i sidste uge offentliggjode deres indtog i Danmark, Uber, får ret som de har agt, er det, efter min mening, ikke kun taxibranchen, som bliver udfordret, men hele den danske velfærdsmodel. Uber mener ikke selv at være noget taxi-bestillingskontor, men påberåber sig at være en teknologi-virksomhed, som, selv om de stiller teknologi til rådighed på lighed med et moderne taxibestillingskontor (de danske taxiselskaber har haft lignende Apps i årevis), ikke selv mener, at de behøver at opfylde de lovmæssige forpligtelser, der er forbundet med at drive bestillingskontor i Danmark. Forkert i min verden! Når en ”kunde” har benyttet en Uber-”taxi”, måske endda inden turen er afsluttet, endog påbegyndt, trækker Uber beløbet for ”turen” fra ”kundens” betalingskort, som ”kunden” forinden har angivet skal benyttes, hver gang ”kunden” benytter en Uber-”taxi”. Beløbets størrelse er afhængigt af udbuddet af Uber-”taxier” i det ønskede tidsrum, samt naturligvis efterspørgslen. Høj efterspørgsel = højere priser ligesom mindre udbud kan resultere i højere priser. Hvem har kendskab til udbuddet og efterspørgslen i et givent tidsrum? Det har Uber! Hvem har nogen garanti for at kunden ikke betaler for meget og ”taxi”-føreren får for lidt? Ugennemsigtigt takstsystem er ikke til kundens, eller for den sags skyld førerens fordel og er forkert i min verden. Når Uber trækker beløbet for kørslen fra ”kundens” betalingskort, tilgår beløbet først Ubers pengetank, som, værd at bemærke, ligger uden for Danmark og nok ikke kommer de danske skatteydere til gode, inden de 80 % af dem ryger videre til ”taxi”-chaufføren, som står for alle udgifter og tilmed lægger sin kostbare tid, for at gi´ Uber 20 %. Og så spørger jeg bare 20 % for hvad?! I Danmark betaler en vognmand typisk mellem 5 og 10 % af sin omsætning til et bestillingskontor, som desuden yder LANGT mere service over for både vognmænd, chauffører og for kunderne, så det er lidt uforståeligt, at Uber, som hævder ikke at være et taxibestillingskontor, skal ha´ 20 %! Helt forkert i min verden! Dertil kommer, de penge, de 80 %, som kommer retur til ”taxi”-chaufføren – hvem har nogen garanti for, at de kommer fælleskassen til gode i form af de skatter og afgifter, som skal betales for at drive selvstændig virksomhed? Ingen som helst, hvilket er helt forkert i min verden. Det danske velfærdssystem bliver vendt op og ned, hvis ikke politikerne får stoppet de muligheder som Uber åbner op for. Tænk hvis man starter en App-baseret portal – drevet fra udlandet, som tilbyder danske kunder kontakt med diverse håndværkere, hvor de, via deres betalingskort, kan betale forud for udført håndværk til priser garanteret 25 % under den normale pris – som desuden sørger for at håndværkerne, som udfører arbejdet, får deres penge – og om så skattevæsenet får nogen? Hvad tror du kære læser? Uber er ikke bare en konkurrent og en trussel imod det danske forholdsvis velfungerende taxisystem, men en sand BOMBE under hele det danske velfærdssystem. Det er nok ikke en tilfældighed at Uber er populært et sted som USA, hvor kulturen er meget mere baseret på, at enhver er sin egen lykkes smed – hvilket er meget udansk – eller måske rettere HAR VÆRET meget udansk, for i fremgangens hellige navn SKAL alt jo ændres… Men sku vi så ikke ta´ og ændre det til noget bedre, ved f.eks. at ændre taxilovgivningen, så taxiselskaberne kan sanktionere over for de (meget få) vognmænd og chauffører, som ødelægger taxibranchens ry gang på gang, uden at der kan gribes ind? Samt ændre retten til lige fordeling af taxiturene, så det er kundernes ønsker, der kommer i første række – hver gang!? Det ville være fornuft i min verden! Også selv om man skulle vælge at liberalisere taxibranchen, for det er der faktisk mange vognmand, der gerne så, den blev - hvis vi samtidig fik friere hænder til at drive vore forretninger, på en hensigtsmæssig måde