Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler omkring G-dage

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Jeg har et konkret problem jeg vil høre om I kan hjælpe med.

Jeg har haft en ansat fra den 15/9 til den 14/10 hun blev opsagt af mig.

Hun var ansat som bogholderiassistent 21 timer om ugen. Arbejdede mandag, Tirsdag onsdag.

Hun har fået nyt arbejde men tiltrådte først det 1/11.

Jeg har udbetalt hende 3 g-dage med den lave takst, da hun er deltidsansat, men hun siger nu at hun har krav på den høje takst.

Jeg vil meget gerne gøre det rigtigt, og betale folk det de har ret til, men jeg kan ikke finde noget på skrift der entydigt fortæller mig hvordan reglerne er for en deltidsansat. Jeg har fundet reglen om 74 timers beskæftigelse i de første 4 uger hvilket er den høje takst, men et andet sted har jeg læst at under 30 timer om ugen er det den lave takst. 

Det er meget svært at finde noget godt og klart materiale på området, derfor vil jeg spørge om nogen ved hvad der er op og ned?? 

Dem jeg har spurgt mener slet ikke hun har krav på g-dage da der er 3 mdr. prøvetid, så jeg er i vildrede…..

På forhånd tusind tak!

Med venlig hilsen

Malene

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malene

Nok et dumt spørgsmål, men er det ikke relativt få penge det drejer sig om?

Hvorfor bruge adskillige timer på at finde ud af det, fremfor at bruge timerne på arbejde - jeg vil næste vædde med at kan du lave noget arbejde som kan faktureres i de timer du ellers ville bruge på at finde dit svar, så vil du komme ud med et + på bundlinien :)

Blot en tanke.... dit spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Hilsen Morten

Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Jo du har fuldstændigt ret.

Det er heller ikke et spørgsmål om pengene, men om at kende reglerne ordentligt :-)

Med venlig hilsen

Malene

Fra Aarhus V
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Fra  Det lille Regnskab Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ringe til hendes a-kasse og spørge.
(hvis hun ikke er medlem i en a-kasse, har hun ingen krav på g-dage)
De kender helt sikkert reglerne.
Hun hænger lige i med neglene, da hun har 1 timer/uge = +4 timer/dag i snit.

Held og lykke
Ingerlise 

Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ingerlise

Jeg vil kontakte a kasse og finde ud af det.

Jeg regner med at betale den difference de mener der er, men vil bare gerne kende reglerne ordentligt. 

Er nok lidt pertentligt med sådan noget, ikke pga pengene men for at kende de korrekte regler.

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Malene

Fra Aarhus V
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Fra  Det lille Regnskab Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ps - du kan læse mere på beskæftigelsesministeriets hjemmeside www.bm.dk - søg på g-dage.

Tilmeldt 1. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Malene.

Jeg ved ikke, om et svar stadig vil have relevans for dig.

G-dage er en betegnelse for den arbejdsgivergodtgørelse, en medarbejder har ret til. G-dage betales for de første 3 dage efter fratræden.

Medarbejderen skal dog:

1. Være medlem af en A-kasse

2. Have arbejdet i mindst 74 timer, inden for de sidste 4 uger før fratræden.

Derudover er medarbejderen er ikke berettiget til G-dage, såfremt medarbejderen:

1. Selv siger op 

2. Er i arbejde på de tre ledighedsdage

3. er sygemeldt de tre ledighedsdage ( Uanset dette, vil medarbejderen have ret til  G-dage, såfremt medarbejderen er opsagt grundet for meget fravær i forbindelse med sygdommen)

4. holder ferie de tre ledighedsdage

5. selv er skyld i opsigelsen. 

Taksten hænger ikke sammen med, om medarbejderen er deltidsbeskæftiget eller fuldtidsbeskæftiget. Den halve takst bruges tit ved hjemsendelse af medarbejdere. Her vil medarbejderen kun være berettiget til en halv dag, hvis medarbejderen har arbejdet mere en 4 timer den pågældende dag. Hvis en medarbejder hjemsendes efter 2 timers arbejde, vil medarbejderen derimod være berettiget til fuld sats.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)