Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bygge hus i firma eller privat?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg skriver angående et lidt kompliceret dilemma, jeg er ude i.

Jeg er selvstændig tømrer, med en personligt eget enkeltmandsvirksomhed.

Svendborg Kommune, som jeg er bosat i, har i forbindelse med en udstykning, som de har svært ved at sælge grundende på, iværksat en kampagne hvor de udbyder 5 af grundende til halv pris. Kampagnen er henvendt primært til byggefirmaer og entreprenører, og modkravene mod at man kan få grunden til halv pris er bl.a. at byggeriet skal være til rådighed for besøg af offentligheden, at boligen skal stå til rådighed for besøg i 6 mdr. efter den er færdigopført, samt at byggeriet skal starte op senest to mdr efter byggegrunden er købt. samt et par andre krav der ikke er relevante her.

Det er som sagt henvendt til byggefirmaer, med ideen om at man opfører et 'prøvehus', og man har fra kommunens side tænkt, at huset så skulle sættes til salg efter opførsel. Private må dog godt indgå på samme aftale, så længe de opfylder de krav der er angivet i købsaftalen. 

Mit formål med byggeriet er selv at flytte ind med min familie, og vi har ikke tænkt os at skulle sælge boligen i de nærmeste år, da vi omsider har fundet placeringen og muligheden for at opføre det hus, vi har tænkt og tegnet på i flere år.

Jeg har lige op til underskrivelse af købsaftalen forestillet mig, at jeg køber grunden i mit firma, og ligeledes bygger med mit firma. Jeg vil således kunne trække materialer og moms fra i byggeperioden. Tanken slog så ned i mig (en tidlig nattetime), at der måske kunne opstå problemer med skat, når huset skulle overgå til privat regi.

Min tanke var, at jeg sælger huset til mig selv for summen af de omkostninger jeg har afholdt, og tillægger moms i salgsøjeblikket. 

Ex: Grunden koster 250.000kr/ex moms og der er materialer/underentreprenører for 750.000kr lig 1.000.000/ex moms

Pris inkl. moms 1.250.000kr

Jeg har talt med to advokater, en regnskabskyndig samt en medarbejder i skat, og de siger alle (uden at være 100% sikre), at det vil kunne lade sig gøre på den måde.

I tidligere tider havde man hos skat en ordning der hed 'mestersalær', hvor uddannede håndværkere skulle betale en ekstra skat af den værdigforøgelse de havde skabt i kraft af deres håndværksmæssige evner. Den ordning har man indenfor nyere tid afskaffet, og jeg vil ikke blive beskattet pga det. Alligevel nager det mig, at der KAN opstå en mulighed, hvor jeg vil blive beskattet af en vurdering af ejendommen når den står færdig, og altså dermed til trods for skats eget -mundtlige- ord ikke kan nøjes med at betale for dokumenterede udgifter samt moms heraf.

Jeg kan jo også bare opføre huset i rent privat regi, men kan så ikke benytte mit værktøj fra firmaet, og vigtigere endnu, jeg kan ikke ansætte en lærling, hvilket jeg kraftigt har overvejet, da det vil være en god hjælp, samt en rigtig god opgave for en lærling -at opføre et helt hus fra start til slut.

Min tanke er at bede om et bindende svar fra skat, men her er 8 ugers ventetid, og da købsaftalen allerede er underskrevet og pengene overført til Svendborg Kommune, men der blot mangler berigtigelse fra advokaten (hun afventer pt mit beslutning om det skal være firma eller privat), ja så er tiden knap.

Overtagelsesdatoen er 1/1-2015.

Jeg har så tænkt, at jeg kan købe grunden i firmaet, og hvis jeg får et negativt svar fra skat, kan jeg sælge grunden til mig selv (og min kone), inden jeg opstarter byggeriet (ca 1 marts 2015). Men går den? 

De fleste -advokater og regnskabkyndige- anbefaler mig at gøre det privat for at undgå at risikere noget, men de har samstemmende sagt at de ikke er helt sikre på hvordan det forholder sig lige her.

Jeg tænker, måske at betale en revisor for at komme til bunds i sagen.

Men det kunne jo være man var heldig, der var en herinde som kunne gøre mig klogere :-)

Tak på forhånd

Mvh Emil 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg kan slet ikke se argumentet for at købe huset i dit firma. Du beder simpelthen om problemer ved at blande et - som jeg forstår det - privat projekt ind i din virksomhed. SKAT er totalt utilregnelige med mindre man får et bindende forhåndstilsagn, og du bør under ingen omstændigheder risikere at udsætte dig for dette. Jeg kan forstå hvis din situation var at du MÅSKE var interesseret i at overtage huset senere - men at du var uafklaret omkring dette ved projektstart.

Hvis behovet for en lærling er det som driver dig mod virksomhedsmodellen, så kan du jo udtage/købe lærlingetimer til privat brug. Forstået sådan at din virksomhed leverer et antal timer til dit private projekt, og dem fakturerer du dig selv inkl moms avance og hele molevitten. I bedste fald kan du jo tage lærlingen med på andre projekter i dagligdagen og dermed gøre samfundet, som jo mangler praktikpladser, en god gerning.

