Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vikar bureau.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan hjælpe mig med at fortælle mig hvordan det foregår med at starte et vikar bureau op?
Er der noget kredit der skal bruges, kan man starte det som et ivs selskab eller enkeltmands?
Og hvordan tager man kontakt til forskellige firmaer der evt kunne bruge en vikar på den bedste måde?
På forhånd tak.

Fra Helsingør
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 26
Fra  SETA Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kort sagt:

1. Kapital

2. Jura

3. Salg.

1. Du har brug for noget kapital, både til etableringsudgifter og noget likviditet til lønudbetaling til vikarer. Så spar op selv, lån fra banken eller investor. Hvis du kun har en idé og ingen kapital selv, er både banken og investor løsningen meget svær. 

2. Få det juridiske på plads! Du er arbejdsgiver og der er MANGE faldgrupper. Meld dig ind i Dansk Erhverv, her kan du få hjælp til de fleste standardkontrakter, tilknytningsaftaler mv. Tal med en af deres advokater med speciale i ansættelsesret. Du kan ligeledes tiltræde deres vikaroverenskomst som de har indgået med 3F og på den måde, gøre det hele en smule lettere at overholde de mange regler. Tjek det EU-direktiv der blev implementeret på vikarområdet i sommeren 2013. Her er ligebehandlingsprincippet centralt og du kan hurtigt brænde nallerne hvis du ikke overholder. Kontingentet tjerner sig stort ind, med den hjælp du kan få fra Dansk Erhverv.

IVS, ApS eller A/S. Hvis du skulle være så uheldig at en vikar foretager sig noget vanvittigt eller du løber ind i et sagsanlæg af anden art, vil det være selskabet der hæfter for en eventuel erstatning og ikke dig som privatperson. Det giver ligeledes en større grad af troværdighed at det er et selskab. 

3. Salg. Mødebooking har umiddelbart været vejen frem for os. Det kræver enten en masse tid eller at du har kapital til at betale en freelancer eller et firma til at udføre arbejdet for dig. Ellers kan du også forsøge dig med Adwords mv. 

-Træt af administrative tidsrøvere? -Brug for hjælp til bogføring eller økonomistyring? Kontakt SETA i dag - info@seta.dk

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

prøv at kontakte staffup.dk. Det er et vikar selskab som søger franchisetagere. Måske en billig måde at komme igang på med fuld backoffice løsning.

Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvad er det helt præcis det franchisetageGere?:)

Fra Idestrup
Tilmeldt 8. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Nu har jeg lidt erfaring med hensyn til vikarer og vikarbureau og jeg giver ret i at der skal noget kapital til. Du skal jo som hovedregel regne med at du skal af med løn til vikaren før du for dine penge fra kunden.

Det er en ting. Det andet er juraen i det at have et vikarbureau. Ikke for at få det til at lyde nemt, men så besværligt er det heller ikke. Hvis du søger efter vikar branchen under DI, så ligger der en masse standart materiale samt tilknytningsaftaler o. lign som man kan rette til og bruge. Du skal som sådan ikke være medlem af noget som helst og vigtigst af alt er at det IKKE er et krav. Du skal blot sikre dig at den vikar der skal udføre arbejde hos brugervirksomheden(din kunde) for samme løn og rettigheder som deres egne ansatte.

Det vil sige at du som minimum skal overholde den overenskomst som virksomheden har eller om man vil den som vikaren er tilknyttet i forhold til det arbejde han skal udføre. Så hvis det er Dansk Byggeri er det deres overenskomst eller Dansk Industri deres overenskomst.

Et eksempel:

Brugervirksomheden giver deres egne ansatte 150,- i timen. Så vil jeg sige til kunden at vikaren også skal have 150,- i timen, hvis vikaren vel og mærke skal udføre identisk arbejde som firmaet egne ansatte. Men som før nævnt så kig på Dansk Industri under vikar branchen. Der er rigtig mange gode ting og kontakt mig endelig hvis du har flere spørgsmål eller ønsker et godt råd:-)

Jeg kan også hjælpe med salg og gode råd der, hvis du er interesseret.

Hilsen SalesP

Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. 
Ville høre om du kan hjælpe mig lidt med opstart af dette vikar bureau jeg havde spurgt ind til for noget tid siden.

