Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fratrækker jeg moms af driften på papegøjepladebil?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brugere

Jeg er nystartet selvstændig og har i den forbindelse købt en bil på papegøjeplader, som jeg kører kilometerpenge i. Jeg ved at man kan fratrække momsen på driftsomkostningerne - benzin, service, hjulskift mm. når den er på papegøjeplader.

Jeg bruger Dinero som regnskabsprogram, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kun lægger købsmomsen ind. Nogle der kan hjælpe eller give et hint til hvordan det kan løses?

Jeg har chattet med Dinero, men de har henvist til konti vedrørende gulpladebiler. Det hjælper ikke meget, da det kun er momsen og ikke hele driften, jeg kan trække fra - selvom det havde været rart med både kilometerpenge og fradrag for hele driften ;o)

På forhånd tak og venlig hilsen Thomas

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Debeter købsmomd krediter privat

Tilmeldt 5. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg søgte et lidt mere teknisk svar, da jeg ikke umiddelbart ser muligheden for at lægge manuel moms ind i mit regnskabsprogram. Jeg tænkte at nogen måske havde prøvet der.

Jeg overvejer blot at gøre det uden om regnskabprogrammet, og blot trække købsmomsen ud, når jeg indberettet på skat. Men jeg vil jo helst have det hele med ind i regnskabsprogrammet om muligt.

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 54
Fra  Erhvervslearn Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Er ikke nogle større haj til Dinero, men det kan nemt gøres i kassekladden.

Generelt hvis man som i din situation bruger din varebil på gule plader til privat kørsel, skal den registreres til hel- eller delvis privat anvendelse. Man skal derfor betale privatbenyttelsesafgift og have papegøjenummerplader. Det koster ca. 1.180 kr. for et sæt papegøjenummerplader. Privatbenyttelsesafgift bliver opkrævet sammen med vægtafgiften, og afgiften afhænger af bilen total vægt. Hvis du bruger bilen både til privat og erhvervskørsel, betaler du halvdelen af afgiften.

Angående skattemæssigt får du fradrag i forhold til hvor meget den bliver brugt i virksomheden. Hvis du for eksempel bruger den 50% i virksomheden, kan du trække 50% af udgifterne og afskrivningerne fra i virksomheden. For at holde styr på det skal du føre en kørebog. Momsmæssigt kan du ikke få momsfradrag for købet af bilen, som du kan ved gulpladebiler. Men du kan godt få momsfradrag ved driftsudgifter såsom brændstof, reparationer og færgebilletter. Dette gælder alle driftsudgifter, hvilket vil sige, at det også gælder for driftsudgifter vedrørende privatkørsel fx benzin.

 

Bogføring eksempel af 50% fradrag af købsmoms, gøres i kassekladden

Vi har købt benzin for 625 inkl. moms, hvor 125 kr. er moms. Dvs. at vi kan få 62,50 kr. i fradrag. 

Vi bogfører i kassekladden, hvor vi laver tre linjer:

...............................Debet.........Kredit

Kørsel........................562,50

Købsmoms (25%)..........62,50

Bank............................................625   

.....

Hvis du gerne vil kun bogføre momsen kan du gøre såledese: 

..........................Debet..................Kredit

Købsmoms (25%)....62,50

Bank.............................................62,5 

      

Du kan også vælge at få kørselsgodtgørelse i stedet.

Tilmeldt 5. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg tror jeg kan oprette et bilag manuelt til købsmomskontoen alligevel og så tage pengene ud.

Omkring det med forholdet mellem privat og erhvervskørsel på papegøjeplader, var jeg til infomøde hos Skat. Her blev det utvivlsomt sagt af Skats kursusholder, at det var hele momsen af driften, der kan trækkes fra. Uagtet forholdet mellem privat og erhvervskørsel. Det betyder dog ikke så meget, da jeg kører meget lidt privat i forhold til erhverv.

Jeg har fuld kørebog til dokumentation.

Hilsen Thomas

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)