-menuen.  Men jeg kan sagtens blot fakturere som en vare m. eller u. moms. og så blot ændre teksten i fakturaeren? Var det ikke det, der var løsningen?

Mange hilsner

Mol 

 

Tilmeldt 12. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

...Nå tror selv jeg lige fik gennemtænkt det...

transportkontoen stod selvfølgelig ikke under omsætning...

I get it sorry. 

Big Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

mol2014:

Men jeg kan sagtens blot fakturere som en vare m. eller u. moms. og så blot ændre teksten i fakturaeren? Var det ikke det, der var løsningen?

Ja, du skal bare vælge en alm. vare, blot med moms!

Det er ganske få varer du kan få lov til at fakturere uden moms. I så fald skal det ofte bogføres som et udlæg for kunden. Du skal i så fald til at oprette nogle særskilte kundespecifikke momsfrie konti til disse udlæg, med mindre vi taler om portoudlæg, hvor du kan samle det hele på én konto (den konto kaldet salg af fragt - privat).

mol2014:

Jeg kan forstå på Jer, at selvstændige skal fakturere kørsel med moms. 

Det sjove her er, at jeg nu har spurgt 4 andre i min omgangskreds, som også er selvstændige, der aldrig fakturerer kørsel med moms og de har alle revisorer.  Så der er et eller andet uklart.

Ja, det er desværre en udpræget fejlopfattelse, at man kan fakturere det uden moms... Hvordan det kan passere forbi flere revisorer viser bare, at der desværre er for mange revisorer der sidder med hovedet oppe i rø.... øhh, et sted hvor solen ikke skinner Tongue Tied

SKAT lavede en opgørelse for nyligt, som konkluderede, at regnskaber der ikke var revideret indeholdt næsten samme antal fejl, som regnskaber der var revideret. FSR (revisorernes brancheforening) har netop i år sat fokus overfor deres medlemmer om, at niveauet skal løftes.

Men det er ret skræmmende læsning i øvrigt!

Der SKAL derfor moms på fakturering af kørsel, og hvis du ikke opkræver moms af denne kørsel, vil du blive stillet til ansvar ved at indbetale momsen, også selvom den ikke er opkrævet fra dine kunder. Dvs. betaling af egen lomme.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

mol2014:

transportkontoen stod selvfølgelig ikke under omsætning...

Det er ikke den korrekte konto at anvende. Det er kun til dine transportudgifter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det viser to ting

At selv med et hjælpsomt program kan man komme galt af sted - f.eks. tro at transport er den konto man skal bruge til at fakturere sin egen transport. Det er jo kun til UDGIFTER til transport (som generelt er uden moms - taxi tog osv). Ting man sælger, transport, ydelser, varer og andet er omsætning med moms sådan helt generelt (ex porto og udlægsordning som typisk undtagelse). Indtægter er alle oppe under omsætning som udgangspunkt (renter står ofte andet sted) men hovedregel, alt du fakturerer - skal ind under omsætning, og er du momsregistrere, så generelt altid med moms - så går det ikke helt galt (selv gebyr man f.eks. tager mod sine webshop kunder for betaling/kort - skal når det kommer fra webshop - faktureres med gebyr, hvilket momsmæssigt er kommet bag på mange

OG

der er mange revisorer der ikke går regnskaber igennem, men mon ikke det i mange fald er "hjælp med opstilling af regnskab" der er tale om, hvor revisor ikke skal gennemgå bilag som sådan. Jeg nægter at tro at mange revisorer der laver en egentlig revision - overser ret mange af den slags fejl

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det viser to ting

At selv med et hjælpsomt program kan man komme galt af sted - f.eks. tro at transport er den konto man skal bruge til at fakturere sin egen transport. Det er jo kun til UDGIFTER til transport (som generelt er uden moms - taxi tog osv). Ting man sælger, transport, ydelser, varer og andet er omsætning med moms sådan helt generelt (ex porto og udlægsordning som typisk undtagelse). Indtægter er alle oppe under omsætning som udgangspunkt (renter står ofte andet sted) men hovedregel, alt du fakturerer - skal ind under omsætning, og er du momsregistrere, så generelt altid med moms - så går det ikke helt galt (selv gebyr man f.eks. tager mod sine webshop kunder for betaling/kort - skal når det kommer fra webshop - faktureres med gebyr, hvilket momsmæssigt er kommet bag på mange

Yes

Cookie - John Hannover:

der er mange revisorer der ikke går regnskaber igennem, men mon ikke det i mange fald er "hjælp med opstilling af regnskab" der er tale om, hvor revisor ikke skal gennemgå bilag som sådan. Jeg nægter at tro at mange revisorer der laver en egentlig revision - overser ret mange af den slags fejl

Ja, det er klart, at der er færre fejl i regnskaber der er revideret, end i dem, hvor der kun er foretaget Assistance med regnskabsopstilling. Men der er stadig generelt for mange fejl på alle niveauer - også når der er foretaget decideret revision. 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi anbefaler altid at man får noget starthjælp af en fagmand når man starter op i Dinero. 

Når det er sagt, laver fagfolk mange fejl og jeg tror også at de fleste regnskaber har mange fejl. 

Men med et godt regnskabsprogram og en dygtig fagmand kommer man langt. 

Dbh Martin

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Vi anbefaler altid at man får noget starthjælp af en fagmand når man starter op i Dinero. 

Når det er sagt, laver fagfolk mange fejl og jeg tror også at de fleste regnskaber har mange fejl. 

Men med et godt regnskabsprogram og en dygtig fagmand kommer man langt. 

Dbh Martin

Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Vi anbefaler altid at man får noget starthjælp af en fagmand når man starter op i Dinero. 

Når det er sagt, laver fagfolk mange fejl og jeg tror også at de fleste regnskaber har mange fejl. 

Men med et godt regnskabsprogram og en dygtig fagmand kommer man langt. 

Dbh Martin

super - og ja det har I gjort ofte - og jeg synes i adskiller jer positivt fra en del andre programmer der påstår de helt har afskaffet brug for hjælp. Langt det meste klarer man super i Dinero selv, og i begyndelsen er det klogt med lidt hjælp - ved momstide og eller årsregnskab (specielt selskaber med årsrapport) og efterhånden vil man kunne være ret så selvkørende. Bare lidt ydmyghed overfor, at der er mange sjove regler, så lidt hjælp/kontrol i begyndelsen er klogt og så er Dinero som sendt fra himlen til mange små selvstændige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Bare lidt ydmyghed overfor, at der er mange sjove regler, så lidt hjælp/kontrol i begyndelsen er klogt og så er Dinero som sendt fra himlen til mange små selvstændige

Enig! Jeg har faktisk henvist en del af mine kunder til at anvende Dinero. Ofte bare til fakturering, men også i tilfælde, hvor de selv ønsker at bogføre det hele.

Personligt anvender jeg ikke Dinero, da jeg har et bedre system offline hos mig selv (der kræver stor viden om bogføring, fradrag, mv), men når mine kunder selv ønsker at bogføre er Dinero faktisk et rigtig fint system.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)