Er der nogen der kan hjælpe mig med at fortælle mig hvordan det foregår med at starte et vikar bureau op? |
Kort sagt:
1. Kapital
2. Jura
3. Salg.
1. Du har brug for noget kapital, både til etableringsudgifter og noget likviditet til lønudbetaling til vikarer. Så spar op selv, lån fra banken eller investor. Hvis du kun har en idé og ingen kapital selv, er både banken og investor løsningen meget svær.
2. Få det juridiske på plads! Du er arbejdsgiver og der er MANGE faldgrupper. Meld dig ind i Dansk Erhverv, her kan du få hjælp til de fleste standardkontrakter, tilknytningsaftaler mv. Tal med en af deres advokater med speciale i ansættelsesret. Du kan ligeledes tiltræde deres vikaroverenskomst som de har indgået med 3F og på den måde, gøre det hele en smule lettere at overholde de mange regler. Tjek det EU-direktiv der blev implementeret på vikarområdet i sommeren 2013. Her er ligebehandlingsprincippet centralt og du kan hurtigt brænde nallerne hvis du ikke overholder. Kontingentet tjerner sig stort ind, med den hjælp du kan få fra Dansk Erhverv.
IVS, ApS eller A/S. Hvis du skulle være så uheldig at en vikar foretager sig noget vanvittigt eller du løber ind i et sagsanlæg af anden art, vil det være selskabet der hæfter for en eventuel erstatning og ikke dig som privatperson. Det giver ligeledes en større grad af troværdighed at det er et selskab.
3. Salg. Mødebooking har umiddelbart været vejen frem for os. Det kræver enten en masse tid eller at du har kapital til at betale en freelancer eller et firma til at udføre arbejdet for dig. Ellers kan du også forsøge dig med Adwords mv.