Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsselskab til ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino

Jeg står i den situation at jeg gennem et år har stået som ejer af en enkeltmandsvirksomhed som jeg driver sammen med nogle stykker andre. Årsagen til at virksomheden står i mit navn, er at flere af mine partnere ikke har kunnet stå som medejere da de bl.a. har været på overførselsindkomster. Nu er vi efterhånden klar til at blive et rigtigt Aps og har den indbyrdes aftale at vi hver især bør eje en lige stor andel af firmaet.
Vores problemer, så vidt vi er informeret, opstår når de værdier vi har skal deles, for som vi har fået af vide, så kan jeg ikke uden videre forære dem andele.
Vi er blevet rådgivet, af en advokat, til at jeg udbetaler en lige andel penge til parterne som løn for 1 års arbejde og at vi derefter lægger pengene sammen som indskud og danner Aps på dette grundlag. Vi skal så hver især betale personskat af indskuddet, hvilket virker helt hen i vejret når nu vi har arbejdet hårdt for at have den relativt beskedne sum penge vi har. Vi ville naturligvis meget hellere at pengene blev investeret i udstyr (og gerne inden d. 1. Januar, så vi slipper for selskabsskat, men det forlyder sig, at gør vi dette, så gør vi opdelingen endnu sværere for os selv. Er det korrekt eller hvordan hænger dette sammen?
I det tilfælde at vi vælger den første løsning (som jeg ser som last resort) så skulle det også gerne ske inden d. 1 Januar, for ellers (som jeg har forstået det) så skal vi først betale selskabsskat på 25% og dernæst personskat og så ender vi faktisk med ikke at have penge nok (80k) til at oprette et Aps.

Kort sagt: Vi ønsker at dele mit enkeltmandsfirma op ligeligt imellem os, uden at hver enkelt skal matche den nuværende værdi og uden at vi mister alt for mange penge. Forslag/Input/ideer/alternativer modtages med kyshånd. :)

Med venlig hilsen
En flok papir- og regelforskrækkede kreative. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

synes advokatens forslag er det enkle, Hvis du køber udstyr og så skal lave skattefri omdannelse - så kommer værdien jo frem der men det du skal er vel at lukke dit personlige og stifte et ApS sammen med de andre, og lukker du dit personlige så skal dit ApS jo købe de aktiver og så kommer de jo til at helt samme værdi som da du købte dem

Lyt til advokat eller revisor her . det kræver indsigt i hele din enkeltmands at rådige men det med at købe for pengene for at undgå overskud til skat virker ikke

Har du VSO så beskattes du med 25% aconto og personlig skat af det du hæver eller de der får løn gør. Du betaler aldrig både 25% og personlig skat og har bruger du ikke VSO er det bare personlig skat - og måske de tilmed har lav skat dem der skal ha løn

lyt til advokat/revisor og så er ApS i øvrigt kun med krav 50.000 kr og evt IVS helt ned til 1 krone hvis man vil "nøjes" med det - som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 20
Fra  www.din6shop.dk Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke lige rådgive dig i den konkrete situation, men det koster "kun" 50000,- kr. at oprette et Aps

Det trådte ikraft 1 Januar 2014

Med Venlig Hilsen

Michael

Tilmeldt 9. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej John. Tak for hurtigt svar,

Sjovt, jeg havde egentlig fået af vide at det var 50k, men må have glemt det igen. Nice to know.
Hvordan finder jeg ud af om jeg kører med VSO eller ej?

Det skal siges, at vi som udgangspunkt ikke har nogen planer om at udbetale løn til anpartsstiftere (ihvertfald ikke de første 2 år), men snarere at bruge pengene på at investere i mere udstyr. Den eneste grund til at vi vil udbetale pengene er pga. problemer med opdelingen af Aps. Må jeg spørge om det på nogen måde er muligt at komme uden om at betale det ekstra skat der kommer af den manøvre? Var det ikke sådan at firmaet skulle omregistreres, så investerede vi al overskud i udstyr med det samme og ville på den måde komme uden om at skulle betale enten 25% (pga årsskiftet) eller personskat.

Hvad med gaver/foræringer: Er det overhovedet, i nogen udstrækning, muligt for mig at forære værdi fra mit firma, til mine partnere? Det skal siges at vi ikke har voldsomt mange penge, jeg mener at have læst et sted (men det er en antagelse) at det er i orden at forære/give gaver for op til 50k om året pr. person.

Hvad med andre ordninger. Kunne vi istedet for at oprette et Aps, gøre det lettere for os selv ved at oprette flere enkeltmandsvirksomheder? Således kunne jeg fakturere mine partnere for de gældende beløb (1 års værdiskabelse) og så slipper vi samtidig for alt det hurlumhej der er med at oprette og registrere et Aps. Dette skal selvfølgelig gøres inden mit firma investerer i mere udstyr.

In short: Vi vil bare igennem det her, ligesom de fleste mennesker vil igennem livet, nemlig med mindst mulig smerte. For os er papirer, regler og tabte penge på bureaukrati = smerte. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

EntrepeNEJ:
: Vi vil bare igennem det her, ligesom de fleste mennesker vil igennem livet, nemlig med mindst mulig smerte. For os er papirer, regler og tabte penge på bureaukrati = smerte. 
det du kalder bureaukrati har intet med det at gøre - du vil undgå at dine partnere får problem med dagpenge selv om i faktisk var fælles og du vil ikke betale skat af overskud - det har intet med bureaukrati at gøre helt ærligt. Tag en revisor eller find dig et job i stedet vil være mit råd her hvis det gør så undt at betale skat af et overskud som du måske tilmed har skabt ved hjælp af folk på dagpenge Smile

EntrepeNEJ:
Hvad med andre ordninger. Kunne vi istedet for at oprette et Aps, gøre det lettere for os selv ved at oprette flere enkeltmandsvirksomheder? Således kunne jeg fakturere mine partnere for de gældende beløb (1 års værdiskabelse) og så slipper vi samtidig for alt det hurlumhej der er med at oprette og registrere et Aps. Dette skal selvfølgelig gøres inden mit firma investerer i mere udstyr.
nej det kan jeg ikke se

EntrepeNEJ:
Hvad med gaver/foræringer: Er det overhovedet, i nogen udstrækning, muligt for mig at forære værdi fra mit firma, til mine partnere? Det skal siges at vi ikke har voldsomt mange penge, jeg mener at have læst et sted (men det er en antagelse) at det er i orden at forære/give gaver for op til 50k om året pr. person.
nej ikke med mindre det er sønner eller helt nær familie

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)