Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp ønskes angående momsproblemstilling - køb af skab til opsætning i håndværkervirksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Har brug for noget hjælp.

I min daglige bogføring er jeg kommet i tvivl om noget helt basalt. Jeg er med på, at jeg kan trække momsen fra på eksempelvis indkøb af værktøj til drift (boremaskine, dyksav osv.) samt trække beløbet fra i skat.

Men i følgende eksempel, er jeg i tvivl om hvad jeg må trække fra i moms og skat.

Jeg har sagt ja til en opgave for en kunde, som indebærer at jeg tager i ikea og ligger ud for et skab, tager hjem til kunden og monterer mm. Planen er så, at kunden tilbagebetaler mig for skabet (ud fra kvitteringsbeløb) samt selvfølgelig for det tilbud jeg har givet for montering osv.

Kan jeg trække moms fra beløbet for skabet i mit regnskab? Og hvordan med fradrag?

På forhånd mange tak

Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen som kender til den her problemstilling?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Træk det fra og tag momsen hjem og så viderefakturere du det til ham når du sender en faktura hvor du naturligvis pålægger momsen.

Så går den del lige op. Var af ren nysgerrighed inde og kigge på Jbyg og kan se at selskabet er under konkursbehandling. Er det dit selskab?

Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Revisoreleven,


Tak for dit svar! Det virkede lidt for godt til at være sandt at hive moms hjem på den måde. Men du mener det er lovligt. Hvad med fradrag?

Mit firma hedder jurgensenbyg.dk, og ikke jbyg (det er bare en forkortelse jeg har brugt herinde). Måske lidt uhensigtsmæssigt, folk skulle jo ikke så gerne tro jeg er under konkurs Sad

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Træk det fra og tag momsen hjem og så viderefakturere du det til ham når du sender en faktura hvor du naturligvis pålægger momsen.

Så går den del lige op.

Det vil jeg nu mene er forkert, for så kommer kunden ( går ud fra det er en privat kunde ) til at betale en 25% højere pris for skabet.

Det rigtige må være at sætte en 0% moms på skabet i Fakturaen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Aug 14
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej for han fakturere naturligvis også skabet til (Ikea pris eksl moms) + moms. Så kommer det hele til at passe og dit moms beløb bliver 0,- hverken mere eller mindre :)

Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, så ser regnestykket sådan her ud:

Jeg ligger 5.000 ud for skab (inkl. moms)

Jeg trækker 25% moms fra, når jeg bogfører

Kunde betaler 5.000 for skab (inkl. moms).

Dvs. jeg "tjener" de 25% moms oveni.

Eller hvad?

Tilmeldt 20. Aug 14
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej:
Du køber Ikea skab for 4000 + moms = 5000 ialt, dvs 1000 kr købsmoms

Du sælger Ikea skab for 4000 + moms = 5000 ialt, dvs 1000 kr salgsmoms

Altså har du betalt 1000 kr i moms og fået 1000 kr i moms, altså vil dit momsregenskab blive 0 i dette tilfælde 

Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver mere mening, tak.

Tilmeldt 12. Nov 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre ikke. Når du sælger det til 5000 går de 1000 af dem til moms. Reelt køber du det altså for 4000 eks. Moms og sælger det for 4000 eks. Moms. Altså det går i nul.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)