Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bygge hus i firma eller privat?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg skriver angående et lidt kompliceret dilemma, jeg er ude i.

Jeg er selvstændig tømrer, med en personligt eget enkeltmandsvirksomhed.

Svendborg Kommune, som jeg er bosat i, har i forbindelse med en udstykning, som de har svært ved at sælge grundende på, iværksat en kampagne hvor de udbyder 5 af grundende til halv pris. Kampagnen er henvendt primært til byggefirmaer og entreprenører, og modkravene mod at man kan få grunden til halv pris er bl.a. at byggeriet skal være til rådighed for besøg af offentligheden, at boligen skal stå til rådighed for besøg i 6 mdr. efter den er færdigopført, samt at byggeriet skal starte op senest to mdr efter byggegrunden er købt. samt et par andre krav der ikke er relevante her.

Det er som sagt henvendt til byggefirmaer, med ideen om at man opfører et 'prøvehus', og man har fra kommunens side tænkt, at huset så skulle sættes til salg efter opførsel. Private må dog godt indgå på samme aftale, så længe de opfylder de krav der er angivet i købsaftalen. 

Mit formål med byggeriet er selv at flytte ind med min familie, og vi har ikke tænkt os at skulle sælge boligen i de nærmeste år, da vi omsider har fundet placeringen og muligheden for at opføre det hus, vi har tænkt og tegnet på i flere år.

Jeg har lige op til underskrivelse af købsaftalen forestillet mig, at jeg køber grunden i mit firma, og ligeledes bygger med mit firma. Jeg vil således kunne trække materialer og moms fra i byggeperioden. Tanken slog så ned i mig (en tidlig nattetime), at der måske kunne opstå problemer med skat, når huset skulle overgå til privat regi.

Min tanke var, at jeg sælger huset til mig selv for summen af de omkostninger jeg har afholdt, og tillægger moms i salgsøjeblikket.