Undertegnedes shop har handlet med et par kunder i Litauen - og nok sidste gang. Shoppen (Prestashop) har Quickpay med Swedbank som indløser. I Quickpay manageren var ikke noget flag (gul trekant), men transaktionerne fra Litauen er der nogle af, og på adskillige tusinde kroner. Ved nærmere gennemgang, viste de sig med lav-medium fraud risk, og at kortet enten var udstedt i Saudi Arabien eller Singapore, selvom kunden bor i Litauen. Nogle gange var der forsøgt med flere kort. Tilhørende adresse kunne godt nok googles, og kundens navn var ret unikt, så personen så rent faktisk ud til at være ægte nok. Derfor syntes jeg ikke jeg kunne gøre andet end at levere varen. Ellers så alt rigtigt ud og pengene blev capturet som alt andet - i knap en måned, hvor i dag der kom en chargeback fra Swedbank. Omkring syv en halv tusinde bliver tilbageført til kunden, der åbenbart ejer kortet og har gjort indsigelsen. Og Swedbank forklarer at det ikke er kundens kort. Jeg har bedt kunden om at forklare købet via mail. Men jeg regner egentlig ikke med svar. Det ser ud til ikke at blive det sidste chargeback. De kan komme dumpende ind de næste dage... Kan Swedbank tillade sig at komme så sent med chargeback? Man blir klog af skade, men et burde ske med det samme, vil jeg mene. Er der mon nogen der kan komme med en ide til at undgå en ruinens rand her? Fremtidig forebyggelse: Man taler om 3D secure. Men det er da hundebesværligt og skræmmer en del danske kunder væk, som er 98% af alle, og de er for det meste ældre. |
Det er så pisse frustrerende, når den slags sker, fordi man bare forsøger at være en ærlig webshopejer!
Jørgen Arvid Jacobsen:Kan Swedbank tillade sig at komme så sent med chargeback? Man blir klog af skade, men et burde ske med det samme, vil jeg mene.
De kan lave en indsigelse helt op til 18 mdr efter betalingen har fundet sted. Dog skal der noget helt ekstra ordinært til, før at indsigelser, som er ældre en 60 dage bliver taget ind. Så du skal som udgangspunkt gå ud fra de 60 dage, som også er den tidslimit, som din egen bank siger, hvis du privat vil lave en indsigelse...
Jørgen Arvid Jacobsen:Er der mon nogen der kan komme med en ide til at undgå en ruinens rand her?
Der er desværre intet at gøre :(
Jørgen Arvid Jacobsen:Fremtidig forebyggelse: Man taler om 3D secure. Men det er da hundebesværligt og skræmmer en del danske kunder væk, som er 98% af alle, og de er for det meste ældre.
Har du overvejet om salget ud af DK er det værd? Jeg tænker, hvis DK står for 98% af alt salg, er det så alt besværet og omkostningerne værd, at gå efter de 2% eksport, fremfor blot at kræve bankoverførsler fra udlandet fremadrettet, og derefter fokuserer endnu mere på det danske marked...
Det ville jeg gøre, hvis det var mig...