Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Møde med banken, hvad skal jeg være forberedt på?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 7. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har længe arbejdet på at realisere drømmen om en webshop. Jeg har nu diverse regnskaber klar, samt forretningsplan. Er derfor så småt kommet dertil hvor jeg vil sælge min idé til banken, da det kræver et lån før jeg kan komme igang.. Jeg håber virkelig på at komme igang i løbet af 2015

Men da jeg er helt ny og uerfaren på området (og samtidig lidt nørdet kontrolfreak), vil jeg gerne være så forberedt som muligt til mødet. Så hvad skal jeg være forberedt på af krav, spørgsmål, kritik osv?

Det vil være en mindre enkeltmandsvirksomhed med kun jeg selv ansat til at starte med.. Det er ikke en webshop som der ligefrem er mangel af, men jeg tror så meget på det og min markedsførings strategi, at jeg tror på jeg på sigt kan komme langt med den.

Samtidig er jeg pga min manglende erfaring som selvstændig, lidt usikker på mine regnskaber. Jeg har som sagt ingen erfaringer og derfor har jeg regnet forventet omsætning ud fra mine udgifter, for at det kan løbe rundt. Jeg mangler derfor en til at fortælle mig om mine tal er fuldstændig su-realistiske osv.. Hvor kan jeg finde hjælp til dette? Er det også banken eller er der andre jeg kan gå til inden, jeg går i banken? 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 02:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 03:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Camomile:
... jeg regnet forventet omsætning ud fra mine udgifter, for at det kan løbe rundt.

Sådan mener jeg ikke at man kan lave budget. Måske kunne man for 10-20 år siden, men ikke længere, især ikke når det er en online virksomhed.

Estimer nogle realistiske salgstal, måned for måned. Regn måske endda med stort set intet salg de første 1-3 måneder. Baseret på den omsætning dine forventede salg vil give, kan du budgettere med udgifter. Hvis du sætter udgiftsniveauet for højt, og dine salg ikke kommer så hurtigt som forventet, løber du lynhurtigt ind i problemer.

Banker, investorer og lign. er meget lidt begejstret for at låne dig penge til din egen løn. De vil meget hellere finansiere ting som at få lavet shoppen, indkøb af varelager, markedsføring etc. Altså noget som er med til at danne grundlag for salg. Din egen tid er din investering.

Bootstrap, skær ned på private omkostninger, kør det evt. som en fritidsbeskæftigelse i starten (medmindre det er i konflikt med dit job). 

Læs evt. John's blogindlæg om mødet med banken: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/bank-fa-en-god-forbindelse-fra-start.html 

Mvh Carsten

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig i du ikke kan regne dine indtægter ud fra dine udgifter MEN MEN MEN....
Der er mange der snakker om, hvordan man beregner indtægter, forecaster dem, men få faktisk kan finde ud af det og lave en VALID forecast. Her snakker jeg om opstartsvirksomheder, da man ikke har nogle data at basere forecasten på.
Her er du nød til at lave en vurdering, estimat på hvor mange salg du forventer, som der bliver nævnt.
Her kan du se på nogle af de konkurrenter der sælger samme produkter, dette giver en indikator hvor stor potentiale der er. Dog kan man ikke bruge tallet til mere end da, da de har fået fat i kunderne.
Så kan du se på hvor meget at et givet segment (kunde gruppe) du forventer du får som kunder.
Det er alle disse mere bløde ting, du skal vurdere og ud fra dette lave et tal der virker realistisk.
Når du har gjort dette bruger du dette tal, som grundlag for at se hvornår du forventer du går i nul. Breakeven analyse som jeg ser som et MUST HAVE.

Faste omk/Dækningsbidrag= Break-even så har du antal salg

eller du kan lave den som en lignin, DB1 er dækningsbidrag på produkt 1 DB=indtagt produkt1 - variable omkostninger produkt1


DB1 X + DB2 X - Faste omkostning = 0

Løs ligningen

Så vil jeg have en plan for hvis bankmanden spørger "Hvordan vil du dække underskudet såfremt du ikke får de forventede indtægter"
Dette er ikke noget som du selv skal komme ind på vil jeg mene, men du skal bestemt have en plan hvis spørgsmålet kommet!

Men HUSK det er ikke raketforskning så lav alt det du kan, og så hvis der er noget du ikke kan svare på, som er væsentligt, så sig du vender tilbage med et svar hurtigst muligt. Så må du tage den i anden forhandling om lånet.

Håber mine indput kommer til at hjælpe dig.

Mvh. Nikolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtigt gode svar du har fået. Lidt supplement

Du skal ikke regne med at få lån i banken uanset hvad du kommer med af budget og forretningsplan - uden du stiller sikkerhed, eller har fast indtægt der gør, at banken er tilfredse med dig som personlig sikkerhed

Du kan godt få en erhvervskonto uden lån, hvis du virker til at ha en plan for det du vil og et lille budget

Det afgørende i DIT budget som jeg læser dig er, at du helt enkelt laver det efter princippet INDTÆGTER FØR UDGIFTER = du har 0 udgifter hvis du ikke har indtægter - Skal ikke bruge penge personligt heller. 

Varer er ikke en udgift, men banken vil se dem som en risiko, så ha ganske få varer i starten - eller kør dropshipping hvis det er varer. Start med at sætte xx kr ind på kontoen selv (bare nok til at du er sikker på at dække de udgifter der er i dit budget, selv uden indtægter, det vil se godt ud for banken

Find en (som du prøver her) der vil se dit plan og dit budget og aller bedst hvis du har venner eller familie, med lidt økonomi pondus, som vi gå med i banken. Det behøver ikke være en revisor, det kan være en der er bogholder, eller lille selvstændig selv, bare en der også forstår dit budget og forretningsplan

Læs lidt enkelt om BUDGET OG FORRETNINGSPLAN 

Og for at du ikke skal forskrækkes over, at banken beder om de ting + legitimation og formentlig skats årsopgørelse så læs lidt om AT FÅ BANK PÅ DEN GODE MÅDE som supplerer det tidl bank link

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for dit svar. Jeg har allerede luret lidt på vækstfabrikkerne, men ikke taget kontakt til dem endnu.

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for jeres svar og inputs. De er alle sammen super brugbare og nogle jeg helt sikkert vil ta med videre.

Mit eget netværk har desværre ingen relevante, hvor jeg kan trække viden fra. De er håndværkere eller pædagoger alle sammen ;) så hvis nogen kan anbefale en bogholder eller anden person som jeg kan gå min plan igennem med, så skriv endelig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke lige i dit område men et lille "trick" kan være, at vælge en bank man ikke umiddelbart har tænkt sig at bruge (altid lettest til sidst at tage ens egen) - og aftale et møde for gennemgang af nyt projekt, og så fremlægge tingene der. Det KAN med lidt held gi nogle svar, som man kan bruge til at rette planer ind efter inden man prøver de eller den bank man selv helst vil ha + man får lidt gratis øvelse - og ja - hvis banken så alligevel siger ja - så er det jo strålende

Tag gerne et forsøg lidt uden for Næstved område, så de ikke lige taler sammen bankerne (det gør de sjældent men det er jo eneste risiko)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak, der vil jeg gøre. :) tak for tippet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)