Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Angående kørsel

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Vanløse
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg er startet op som kurer i min enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg leaser en bil. 

Mit spørgsmål lyder på, hvilke kilometer kan jeg trække fra ? 

Er det fra min bopæl ud til kunden eller er der fra kunde til kunde ?

Og hvordan skal det bogføres ? Skal jeg lave kilometerregnskab ?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanløse
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvordan hænger det sammen når det er en transportvirksomhed ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

CH4000:
Men hvordan hænger det sammen når det er en transportvirksomhed ?
det har du ikke talt om og du får ikke bedre svar end du spørger - men i princip helt samme regler som i mit link - Det er dog ret så usædvanligt at en transportvirksomhed anvender en privat bil vil jeg mene så skatte regler for det kunne være anderledes. I mere tvivl - så håb på bedre svar eller tag en revisor, for det lyder ret specielt - transportvirksomhed med egen privat bil anvendt - der kunne godt være bedre måder

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedkommende er startet op som kurer i sin enkeltmandsvirksomhed...det må vel betragtes som transportvirksomhed eller ??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

jo  - men det kunne jo godt - normalt - indebære EN bil til transport af goods - og så besøge kunder i en leaset privat bil - sådan gættede jeg det - men JO - kurer kunne betyde - køre varer/dokumenter for kunder i en privat leaset bil i enkeltmandsvirksomhed.

Man kan få statens takst for al firmakørslen - og ligger firmaet hjemme, også fra hjem til kunden men jeg synes der er meget andet at tænke på inden man beslutter sig

Jeg vil fastholde hvis det er en privat leaset bil, så vil man gøre klogt at få en ordentlig beregning ud fra køremønster af, om det rent faktisk betaler sig med statens takster - eller firmaejet er bedre -  også  hvis der også køres privat i den - betale skat af fri bil eller ren firmabil - gule plader privat osv

Ellers - og så må det være VSO der køres under - kan man lade bilen eje af firmaet med den krølle med skat af fri bil hvis det er man kan bruge privat og har hjemme. Man kan ikke lade alm enkeltmandsvirksomhed der drives uden VSO eje bilen overhovedet i alle fald. 

Hvilken løsning der er OK til det formål - og om en privat hvidplade bil er løsningen eller en gulplade/papegøje ville være bedre - - om det skal drives under VSO (eller om der faktisk burde stiftes selskab) og mange andre ting bør afklares af revisor eller anden der får langt flere oplysninger end jeg synes vi har fået.

Alternativt - hvis andre vil byde ind - tror jeg det er vigtigt at trådstarter oplyser

  • Bilens nummerpladetype
  • Leasing rent privat eller af virksomheden
  • Virksomhed tænkt drevet som alm enkeltmands eller under VSO skattemæssigt
  • Forventede km privat contra for firmaet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanløse
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en enkeltmands transportvirksomhed, hvor bilen er leaset gemen firmaet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

CH4000:
Det er en enkeltmands transportvirksomhed, hvor bilen er leaset gemen firmaet 
Den tør jeg ikke byde endegyldigt på så. Du kan ikke få statens takster i alle fald i fradrag, da bilen skal være din egen for at bruge det

Der jeg ikke ved nok er, hvordan man forholder sig med leaset bil i enkeltmands - for enkeltmandsvirksomhed uden VSO kan man som tidl. skrevet ikke eje en bil i og køre via regnskabe

Min fornemmelse er klart, at helt det samme må gælde for en leaset bil. Hvis det betyder du skal køre VSO skattemæssigt, så skal du ha fat i en revisor vil jeg stærkt tilråde. VSO har mange ting som gør revisor bør ind over, og sætte det rigtigt op og instruere om hæverækkefølge m.m.

I så fald hvis VSO:

1 Hvis det er en bil du kan anvende privat og den står på privat adresse så skal du betale skat af fri bil

2 Dine fradrag i firmaet består af udgifter til bilen = leasing afgiften og evt brændstof -

3 Momsfradrag på brændstof har du ved gul plade, ikke ved hvidplade

Som tidligere skrevet bør du samtidigt få rådgivning om hvorvidt den løsning overhovedet er smart for dig - både i forhold til selskabsformen enkeltmands og i forhold til bilens nummerpladefarve - hvid  eller gul / papegøjeplade 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Som tidligere skrevet bør du samtidigt få rådgivning om hvorvidt den løsning overhovedet er smart for dig - både i forhold til selskabsformen enkeltmands og i forhold til bilens nummerpladefarve - hvid  eller gul / papegøjeplade 

hvis bilen er 100% på guleplader må den IKKE benyttes til private erne. Hvis din virksomhed ligger på samme adresse som du bor køre du ud fra "firmaets adresse" til kunden. og der er ikke behov for at føre km regnskab da bilen KUN må bruges som erhverv.

Papegøjeplader er en bil hvor der blandet erhverv og privat. denne bil må bruges til private erne. her vil man blive beskattet af fri bil. men som ovenståenden hvis du har firmaadresse sammen sted som du bor. kan du føre erhvervskørsel regnskab fra firma til kunde. hvis dit firma ligger på en anden adresse så når du køre hjemmefra til firmaet er det privatkørsel.

Jeg har selv haft vognmandsfirma hvor min bil var på 100% guleplader og der var ikke krav om km regnskab da bilen var 100% erhvervsbil.

VH Dennis 

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

enig Dennis - det er derfor jeg bliver ved med at komme ind på bilens nummerplade farve. Hvis det en gulplade der ikke må bruges privat er det fint - og så skal der ikke kørebog/regnskab til - men naturligvis stadigt regnskab for kørselsudgifter

Det forudsætter så at bilens ejes under virksomhedsskatteordningen eller i et selskab - den må så ikke ejes af alm. personlig virksomhed - som er det eneste vi hidtil har fået oplyst af trådstarter.

Jeg tror også gulplade er en løsning for kurertjeneste og så i VSO eller selskabsform bare - evt overvejelse om papegøje hvis der er behov for at bruge bilen selv i personlig virksomhed og her er skatten langt mildere

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)