Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uber kommer til Danmark og det skal nok ryste op i Taxabranchen

Side 22 ud af 23 (222 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 314
Fra  www.altimobiler.dk Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Thorborg:

Altimobiler.dk:


jeg betaler gerne for et socialt sikkerhedsnet... uanset om jeg nogensinde får brug for det.... bare det at vide at det gavner andre gør at jeg har det fint med at betale til det!



Der er vi enige om, det gør jeg også.
Problemet er at vores system sander til med folk der ikke deltager i at lave værdi, men bare kræver.
Nå fuck det, vi bliver alligevel aldrig enige :-)
Tak for kampen.

De bedste hilsner

Martin



selv tak:)

du siger bare til hvis du ellers vil vide noget om hvad en arbejder på gulvet ellers har at bidrage med en anden gang:)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Thorborg:
Jeg havde en ansat i USA der fik 3.500 $ om måneden, altså godt 20.000 kr.
Hans kone var ansat teraperut på et hospital.

De havde 2 store biler, et 6 år gl.  350 m2 hus med pool i et godt område.
De havde barn, de rejste på ferie, de havde den bedste healt insurance (Meget bedre service end hvad du får i Danmark) m.m.

Alt sammen på 2 små lønninger.

Det kan de på pga. lav skat, billige biler, billig benzin, billige EL, billig mad m.m.

Middelklassen i USA lever et liv som kun direktører i Danmark kan matche.

I Den historie " glemmer " du så lige den detalje at det rent faktisk kun kan lade sig gøre fordi Kineserne stadigvæk financierer hele landet. USA har et astronomisk underskud og er reelt set bankerot. Så nu kan den Kinesiske " mand gå gulvet " få lov til at arbejde endnu mere selv om han i forvejen skal arbejde 16 timer i døgnet til 4kr i timen. Men det er jo det du kalder fremskridt, så det betyder jo ikke noget.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja kan squ godt forstaa at USA er en af de store Co2 syndere med den livsstil de fore. it's fucked up !

Martin Thorborg:

Jeg havde en ansat i USA der fik 3.500 $ om måneden, altså godt 20.000 kr.
Hans kone var ansat teraperut på et hospital.

De havde 2 store biler, et 6 år gl.  350 m2 hus med pool i et godt område.
De havde barn, de rejste på ferie, de havde den bedste healt insurance (Meget bedre service end hvad du får i Danmark) m.m.

Alt sammen på 2 små lønninger.

Det kan de på pga. lav skat, billige biler, billig benzin, billige EL, billig mad m.m.

Middelklassen i USA lever et liv som kun direktører i Danmark kan matche.

De bedste hilsner

Martin

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Jeg havde en ansat i USA der fik 3.500 $ om måneden, altså godt 20.000 kr.
Hans kone var ansat teraperut på et hospital.

De havde 2 store biler, et 6 år gl.  350 m2 hus med pool i et godt område.
De havde barn, de rejste på ferie, de havde den bedste healt insurance (Meget bedre service end hvad du får i Danmark) m.m.

Alt sammen på 2 små lønninger.

Det kan de på pga. lav skat, billige biler, billig benzin, billige EL, billig mad m.m.

Middelklassen i USA lever et liv som kun direktører i Danmark kan matche.

De bedste hilsner

Martin

Nu er det amerikanske samfund struktureret meget anderledes, hvor eksempelvis videregående uddannelse er omkostningsmæssigt problematisk. De fleste dansker er uvidende og navlebeskuende, og selvom de måske har sety en Michael Moore film og lidt nogle Hollywood film, så lærer man ikke landet at kende ved det.

Udenfor de dyreste områder i USA er det muligt at leve bedre for en middelindtægt end danskere i eks. hovedstadsregionen gør med to indtægter. Da specielt skattesystemet er familievenligt, kan familierne klare sig selv meget bedre end her. Igår var den en udsendelse om danske "arbejdssøgende" hvor ingen ønskede de job's som udenlandsk arbejdskraft udfylder, og det står i en kollosal kontrast til oplevelser i USA, hvor en lavtlønnet kollega bad om at få sin kæreste på medical plan istedet for en lønforhøjelse dan han ikke kunne lide at de var på Medicaid (Sygeforsikring givet til amerikanere der er lever under fattigdomsgrænsen).

