Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fører jeg modtagne donationer i regnskabet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 04:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lavet en dansk webshop der kan downloades gratis. Ind i mellem har jeg dog nogle udgifter til køb af bl.a. ekstern programmør hjælp. Da systemet jo er gratis er det jo nok ikke svært at forstå at jeg gerne så der kom nogle penge ind en gang i mellem. Flere brugere har givet udtryk for at de gerne vil støtte den fortsatte udvikling, og jeg har derfor tænkt mig at indsætte en donationsknap på support forummet.

Nu er så det store spørgsmål hvordan bogfører jeg det og i det hele tager forholder mig til donationer. Jeg er jo ikke en forening men er almindeligt firma jeg har ikke tænkt mig at skrive en faktura hver gang der kommer en donation på 20 kroner eller hvad der nu måtte komme ind. Så hvordan gør jeg det hvad skal det hedde i regnskabet da det jo ikke er slag og der ikke er fakturaer på det?

Håber der er en af jer der kan hjælpe :)

Ha' en fantastisk dag.

/Kennith

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Fra Slagelse
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kennith

Du skal ikke skrive en faktura hver gang. Donationer er gaver, og er skattepligtige efter SL § 4, litra c og PSL §§ 3-4 (dit tilfælde).

Jeg ville blot oprette en ny konto i din kontoplan i indtægtssiden (under Omsætning) der hedder "Donationer / Gaver", hvor du bogfører donationerne.

Med venlig hilsen

Kristian Iversen

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Tak for dit svar. Jeg har gravet lidt mere i det og vil lige uddybe lidt for andre der i fremtiden skulle have lignede behov.

Der skal som du skriver naturligvis en indtægt og der skal betales skat af dem så din løsning med at oprette en konto til donationer/grave er løsningen så de kommer ind i regnskabet.

Moms mæssigt er den åbenbart mere kringlet, eller det er den faktisk ikke, Jeg måtte bare stilles om 6 gange før jeg havnede hos en medarbejder hos SKAT der kunne svare. Når der ikke er indgået en juridiskbindende aftale mellem mig og bidragsyder om levering af en vare eller ydelse så er beløbet ikke momspligtigt. Så altså det er en indtægt der skal betales skat af men ikke moms. Medarbejderen hos skat begrundede det med at der var faldet en dom i EU regi hvor en gademusikant fik medhold i at han ikke skulle betale moms af de penge han modtog. Da han ikke havde nogen aftale om levering af noget med dem der smed i hatten betragtede man det som værende gaver som folk har givet, og de var altså ikke momspligtige.

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er alm. indtægt uden moms-

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil godt ha lov at være skepsisk over for moms eller ikke moms,Jeg er med på gave princippet og der følger jo ingen forpligtelse med, så det er nok korrekt- omvendt er det jo en "skjult" betaling for en ydelse man leverer og en forudsætning for at man kan forsætte med at levere - og så ligner det måske moms af alm salg

Jeg ville finde det fint med ex en Henrik Koudahl til at kommentere?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var beskeden fra SKAT :) Men det er vigtigt at bemærke at det som jeg fortolker det forudsætter at der ikke er laves f.eks. en donation til noget specifikt. Hvis jeg f.eks. siger vi skal have udviklet et specifikt modul som jeg dermed forpligter mig til at levere på et tidspunkt når der er penge nok. Men altså en donation som ikke er til noget specielt så er der hverken en vare eller en ydelse og så skal der ikke betales moms. 

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennith:
Det var beskeden fra SKAT :
for at være ærlig - du kan ikke bruge det til noget - KUN hvis det er en skriftlig bindende besked - Alt andet-  er fyldt med fejl og misforståelser - og den donation du får er jo så tilmed netop på basis af noget specielt = det du gir kunden

KUN bindende besked fra skat duer her

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for dit svar det kan godt være jeg lige skal sikre mig at få den påskrift også. Men nej der er ingen aftale om leverance af noget til gengæld for donationen jeg kan bruge til at drifte udviklingsservere betale licenser på software jeg skal bruge eller stoppe dem i lommen der vil ikke i forbindelse med donationsknappen blive afgivet nogen løver om levering af noget som helst konkret. Tvært i mod påtænker jeg net op for at sikre mig at skrive at der IKKE gives tilsagn om nogen modydelse i forbindelse med en donation. Men god idé lige at få det på skrift :)

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)