Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-indkomst, B-indkomst, Egenkapital, Overskud af enkeltmandsvirksomhed, SKAT og SU.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino


Jeg er dyrlæge studerende på 4 år og ny selvstændig fra marts 14. Min virksomhed laver visuelt undervisnings materiale til forskellige institutioner og virksomheder.

Siden marts har virksomheden haft forskellige jobs som har kastet et overskud af sig. Jeg når snart mit regnskabsårs skæringsdato(31/12) og jeg skal til at lave mit første årsregnskab.

Det forholder sig sådan at jeg har fravalgt SU i de sidste 6 måneder for at få et så stort firbeløb(indtægt, før skat, samtidigt med modtagelse af SU) som muligt. Dette har gjort at jeg personligt må have en indtægt ved siden af min SU på ca. 160.000 kroner. 

Imidlertid har jeg en A indkomst gennem to andre job jeg har hvor jeg til dato har tjent 115.000 kroner. Dette betyder at jeg kan tjene 45.000 kroner mere i år, inden at jeg skal tilbagebetale SU.

Jeg skal nu finde ud af om mit overskud i virksomheden ca.28.000 kroner skal investeres i materielle anlægs aktiver. Jeg overvejer at investere i en genstand der koster 60.000 kroner, hvilket betyder at jeg personligt skal investere 32.000 kroner yderligere fra egen lomme. 

Er et sådant anlægsaktiv inkluderet i overskudet af virksomheden? Bruger jeg virksomhedens likvide midler på anlægsaktiver, så stiger virksomheden egenværdi, bliver denne større egenværdi vurderet som et overskud af virksomheden?

Jeg frygter at jeg investere en masse penge i min virksomhed, når året så er omme og jeg laver mit årsregnskab, så har jeg et så stort overskud(b -indkomst) at jeg ender med at skulle tilbagebetale en masse SU.

Jeg har allerede investeret i ét større anlægsaktiv i år på ca.22.000kroner samt en del mindre(småanskaffelser).


Er der nogen der har nogen gode råd? 

Vh Henrik

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Anlægsaktiver med værdi over 12.600 kr skal du afskrive med 25% så de nedsætter overskuddet med 25% af deres samlede værdi skattemæssigt. Du skal så fremover afskrive 25% per år på en helt samlede sum af anlægsaktiver og først når de er under straksafskrivningsgrænsen (2014 de 12.600) må du afskrive resten og ellers er eneste forudsætning, at det er et aktiv der anskaffes for at vedligeholde eller udbygge din indtægt i virksomheden. Alternativt kunne du overveje at benytte VSO hvor kun det du hæver påvirker SU

som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html  og til den ende vil jeg råde dig til at tale med en revisor, da hæverække følge og andet skal respekteres for ikke at komme i vanskeligheder

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Jeg har overvejet at benytte VSO, men har faktisk lidt lyst til at investere midlerne i virksomheden for på den måde at øge omsætningen.

Anlægsaktiver under 12.600 kroner bliver straksafskrevet, betyder det at de ikke tæller med i overskuddet af virksomheden? 

Vh Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

hkaarsholm:
Anlægsaktiver under 12.600 kroner bliver straksafskrevet, betyder det at de ikke tæller med i overskuddet af virksomheden? 
Yes men jeg synes du skal tage en revisor ind over hvis du er i tvivl om regnskab generelt, både for at undgå skattebøvl og for at få alle fradrag korrekt med - Lyder fint nok at ville investere i anlægsaktiver. Husk delt moms hvis der er ting i mellem som du skal anvende privat delvist og husk at ha en liste over tingene så du kan tage den frem hvis du en dag sælger eller vil lukke eller omdanne virksomhed hvor de evt skal aktiveres igen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)