Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til konkurs.. Hvad stiller jeg op?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hovedaktionær kan ikke blive afkrævet betaling fra SKAT for selskabets gæld medmindre der foreligger en fordring direkte mod ham. En fordring kræver at der foreligger en stadfæstelse af ansvar, dvs at der er rejst en sag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Hovedaktionær kan ikke blive afkrævet betaling fra SKAT for selskabets gæld medmindre der foreligger en fordring direkte mod ham. En fordring kræver at der foreligger en stadfæstelse af ansvar, dvs at der er rejst en sag.

Jeg tror hovedaktionær har særskildt ansvar for skattegæld der skyldes hovedaktionærs manglende indbetaling af skat på EGEN løn (ikke andres)

Jeg mener også der foreligger domme - hvor hovedaktionær er kendt skyldig for den manglende indbetaling fra selskabet - ved bare ikke om det er skifteretten der reagerer eller skat der selvstændigt kræver skatten op hos hovedaktionæren i så fald

mener det er forklaret her https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062180 

citat

Når en indeholdelsespligtig virksomhed med begrænset ansvar, fx et aktie- eller anpartsselskab ophører som insolvent med restancer til det offentlige vedrørende A-skat, AM-bidrag og udbytteskat, vil det offentlige næsten altid lide tab, fordi der kun betales dividende af restancen.

Det offentlige har derfor anlagt en række sager ved domstolene og fået medhold i, at personer, der har været særligt nært knyttet til den fallerede virksomhed, under visse betingelser pålægges nulstilling eller erstatningsansvar for selskabets restancer.

Grundlaget for sagerne har været culpareglen, der er et grundprincip i dansk ret. Ifølge culpareglen er man forpligtet til at erstatte et økonomisk tab, som man på uansvarlig vis har påført en anden.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JesperThorkildsen:

Hej alle, 

Jeg er, desværre, havnet i en kedelig situation, hvor jeg er blevet godt og grundigt snydt ifb med en fusion. Det er ikke noget jeg er indstillet på at følge op på, da jeg har et ønske om at starte et nyt kapitel og komme videre i livet. Status er pt at jeg er partner i et ApS, hvori der ingen aktiver foreligger og vi har samtidig et udestående med Skat på 16.000 kr., som vores eneste kreditor. Aktiverne blev overdraget til den fusionerede virksomhed, hvilket der også forelægger en kontrakt som bekræftelse på. Der har derfor ingen aktiviteter været i selskabet siden. Jeg er blevet anbefalet en tvangsopløsning, og har derfor ikke indsendt regnskab. Regnskabsåret løber fra d. 31/10 - jeg har fortsat intet hørt fra Skat

Hvordan kommer jeg hurtigst og mest smertefrit - taget situationen i betragtning - videre herfra? Hvad sker der fra nu? Hvad bør jeg være opmærksom på? Hvad er tidshorisonten?

På forhånd tak. Jeg håber, at I vil give jeres besyv med - det er stærkt værdsat i en lidt trist tid. 

Prøver lige at give dig den simple køreplan for hvad der kommer til at ske.

Efter som at du har 6 mdr til at aflevere regnskab, bliver selskabet reelt set før sent til afvikling omkring 8 mdr. efter regnskabsafslutning, men det betyder at du reelt set nok skal regne med først at møde efter i 9 måned.

Her oplyser du at selskabet Ingen aktiver har og ligger inde mindre gæld primært til skat.dk (Hvis det er de faktiske forhold). Skyldtes gælden til skat at dække over manglende indbetaling for den løn du selv har hævet bliver de penge du skylder for selve skatten pålagt dig selv af skat. dk. De kommer ikke efter dig for momsen eller andre virksomheds relateret indberetning, men du får en bøde i omegnen af 2500 for ikke at have indleveret regnskab, æd den eller sælg selskabet nu!

Med hensyn til det selskab der er gået konkurs vil det nok være en god ide at sende kontrakten til kurator, i tilfælde af at skat.dk kigger efter aktiver. Normalt når det bliver oplyst at et selskab ikke har aktiver, bliver opløst øjeblikkeligt. En kurator eller likvidator bliver kun tilkoblet i tilfælde af at selskabet har aktiver, herunder skriveborde, lagerudstyr, biler og så fremdeles, og har dit seneste regnskab der er afleveret vist at du har store aktiver posteret vil det nok være en god ide at redegører for dette for at undgå at blive pålagt ledelses ansvar, selvom jeg ikke tror skat.dk bruger tid på så små beløb.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)