Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forklaring af personfradrag

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Sidder lige og kigger på min forskudsopgørelse for 2015 og kan ikke lige forstå hvordan personfradraget er medtaget i beregningen.

Jeg har efterfølgende søgt på nettet og fandt dette link:

http://www.skm.dk/skattetal/beregning/skatteberegning/skatteberegning-hovedtraekkene-i-personbeskatningen-2013/

Når man kigger i eksemplet nederst, så kan jeg kun se at man bruger ca. 15000 kr af hele personfradraget. Men kan det passe? Troede egentligt at man brugte hele personfradraget før man beregnede skatten.

Er der en venlig sjæl der lige kan skære det ud i pap for mig?

På forhånd mange tak

Mvh. Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan ikke finde eksemplet i dit link, men man udnytter hele personfradraget i forhold til selve skatten (ikke i forhold til AM bidraget)7

Mit gæt er at det du læser et eller andet sted er, at skatteværdien er 15.000 kr (42.900 i fradrag * skatte procent ca uden am bidrag 36% giver lidt over 15.000 kr

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det der hedder principperne for beregningen 2013.

Hvor på forskudsopgørelsen fremgår det, at "restfradraget" der er tilbage efter bundskat, sundhedsbidrag og kommuneskat er udnyttet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår jo at der ved beregning af kommune/kirke + sundhedsbidrag + Bundskat  trækkes skatteprocenten af de 42.000 kr fra så det er vel tydeligt at alle 42.000 kr udnyttes - og det fremgår på samme måde i forskud som MINUS 0,xxx% af 42.000 for hvert punkt

Som under bundskat f-eks. Skat 0,0583% af indkomsten (her 450.000 kr) = 26.235 MINUS 0,0583% af personfradraget på 42.000 kr = minus 2.449 kr som trækkes fra skatten og gir 23.786 og helt samme for de to andre - skatteværdien af fradrag på 42.000 er så ialt 15.000 kr sparet skat - sådan er det med alle fradrag

SKATTEBEREGNING:      
Skat til kommune og kirke:
25,7 pct. af skattepligtig indkomst
÷ skatteværdi af personfradrag
0,256 x 385.700
÷ 0,256 x 42.000
98.739
÷ 10.752
87.987
Sundhedsbidrag til staten:
6,0 pct. af skattepligtig indkomst
÷ skatteværdi af personfradrag
  0,06 x 385.700
÷ 0,06 x 42.000

23.142
÷ 2.520
20.622
Bundskat til staten:
5,83 pct. af personlig indkomst
(+ evt. positiv nettokapitalindkomst)
÷ skatteværdi af personfradrag
0,0583 x 450.000
÷ 0,0583 x 42.000
26.235
÷ 2.449

23.786

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 06:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jeg har bare altid set personfradraget som et bundfradrag. Altså at man regnede skatten ud for kommune, stat, sundhed osv og det resultat trækker man så de 42000kr fra.

Er det ikke sådan at befordringsfradrag og fradrag for renteudgifter osv medtages i beregningen af den skattepligtige indkomst?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob_J:

Er det ikke sådan at befordringsfradrag og fradrag for renteudgifter osv medtages i beregningen af den skattepligtige indkomst?
nej - helt samme princip - for renter med lidt krøller så det faktisk har lavere skatteværdi - her ser du i venstre side fradragets beskrivelse og i højre den % sats den nedsætter skatten med

http://www.skm.dk/skattetal/beregning/skatteberegning/skattevaerdi-af-fradrag-i-2014/

Når der er flere satser er det beskrevet hvornår.

Det er enkelt forklaret helt som med personfradrag. Hvis du har 50.000 kr i rente - så trækkes der ikke 50.000 fra den skat du skulle betale, for så var det jo skattefar der betalte hele din rente. Du har rentefradrag med en typisk værdi på ca 30% = der trækkes ca 15.000 kr fra den skat du skal betale og du betaler selv de 35.000 kr i renter.

Samme med a-kasse og andet som du kan se i skemaet også har en række andre begrænsninger. Det er aldrig fra skatten fradraget trækkes, men fra indtægten-  og dermed kan de højst af den værdi ens skatte procent minus AM bidrag har (for fradrag trækkes ikke fra i AM bidragsberegningen)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så det vil altså sige at hvis der i beregningen af statsskatterne og kommuneskatten er medtaget et fradrag på den procentsats af personfradraget som svarer til den pågældende skats skatteprocent, så har man udnyttet hele sit personfradrag?

For lige at få det helt skåret ud i pap, så kan man maksimalt have samlet 42900kr i fradrag som bunder i personfradraget. Dvs. at hvis man har en indtægt på ca. 1.3 mio, så vil man ca. have nået grænsen for personfradraget på 42900kr?

Hvad så når man hører om personer der ikke kan udnytte deres personfradrag, er det så pga indkomstens størrelse er for lav eller hvordan hænger det sammen?

Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm det eksempel med en indtægt på 1.3 mio er forkert. For man vil jo aldrig nå 42900kr i fradrag som bunder i personfradraget, da man jo tager procentsatsen af netop personfradraget..

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob. Kan du ikke sende mig en PM med din email adresse? Jeg har lavet et excel-ark med komplet skattebetegning. Du skal bare være obs på at jeg ikke har grøn check med i beregningen.. :-) Men hvis den har interesse, kan du sende din mailadresse i en PM..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob_J:
For lige at få det helt skåret ud i pap, så kan man maksimalt have samlet 42900kr i fradrag som bunder i personfradraget. Dvs. at hvis man har en indtægt på ca. 1.3 mio, så vil man ca. have nået grænsen for personfradraget på 42900kr?
du vil ha nået grænsen for at udnytte dit personfradrag ved en indtægt på 42.900 alt andet lig - Indtægt 42.900 minus personfradrag = 0 gange skat ca 30% = 0 kr i skat

Havde du ikke haft personfradrag - ville skatten af de 42.900 ha været ca 15.000 kr som jo er det som er værdien af personfradraget

43.000 kr indtægt minus personfradrag 42.900 = skattepligtig indkomst 100 kr * skat = ca 33 kr + AM bidrag af hele beløbet.

for at udnytte ægtesælles personfradrag skal man tjene mindst 85.800 (2 gange personfradrag) men hvorfor bruger du ikke bare forskud hos skat og indlægger dine tal, så regner den det hele ud for dig og den regner rigtigt HVER gang og du kan trykke - vis konsekvens og ikke gemme - men bare bruge den til alle mulige udregninger og få resultattet. - jeg tror ikke du får den her til at hænge helt samme for dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)