Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til kurs på selskabskapital

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 143
Fra  Powercircle ApS Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen :)

Jeg er igang med at indsætte mine oplysninger i et stiftelsedokument, til etablering af et Iværksætterselskab, og her er jeg stødt på nogle udfordringer. Jeg bliver bedt om at at finde tegningskursen for kapitalandelene. Jeg vil indsætte et startbeløb (Det hedder vel selskabskapitalen?) på 1000 kr., hvordan udregner jeg tegningskursen på 1000 kr.? (Se 1.2 nedenunder)

Hvad er kapitalandele, jeg er jo kun én stifter? (Se 1.1 nedenunder)

1.0       Selskabskapital og tegningskurs for kapitalandele

 

1.1         Selskabskapitalen udgør nominelt [indsæt beløb] kr., der er opdelt i kapitalandele på nominelt [indsæt beløb] kr.

 

1.2         Tegningskursen for kapitalandelene er [indsæt kurs].

Jeg skal også opgive hvornår de 1000 kr. skal være opgivet, hvordan bestemmer jeg det?

Jeg skal mødes med en rådgiver, som vil hjælpe mig med at gennemgå den, men jeg vil gerne selv have et indblik i, hvordan man laver dokumentet, og hvad de forskellige ting betyder og gør. 

Jeg sætter pris på alle svar :)

Mvh Cecilia Rasmussen

/www.Selfesteem.dk

/www.morivaekst.dk

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cecillia.
Først vil jeg lige ønske dig god vind, det er altid super spændende når man starte/iværksætter noget for første gang :-) (IVS oprettelsen)

Den måde du afgør de tog spørgsmål er

1) hvor mange anparter vil du have? lad os sige du vil have 10 anparter, som du selv ejer. Det er sådan set sagen uvedkommende i forbindelse med lige dette spørgsmål om der er flere der ejer det.

2) selskabskapital størrelsen, som du har taget stilling til, altså 1000 kr.

kapitalandele = Selskabskapital/anparter

1000/10=100kr

så for at gøre mit spørgsmål konkret.

1.1         Selskabskapitalen udgør nominelt 1000 kr., der er opdelt i kapitalandele på nominelt 100 kr.7

1.2         Tegningskursen for kapitalandelene er kurs 100.

Vær opmærksom på der er nogle regnskabsmæssige krav du skal overholde, da du ligger under selskabsloven.
Det skal ikke skræmme dig væk, men du skal bla. hensætte 25% af årets resultat på en konto på Egenkapitalen til omdannelse til Aps.

Du må gerne udbetale løn, det er en stor misforståelse at nogle påstår at man ikke må, som jeg har set utallige af steder på nettet. Du må bare ikke udbetale udbytte/dividende til ejerne (anpartshaverne)

Med venlig hilsen

Nikolaj Sørensen

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 143
Fra  Powercircle ApS Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar Nikolaj!

Jeg forstår dog ikke det med de anparter der? Jeg er jo kun mig? Hvad nu hvis der kommer en anden til, er det så noget afgørende eller hvordan?

Mvh Cecilia Rasmussen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er netop for det fald at der kommer en anden at du ikke bare skal ha en anpart til kurs pari for de 1000 kr - men ex 10 anparter så du kan sælge 5 for at sælge det halve

Pas nu på med kapitalen - at den ikke bliver for lav. Du har lovpligtig arbejdsskadeforsikring i IVS - den vil koste dig 1500 kr ca - så har du minus kapital 500 kr dag et og du har ikke været ude og købe dit første lille stykke papir - og så skal du til at låne selskabet penge - og så er der krav om markedsrente du skal tage

Stift med penge nok til at klare dine udgifter i al væsentlighed indtil du har indtægter - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html generelt om IVS og http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/kapitalberedskabIVS.html mere specifikt om kapital der kan være for lille

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 143
Fra  Powercircle ApS Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vidste jeg faktisk ikke! Nu køber jeg varepartier mellem 30.000-40.000 kr. og jeg har forstået at disse kunne komme ind som kapital? Er dette korrekt? Det var nemlig derfor at jeg kun vil lægge 1000 kr. ind til at starte med.

Tak John, jeg undersøger lige det med kapitalen nærmere!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cecilia Rasmussen:
! Nu køber jeg varepartier mellem 30.000-40.000 kr. og jeg har forstået at disse kunne komme ind som kapital? Er dette korrekt?
Køber med hvilke penge? Selskabet har jo kun 1000 kr. Hvis du nu skal købe for 30.000 kr så bliver det en udgift på 30.000 kr - i Minus og Plus - går de ind som kapital  og jo - det betyder så 0 og du har stadigt 1000 kr i kapital men

Hvor skal de 30000 kommer fra. Dem skal du så ha lånt - af dig selv  - med rente og alt - eller i banken

OG - du har vel udgifter? Bare lovpligtigt arbejdsskadeforsikring i et selskab vil koste dig 1500 kr - = minus 500 kr i kapital - og jeg gætter på du har andre udgifter som heller ikke er til at aktivere - så alle udgifter inden du har indtægter - koster i forhold til kapital¨

Varer koster ikke kapital da de indgår som udgift og helt samme tal som aktiv - men du har jo ikke de penge i selskabet til at købe dem for hvis du skal købe likvidt for 30000 kr og kun har 1000 kr i selskabet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 143
Fra  Powercircle ApS Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var ikke sådan jeg har fået det forklaret, men jeg kan godt se det du mener. Jeg har lige snakket med en revisor, og han rådede mig til at lægge alle 50.000 kr. i et ApS, og når de så er lagt ind der, så kan jeg købe mine vare. Det giver bedre mening!

Tak for dit svar.

Mvh Cecilia Rasmussen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er enig med din revisors råd hvis du skal ud og købe varer for 30-40000 kr - der har du så pengene og bytter bare kontanter ud med varer og har stadigt noget at gi af til de daglige omkostninger

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)