Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken selskabsform?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Grenå
Tilmeldt 31. May 14
Indlæg ialt: 204
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften amino.

Jeg vil starte virksomhed enten alene eller sammen med en kammerat. Vi er begge 16 år, men har hørt at det er bøvlet når man er under 18, og endnu mere bøvlet når det ikke er enkeltmands.

Jeg havde umiddelbart tænkt mig at skrive en værgemåls aftale og sende ind til statsforvaltningen og vente på svar. Derefter oprette et CVR og stifte et I/S

Er det den bedste måde eller hvad er klogest? 

Mvh. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dispensation i statsamtet er vel ikke så bøvlet men tager nogen tid - og gives ikke til I/S men kun til enkeltpersoner  læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html   Her i indlæg om hvorfor det er ulovligt at drive virksomhed som under 18 årig - er der lidt løsningsforslag med en far der stiftet f.eks.   men det er noget dyrere i drift i selskabsform  f.ex skal far som direktør OG i to som ansatte ha arbejdsskadeforsikring - ca 3500 kr om året alene og mange andre problemer. Lettest at vælge enkeltmands og så vente på dispensation

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Grenå
Tilmeldt 31. May 14
Indlæg ialt: 204
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din henvendelse John!

Jeg tror jeg sigter efter en dispensation trods der som du nævner kan være lang ventetid.

Hvis jeg får dispensationen, og kan oprette mig som enkeltmandsvirksomhed, så kan jeg vel også ansætte min ven som medarbejder uden at han også er partner/medejer?

http://www.amino.dk/forums/t/80108.aspx

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppechristensen46:
Hvis jeg får dispensationen, og kan oprette mig som enkeltmandsvirksomhed, så kan jeg vel også ansætte min ven som medarbejder uden at han også er partner/medejer?
ja det må du kunne  og helt alm lønne ham - du får jo tilladelse til at optræde fuldt myndig på vegne af dit CVR mod at forældre dækker af hvis du skulle lave fejl. I kan så aftale at lave ting om når I er 18 - til I/S eller IVS - og til den tid få set på hvordan det lettest gøres skattemæssigt  det er ikke sikkert det gir problemer. Lønningsmæssigt kan vennen lønnes i december når du via dit regnskab kender dit overskud - og det kan aftales på forhånd at han lønnes med ex 25% af overskuddet per 15/12 (for ikke på grund af usikkerhed om resultatet risikere at gi for meget) og året efter i marts med en løn der svarer til resten op til halvt overskud året inden - hvis jeres tanke er at dele. Jeres beskatning bliver ens - du betaler personlig skat af din halvdel af overskud som B skat, han betaler personlig skat af det som A skat.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Grenå
Tilmeldt 31. May 14
Indlæg ialt: 204
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar John! Det er virkelig brugbart!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)