Jeg har bemærket at der er mange rådgivere på inkassomarkedet, der specielt rådgiver omkring, hvordan man selv kører rykkerproceduren, og først herefter overgiver sagen til et inkassobureau / advokatkontor.
Min erfaring er, at mindre selvstændige ikke bruger den tid dette kræver, hvorfor sagerne først havner på inkassobureauets bord når de er flere måneder gamle. Det betyder ikke at de ikke kan inddrives, men chancen for at inddrive gammel gæld falder i takt med kravets alder. Risikoen for at debitor er flyttet eller at debitors forhold har ændret sig er også større, jo længere tid der går. Derfor har vi, i vores inkassobureau, blandt andet udviklet et system, der kan hente udløbne fakturaer automatisk fra klientens økonomisystem (i første omgang er dette implementeret for e-conomic) Vores koncept bygger på at vi kører inddrivelsen, allerede fra første rykker. Det betyder at vi kan sikre at kravet ikke bliver gammelt inden det forfølges, plus det giver os mulighed for at rådgive vores klienter tidligt i forløbet, når vi ser et problem i faktura oplysningerne. Det er nemlig sådan at det er yderst vigtigt at fakturaen har de korrekte oplysninger, hvis ikke debitor skal kunne forplumre en eventuel retssag senere, ved at holde på at der er lavet en dum procedurefejl allerede i starten. Her risikerer man at ende med en debitor, der accepterer at betale det oprindelige krav, mens virksomheden står tilbage med alle udgifterne til inkassoprocessen. Se eventuelt mere omkring vores proces på rykkerportalen.dk |
Det lyder da som en god idé/service at udbyde til mindre firmaer/selvstændige. Jeg ved selvfølgelig ikke om andre allerede udbyder dette, men efter mange år som selvstændig kender jeg alt til det der med ikke lige at få nået/have lyst til at rykke for en faktura som ikke er betalt.