Hej,
Jeg importerede for et par år siden nogle smykkemærker fra Italien som jeg på et halvt år fik ud i mere end 75 butikker i Danmark. Det skete ved kold fysisk kanvas hvor jeg blot troppede op i butikken med det budskab "at nu havde de muligheden for at blive den eneste forhandler af dette mærke i deres by". Dette sammenholdt med en fuldstændig "pakke" bestående af display, pos, markedsføringsmateriale, gennemtænkt pris-sætning, reklamation, PR og genbestillings-procedure gjorde at det blev en succes.
Jeg vil dog give en anden indlægsholder ret i, at tiderne sikkert et skiftet, så nu har de ikke tiden til at tage imod "gadesælgere", så der skal bookes tid på forhånd, og det kan være svært at komme igennem, da de helt sikkert bliver kimet ned af rigtig mange sælgere.
Mht. avancen varierer det fra produkt til produkt, men 2 er absolut minimum...
Du skal helst undgå at tage varer retur (naturligvis undtaget ved reklamation) for det er bare dyrt for dig at håndtere og butikken mister fokus på dine varer, hvis de ikke reelt har en risiko ved ikke at sælge dem.
Mht. tags, poser etc. er svaret, at jo mere "komplet" din pakke er, jo bedre kan det være, men det er på den anden side ikke noget, butikkerne rigtigt er villige til at betale ekstra for. De smykker jeg importerede var "med det hele", så det var ikke en ekstra udgift for mig, men blot noget jeg kunne give videre til butikkerne.
Det vigtigste - vil jeg mene er;
- Klar prissætning og logik i opsalg og mersalg
- Klar strategi for kvantitet (minimums-køb)...dels for at du skal have din løn hjem, men også for at det syner af noget i butikken
- Display og pos-pakke der virker
- Professionel håndtering af salg, service og markedsføring
Held og lykke med projektet !