Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde udført hos en person som ikke har CVR nr

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har en gut som skal lave en hjemmeside for mig, men han er ikke momsregistreret, så derfor laver han en faktura med CPR nr istedet for og sender til mig.

Mit spørgsmål er så, skal jeg opgive noget til skat? Er selvfølgelig klar over at jeg ikke kan trække moms fra, men er der noget jeg skal være specielt opmærksom på når jeg bogfører dette i mit regnskab? en note eller lign?

På forhånd tak,

Mvh Nicolaj 

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal indberette det som B-skat. Det gør du ved at gå ind i Ansatte og så simpeltheen indberette ham som en medarbejder der får det udbetalt i B-skat med AM-bidrag (der er et felt til B-skat med og uden - det skal være med).

Derudover skal den faktura så bare bogføres som normalt.

Han skal skrive beløbet på sin forskudsopgørelse som B-skat også for at undgå renter.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer - Serverfruit:

Du skal indberette det som B-skat. 

 

jeg er bestemt ikke sikker, men jeg mener ikke, det er rigtigt. Når man har fået en faktura, mener jeg bestemt, at den bare skal bogføres som enhver anden faktura (husk, uden moms) og det var det. 

Håber, der kommer en revisor på banen, der lige kan præcisere.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Kristoffer - Serverfruit:

Du skal indberette det som B-skat. 

 

jeg er bestemt ikke sikker, men jeg mener ikke, det er rigtigt. Når man har fået en faktura, mener jeg bestemt, at den bare skal bogføres som enhver anden faktura (husk, uden moms) og det var det. 

Håber, der kommer en revisor på banen, der lige kan præcisere.

Jeg er nu ret sikker på at det er rigtigt at det skal indberettes som B-skat. Læs bl.a. http://www.amino.dk/forums/t/177399.aspx

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, du har sikkert ret, Kristoffer. 

Og jeg har lært noget nyt

Tilmeldt 7. Nov 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bogføre det som hvilket som helst andet køb til virksomheden.

Når en person ikke har CVR nummer og skriver en faktura, skal vedkommende skrive sit CPR nummer. Om vedkommende betaler skat af pengene er slet ikke dit problem. Du må bare ikke trække moms af beløbet, da det jo er køb af privatperson - men du kan sagtens trække det fra i dit regnskab, for du får jo en faktura.

Mvh. 

Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ringede efterfølgende til Skat for at høre om de vidste det (det gjorde den første fra skat ikke, og måtte viderestilles) men den anden dame jeg fik i røret sagde også bare at det skulle bogføres som normalt, selvfølgelig uden at trække moms fra, og så var det dét. Men så snart man oversteg 10.000kr, så var der nogle andre regler som skulle overholdes, hvilket vi ikke drøftede yderligere.

Så mon ikke hun har ret? dog læser jeg mange forskellige meninger om dette, hvilket er en anelse forvirrende.. :)

Men tak for jeres svar,

Nicolaj 

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

I denne tråd henviser de da til en specifik lov hvor der præcist står at man skal indberette. Jeg indberetter hvis jeg har nogen CPR-fakturaer - som B-skat - det er super let og tager kun 5 minutter via eIndkomst.

http://www.amino.dk/forums/t/130626.aspx

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke lige stået i situationen, men ville umiddelbart have troet at køb af et stk. webside design var som Nicolaj siger, men kan være jeg lærer noget nyt i dag :)

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bestemt mene det skal registreres som et ganske almindeligt køb. En faktura er en faktura, færdig arbejd. Om det kommer fra kunstner med kun CPR (eller privat der ikke er CVR registreret endnu), eller virksomhed, så skal det oprettes som almindelig køb.

Krediter kreditor, debet i driften uden at løfte moms.

Hvad der sker med skatten er da hans eget problem? Det er ikke en købers pligt at indberette noget for den person, lige så vel som hvis du købte et maleri, så skal du heller ikke stå for at indberette kunstnerens B-skat.

Men er åben for andre bud hvis nogen kan sige det med B-skat er korrekt. Synes jeg bare ikke at have hørt om.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)