Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-indkomst, B-indkomst, Egenkapital, Overskud af enkeltmandsvirksomhed, SKAT og SU.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino


Jeg er dyrlæge studerende på 4 år og ny selvstændig fra marts 14. Min virksomhed laver visuelt undervisnings materiale til forskellige institutioner og virksomheder.

Siden marts har virksomheden haft forskellige jobs som har kastet et overskud af sig. Jeg når snart mit regnskabsårs skæringsdato(31/12) og jeg skal til at lave mit første årsregnskab.

Det forholder sig sådan at jeg har fravalgt SU i de sidste 6 måneder for at få et så stort firbeløb(indtægt, før skat, samtidigt med modtagelse af SU) som muligt. Dette har gjort at jeg personligt må have en indtægt ved siden af min SU på ca. 160.000 kroner. 

Imidlertid har jeg en A indkomst gennem to andre job jeg har hvor jeg til dato har tjent 115.000 kroner. Dette betyder at jeg kan tjene 45.000 kroner mere i år, inden at jeg skal tilbagebetale SU.

Jeg skal nu finde ud af om mit overskud i virksomheden ca.28.000 kroner skal investeres i materielle anlægs aktiver. Jeg overvejer at investere i en genstand der koster 60.000 kroner, hvilket betyder at jeg personligt skal investere 32.000 kroner yderligere fra egen lomme. 

Er et sådant anlægsaktiv inkluderet i overskudet af virksomheden? Bruger jeg virksomhedens likvide midler på anlægsaktiver, så stiger virksomheden egenværdi, bliver denne større egenværdi vurderet som et overskud af virksomheden?

Jeg frygter at jeg investere en masse penge i min virksomhed, når året så er omme og jeg laver mit årsregnskab, så har jeg et så stort overskud(b -indkomst) at jeg ender med at skulle tilbagebetale en masse SU.

Jeg har allerede investeret i ét større anlægsaktiv i år på ca.22.000kroner samt en del mindre(småanskaffelser).


Er der nogen der har nogen gode råd? 

Vh Henrik