Nu er jeg blevet en smule forvirret. Jeg har læst flere steder, at der både er noget der hedder bilagsnummer og fakturanummer. Hvad er forskellen, og hvordan bruges de hver især?
Det er korrekt. Bilagsnummer er den interne nummerserie i dit ERP system (Fx Dinero), og Faktura nummer er det som skal være synligt på en faktura til dine kunder. Altså, 2 forskellige nummerserier.
De kan køre efter samme serie i nogle tilfælde hvis man ønsker.
yes. Og der er også programmer der giver fakturaen nr 1 f.eks og så giver den et alm bilagsnummer når den bliver betalt (bogfører fra kreditorer udestående til bank) - så giver de den et alm. bilagsnummer som betalt - ind i bilagsrækkefølgen - også helt OK
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Da vi startede, lavede vi en aftale med en bogholder, der startede vores regnskab op og satte mig ind i, hvordan jeg skulle bogføre. Det vidste jeg ikke ret meget om på det tidspunkt.
De penge var virkelig givet godt ud.
Og det råd vil jeg give enhver nystartet, der ikke lige har indsigt i alt det der med bilag og bogføring.
Jeg vil gerne også anbefale ikke at døbe noget Nr. 1 direkte, men anvende 0001 fx, da nogle systemer ikke kan håndtere kronologisk fremvisning når man runder 10, så vil det hedde 1, 10, 100, 2, 20, 200, 3 osv i stedet for.
Kenneth har fuldstændig ret. Systemet kan ikke sortere i enkelttal. Vi starter vores fakturaforløb op på ny hvert år, så vi laver en serie der starter med f.eks. 2013001. Der er ikke helt enighed om, hvorvidt det egentlig er lovligt eller ej, men det er en stor hjælp, når en faktura skal findes frem
Men i din bilagsmappe nummererer du jo bare (typisk med en kuglepen) og stater med 1, 2, 3 osv.