MVH jens

Tilmeldt 4. Sep 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

i sidste uge offentliggjode deres indtog i Danmark, Uber, får ret som de har agt, er det, efter min mening, ikke kun taxibranchen, som bliver udfordret, men hele den danske velfærdsmodel. Uber mener ikke selv at være noget taxi-bestillingskontor, men påberåber sig at være en teknologi-virksomhed, som, selv om de stiller teknologi til rådighed på lighed med et moderne taxibestillingskontor (de danske taxiselskaber har haft lignende Apps i årevis), ikke selv mener, at de behøver at opfylde de lovmæssige forpligtelser, der er forbundet med at drive bestillingskontor i Danmark. Forkert i min verden! Når en ”kunde” har benyttet en Uber-”taxi”, måske endda inden turen er afsluttet, endog påbegyndt, trækker Uber beløbet for ”turen” fra ”kundens” betalingskort, som ”kunden” forinden har angivet skal benyttes, hver gang ”kunden” benytter en Uber-”taxi”. Beløbets størrelse er afhængigt af udbuddet af Uber-”taxier” i det ønskede tidsrum, samt naturligvis efterspørgslen. Høj efterspørgsel = højere priser ligesom mindre udbud kan resultere i højere priser. Hvem har kendskab til udbuddet og efterspørgslen i et givent tidsrum? Det har Uber! Hvem har nogen garanti for at kunden ikke betaler for meget og ”taxi”-føreren får for lidt? Ugennemsigtigt takstsystem er ikke til kundens, eller for den sags skyld førerens fordel og er forkert i min verden. Når Uber trækker beløbet for kørslen fra ”kundens” betalingskort, tilgår beløbet først Ubers pengetank, som, værd at bemærke, ligger uden for Danmark og nok ikke kommer de danske skatteydere til gode, inden de 80 % af dem ryger videre til ”taxi”-chaufføren, som står for alle udgifter og tilmed lægger sin kostbare tid, for at gi´ Uber 20 %. Og så spørger jeg bare 20 % for hvad?! I Danmark betaler en vognmand typisk mellem 5 og 10 % af sin omsætning til et bestillingskontor, som desuden yder LANGT mere service over for både vognmænd, chauffører og for kunderne, så det er lidt uforståeligt, at Uber, som hævder ikke at være et taxibestillingskontor, skal ha´ 20 %! Helt forkert i min verden!   Dertil kommer, de penge, de 80 %, som kommer retur til ”taxi”-chaufføren – hvem har nogen garanti for, at de kommer fælleskassen til gode i form af de skatter og afgifter, som skal betales for at drive selvstændig virksomhed? Ingen som helst, hvilket er helt forkert i min verden. Det danske velfærdssystem bliver vendt op og ned, hvis ikke politikerne får stoppet de muligheder som Uber åbner op for. Tænk hvis man starter en App-baseret portal – drevet fra udlandet, som tilbyder danske kunder kontakt med diverse håndværkere, hvor de, via deres betalingskort, kan betale forud for udført håndværk til priser garanteret 25 % under den normale pris – som desuden sørger for at håndværkerne, som udfører arbejdet, får deres penge – og om så skattevæsenet får nogen? Hvad tror du kære læser? Uber er ikke bare en konkurrent og en trussel imod det danske forholdsvis velfungerende taxisystem, men en sand BOMBE under hele det danske velfærdssystem. Det er nok ikke en tilfældighed at Uber er populært et sted som USA, hvor kulturen er meget mere baseret på, at enhver er sin egen lykkes smed – hvilket er meget udansk – eller måske rettere HAR VÆRET meget udansk, for i fremgangens hellige navn SKAL alt jo ændres… Men sku vi så ikke ta´ og ændre det til noget bedre, ved f.eks. at ændre taxilovgivningen, så taxiselskaberne kan sanktionere over for de (meget få) vognmænd og chauffører, som ødelægger taxibranchens ry gang på gang, uden at der kan gribes ind? Samt ændre retten til lige fordeling af taxiturene, så det er kundernes ønsker, der kommer i første række – hver gang!? Det ville være fornuft i min verden! Også selv om man skulle vælge at liberalisere taxibranchen, for det er der faktisk mange vognmand, der gerne så, den blev - hvis vi samtidig fik friere hænder til at drive vore forretninger, på en hensigtsmæssig måde