Jeg kan kun se at du skal være varsom med at give dig selv for mange rabatter. For det forekommer mig at SKAT godt kan finde på at beskatte sådanne "fordele" som en indkomst. Det betyder også at når du går i byggemarkedet hvor du jo har en konto/rabataftale, så laver du en aftale med din sælger om at de materialer du køber til dit eget hus, at dem laver de til dine gode priser, men tilbudt/fakturet til dig i dit private navn. Det må SLET IKKE komme ind over virksomheden. Og sørg for at gemme ALT, og for at dokumentere ALT. Lav timesedler, kørselsopgørelser dvs ALT. Husk at du har bevisbyrden hvis SKAT kommer farende og mener du har begunstiget dig selv på firmaets bekostning. Er du grundig i din dokumentation - så får du ingen problemer.

Problematikken med værktøjet er som jeg ser det ret teoretisk. Men du kan jo anvende modellen som mange håndværkere bruger; hvor man betaler en timepris, og så betaler man 50 kr/time for "bil" - hvilket jo er udstyret/værktøjet som håndværkeren har med på pladsen. På den måde afregner du dig selv privat på lige fod som dine kunder. Så er der ikke noget at komme efter. Og som tømrer har du jo helt sikkert også en masse privat værktøj som er udtjent/afskrevet eller tilsvarende. Så bruger du bare det ;-)

Du skal ikke til at købe/sælge grunden frem og tilbage. Det koster en stempelafgift til Staten hver gang. Og du åbner en diskussion om hvad er den værd på et givet tidspunkt. Det er bøvl du slet ikke behøver. Gør det nemt for dig selv, det betaler sig.

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 18. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tak for det gode og udførlige svar. Nu har jeg hørt det fra så mange vinkler efterhånden, at jeg tror jeg gør det privat, for at slippe for usikkerhed og evt. faldgrupper.

Har så lige et par underspørgsmål:

Hvis jeg ansætter en lærling i mit firma eller evt. en ansat på løntilskud og bruger vedkommende, lad os sige 100 timer til 140kr/time til byggeriet, kan du/andre ridse op, hvordan det helt konkret skal foregå? Skal jeg så fakturere mig selv for 100 timer for lærlingen plus moms, samt mig selv for tilsvarende 100 timer, da det ellers vil se ud som om lærlingen har været der alene. Pengene for mig selv, vil jo så ryge i 'egne lommer' men der vil så komme moms til staten for min egen indsats. Hvis jeg lever af lånte og opsparede penge, samt penge jeg tjener ved siden af mens byggeriet står på, ville det være lidt surt at skulle betale moms af noget jeg gør privat, i min fritid. Men hvis en lærling er med, er jeg vel selv nødt til at være der i 'firma-regi'?

Det er lidt uklart, så jeg håber jeg får gjort mig forståelig.

Mht. værktøj: Alt under 12.500 -ca. kan jo straks-afskrives. Men det er vel først afskrevet, når årsregnskabet er gjort op? Hvis jeg køber en skruemaskine for fx 2.000 1/12-14, er den så afskrevet/udtjent pr 1/1-15?.

Hvornår kan man helt præcist sige at værktøjet er afskrevet/udtjent?

Alternativt havde jeg tænkt mig at indkøbe en pakke værktøj privat til formålet, som firmaet så kunne erhverve brugt, når byggeriet er overstået. -Det er vel også en mulighed?

Håber der er lidt mening i de forhåbentligt ikke alt for dumme spørgsmål.

Tak.

Mvh Emil

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er faktisk tilbøjelig til at korrigere mit svar lidt. Jeg tror at du kan tage lærlingetimer ud til kostpris+moms uden avance. Og du er ikke pligtig til at "købe dig selv". Det står en mand frit for at købe en håndværkslærling fra et firma, hvis man mener man selv kan styre ham/hende. Du er ikke pligtig til at spise din egen hale, så at sige.

Straksafskrevet er straks. Regnskabsteknisk er den ikke meget anderledes end en pakke søm. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at du får et problem med SKAT om en skruemaskine til 2.000 kr. Men det er klart at trækker du momsen fra skruemaskinen og KUN bruger den privat - så er det objektivt set snyd. Men det er jo ikke dét problem som loven er sat til at løse. Loven siger man skal momses af privatforbrug - men men men roolig nu.

Jeg ville personligt kun fakturere mig selv for grej over afskrivningsgrænsen. Og hvis så jeg fik et torskegilde om en skruemaskine til 2.000 kr. så pyt med det. Så kan man vel argumentere for at den er brugt 1/6-dels af dens livstid på mit projekt dvs. 333 kr. + moms. Værsågod SKAT - så får i bare de penge. Hvis de først interesserer sig for sagen - så SKAL de jo have et eller andet med hjem.

Problemer opstår kun hvis din virksomhed er af hobbykarakter. Altså at den ikke har et normalt virke som betaler skat og moms af betydning. Så vil man selvfølgelig undre sig over værktøjsindkøbet og hvorfor det skulle være fradragsberettiget...

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 18. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Gode svar igen.

Jeg bliver klogere, og takker af hjertet. Føler mig nogenlunde på rette kurs nu.

Mvh Emil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)