Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Hjælp - Står i den triste situation at jeg skal til at opsige en medarbejder. Medarbejderen har været ansat siden juni måned og først været ansat som funktionær, dog lavede vi en ny kontrakt til medarbejderen for cirka 14 dage siden, hvor medarbejderen ikke længere er funktionær. Mit spørgsmål er om medarbejderen automatisk er under den nye kontrakt eller skal jeg lave yderligere tiltag? 

Det er en kok som der er tale om.

vh/ 

Anders

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min opfattelse så er han ikke funktionær mere hvis han har underskrevet den nye 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

det er ikke nødvendigvis kun et kontraktspørgsmål. Hvis arbejdet han udfører er funktionærarbejde - hvad kok oftest vil være så kan man ikke aftale sig bort fra funktionærbegrebet. Da det er kan være dyrt at lave fejl her, skal du være sikker på hånden, evt kontakte en advokat rent ud sagt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid en god ide og rådføre sig med en jurist med speciale i ansættelsesret, herunder specielt funktionærloven.

Har den pågældende kok ikke ledelsesmæssige funktionerer, taler meget imod at vedkommende henhører under funktionærloven.

Men mere er at betragte som "håndværker", altså med kortere opsigelsesvarsel.

Men husk altid, at det er arbejdets karakterer der afgør om man er under funktionærloven eller ej. 

Derudover er jeres sidste aftale også afgørende.

Tilmeldt 27. Mar 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du opsiger ham, 14 dage efter du har ændret hans arbejdsforhold, fra funktionær til ikke funktionær, vil du ende i en retssag, hvor han påstår du har ændret hans arbejdsforhold, for at opsige ham.
Den sag vil du helt sikkert tabe.

Hvis jeg var dig, ville jeg opsige ham den 31/12, med 3 mdr opsigelsesvarsel, for at være på den sikre side.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke selv noget som helst med Krifa at gøre, men de har en meget god og informativ hjemmeside. Her kan du få bekræftet, at en funktionær defineres ud fra sig arbejde og ikke ud fra en kontrakt: https://www.krifa.dk/fs/funktionaerlov/hvem.aspx hvor der bl.a. står:

"

Du ansat som funktionær, når dit arbejde hovedsageligt er:

  • Handel og kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition - Fx: Butiksassistenter, sælgere, ejendomsmæglere, bankansatte og receptionister
  • Tekniske bistandsydelser (som ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig art) - Fx: Teknisk tegner, konstruktør, reklametegnere, laboranter og maskinteknikere
  • Kliniske bistandsydelser, som ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig art - Fx: Klinikassistent, fysioterapeuter, dyrlægeassistenter og tandlæger
  • Arbejdsledelse eller tilsyn - Fx: Leder, mellemledere, formænd, værkførere og forretningsførere

Desuden skal du være lønmodtager og ansat mere end otte timer om ugen."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De fleste kokke vil ha så meget selvstændigt ansvar at de hører under funktionærloven og det at der er lavet en ny aftale uden funktionærlov kort inden opsigelse vil sagtens bare kunne forværrre sitationen, rent ud ses som forsøg på omgåelse, som arbejdsretten ikke ser mildt på

Find ud af om det er en funktionær ud fra funktioner som nr 1 og regn med store problemer hvis du selv har haft skrevet funktionær og så nyligt ændret aftale til ikke funktionær - den er lige til højrebenet for bod oven i selve varslet

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
De fleste kokke vil ha så meget selvstændigt ansvar

ja netop med selvstændig ansvar og ledelse, men det oplyser trådstarter intet om.

Er han derimod "almindelig kok " er han ikke under funktionærloven.

Lads os slå fast at trådstarter oplyser ikke nok, for at vi i et åben forum kan afgøre om pågældende kok er under funktionærloven eller ej.

Læs derfor disse:

http://dindebat.dk/topic/313991-funktionaer-eller-ej/

http://www.3f.dk/fagforening/fag/kok-(privatansat)

http://www.horesta.dk/Arbejdsgiver/~/media/Filer/Raadgivning/Personale/HORESTA%20Arbejdsgiver/Raadgivning/ansaettelse/Vejledning%20til%20HORESTA%20Arbejdsgiver%20og%203F%20ans%C3%A6ttelsesbevis.ashx 

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)