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil prøve at dreje diskussionen væk fra velfærdsmodeller og dansk moms. Uber er symbolet på en større mekanisme som vi kan diskutere til evighed men aldrig kan stoppe. ( eksponentiel acceleration )

Taget direkte fra "http://politiken.dk/magasinet/interview/ECE2416624/er-du-klar-til-fremtiden/"

Hvad betyder eksponentiel acceleration? Og du må gerne forklare det så simpelt som muligt.

»Det er svært at forstå. Forestil dig, at Danmarks nationalarena Parken kunne fyldes op med vand som en balje. Forestil dig så, at du sidder fastspændt på øverste række med en vandhane ved siden af dig. Den drypper hvert minut. Først en dråbe, så to, næste gang fire, så otte osv. Det vil sige, at mængden af vand fordobles for hvert minut. Den stiger eksponentielt. Hvor lang tid vil der gå, før Parken er fyldt, og du drukner?«.

Nu siger du nok 12 timer eller sådan noget. Eller 5.

»44 minutter. Og det afgørende er, at du først opdager, at der er fare på færde, efter 42 minutter. Det er forskellen på lineær og eksponentiel vækst, at du ikke kan regne ud, hvor udviklingen ender, fordi den accelerer så voldsomt«.

Det er grunden til du ikke fremkalder film fra Kodak, ikke lejer film fra Blockbuster og grunden til at Airbnb er en af verdens største hotel kæder uden at eje et eneste hotel. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ricorv3:
Dertil kommer, de penge, de 80 %, som kommer retur til ”taxi”-chaufføren – hvem har nogen garanti for, at de kommer fælleskassen til gode i form af de skatter og afgifter, som skal betales for at drive selvstændig virksomhed? Ingen som helst, hvilket er helt forkert i min verden.

Jeg tror nu nok det danske velfærdssystem skal klarer sig, jeg ville da tro at Uber skal betale moms ligesom andre teknologi virksomheder, så af en tur til 100 kr. vil der være 20 kr. i Moms, derudover får chaufføren så 84 kr. hvilket der skal betales skat af (lad os antage 50%) altså 42 kr. til fælleskassen. Når chaufføren køber noget for sin penge betales igen moms osv. osv.
På Uber siden, kan det godt være at Uber har held til at undgå beskatning af et evt. overskud, men deres danske ansatte f.eks. deres direktør betaler dansk skat, moms etc.

Så som jeg ser det skal vores velfærdssystem nok klarer sig overfor Uber, men jeg kan godt forstå hvis Taxa vognmænd, kan være i tvivl om hvordan de klarer sig. Det er selvfølgeligt ikke sjovt at blive konkurrence udsat, når man så længe har haft et vel fungerende kartel, men det er jo bedre at vi tilgodeser den brede befolkning end nogle få Taxa chauffører.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha hvor fedt, du er en meget vis og fornuftig mand Martin! Big Smile

Man kan ikke bare stoppe en industris udvikling, fordi nogen tager et så stort spring, at en masse menneskers ydelse bliver udkonkurreret på pris og funktionalitet. Så må man jo bare komme ind i kampen, det er sådan en forretning fungere!

Tilmeldt 27. May 14
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Uber skal betale moms ligesom andre teknologi virksomheder, så af en tur til 100 kr. vil der være 20 kr. i Moms, derudover får chaufføren så 84 kr.

Hvordan kan chaufføren få 84,- ud af 80,- der er tilbage efter moms?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælptilwp:

Lundsby:
Uber skal betale moms ligesom andre teknologi virksomheder, så af en tur til 100 kr. vil der være 20 kr. i Moms, derudover får chaufføren så 84 kr.

Hvordan kan chaufføren få 84,- ud af 80,- der er tilbage efter moms?

Det kan du da havde ret i, der må havde sneget sig en regnefejl ind. Håber dog stadig folk forstår pointen med regnestykket.

Side 22 ud af 23 (222 indlæg)