Det er sådan, at jeg gerne først og fremmest vil have det op og stå, og derefter tage hånd om div mulige kunder osv.

Mit spørgsmål er mere om hvilken fremgangs måde jeg skal gå efter? Skal jeg bare gå ind og få oprettet et cvr nummer? Og hvad er forskellen på "enkeltmands" og "IVS"?
og hvordan foregår det med fakturering til kunderne? Hvad kan jeg fakturere til dem, hvis vikaren feks skal have 150 kr i timen?
Og hvilke nogen forsikringer skal jeg have? SKal jeg have en på hver vikar, eller hvordan?
Og er der noget særligt jeg skal have oprettet, overholde eller noget?
Undskyld de mange spørgsmål.. Håber du vil hjælpe mig:) 

Fra Idestrup
Tilmeldt 8. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Ingen problem der, du spørger bare løs:-)

Du skal gå ind og registrere dig, så du for et cvr nr. Derefter kan du komme i gang med dit egentlige firma, da du så har mulighed for at fakturer dine kunder. Du kan dog også starte uden et cvr nr. da du først skal registrere dig når du har en omsætning der overstiger 50.000,- årligt. Jeg vil dog anbefale dig at få et cvr nr. da du hurtigt for en omsætning på over 50.000,- årligt.

Lige hvilket firma/selskab man skal stifte er der nok nogle andre herinde der er bedre til at svare på end jeg er. Men sådan lige ville jeg starte med et enkeltmandsfirma. Et IVS er et Iværksætterselskab og der skal du så vidt jeg ved betale for stiftelsen af dette. Du skal også skyde lidt kapital ind, men hvor meget er jeg lidt i tvivl om. Jeg mener faktisk at 1. kr. er nok. Der kan John Hanover nok hjælpe dig lidt mere.

Hvor meget kan du fakturer er jo et spørgsmål imellem dig og kunden, så det er lidt svært at svare på. Det jeg ville gøre er altid og uden undtagelse at lave en faktor beregning på dine vikar priser. et eksempel: Timeløn 150,- i timen x faktor 1,7 = 255 + moms til fakturering i timen. Du fakturer altså kunden 255 + moms i timen og ud af dette beløb skal vikaren have 150,- i timen. Du ud over skal du regne med at der ca. skal gå 40% til sociale omkostninger osv. Derfor hedder regnestykket således: 150,- x 1,4 = 210 - 255 = 45,- i timen i din fortjeneste. Du tjener altså på denne kunde 45,- i timen.

Det er altid bruger virksomheden der skal forsikre de vikarer, de benytter sig af. Ligeledes er det dem der har ansvaret for evt. fejl eller skader vikaren forvolder ude hos dem. Så du skal i princippet ikke have nogle forsikringer i og med at vikaren ikke er ansat hos dig.

Håber at det hjælper dig lidt videre:-)

Med venlig hilsen

Michael

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael S:
Du ud over skal du regne med at der ca. skal gå 40% til sociale omkostninger osv. Derfor hedder regnestykket således: 150,- x 1,4 = 210 - 255 = 45,- i timen i din fortjeneste. Du tjener altså på denne kunde 45,- i timen.

Jeg har hørt, at bureauer bruger en faktor 2x, dvs. 150x2=300 kr. Ved ikke om det afhænger af branche? Har i øvrigt ingen ide om, hvilke økonomiske udfordringer et vikarbureau står overfor i en løbende drift. Udover at de naturligvis skal have en god likviditet pga. lønninger, der vel typisk udbetales hver 14. dag?

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Idestrup
Tilmeldt 8. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Det er korrekt at nogle bureauer bruger en faktor 2,0 til beregning, men det kommer meget an på hvilken branche man befinder sig i. Der er faktisk nogle der er helt nede i en faktor 1,45:-) Så skal man altså have nogle folk i gang for at tjene penge.

Hilsen

Michael

Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 06:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.
Forstår ikke lige helt den faktor. Er den ikke kun aktuel hvis det er vikarbureauet der står for løn, pension, feriepenge osv?
Hvad hvis kunden selv står for løn til medarbejderen?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)