Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansatte eller 'Freelancere'?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino folk. :-)

Jeg har igennem en årrække talt med et par venner om at starte noget IT Service op ved siden af vores fuldtidsarbejde. (Vi har fået OK til at yde service på det område af vores fuldtids arbejdsgiver i vores fritid.)

Vennerne har ikke et ønske om at stå med et ejer ansvar. - Den rolle tager jeg, så i mit research på hvordan det er med udbetaling af indtægt til andre end ejer, har jeg brug for nogle gode råd fra folk med mere viden end mig på det område.  

Vi har besluttet, at bruge 3 aftener om ugen, ca. 4 timer pr. aften, (12 timer/ugen) på at yde de services vi tilbyder.

Vi tænker på at få et CVR nummer og evt. blive moms registeret med tiden. - Enten som IVS eller som enkeltmandsvirksomhed, hvor de andre så knytter sig til.

Opgaverne vil ligge indenfor en bestemt radius af deres respektive bopæle. Så vi dækker nogle områder hver i sær.

Der hvor jeg har brug for jeres hjælp/råd, er hvordan vi bedst knytter os til den kommende deltid/fritids virksomhed?

Vi har talt om, vennerne får udbetalt en del af beløbet som B-indkomst, så deres tilhørsforhold kommer til at afspejle freelancere, da der er tale om arbejde som ikke udføres fuldtid og kun periodisk. - Jeg kan dog se flere ligheder med fast-ansat reglerne, som gør deres tilhørsforhold liggere mere op af fast-ansat delen, da vi arbejder ud fra en bestemt timeløn og det er dem, som er med til at løse opgaverne vi bliver stillet - de er fast knyttet til virksomheden.

Omkring indtægten, så er vores bud, vi ikke kommer over 50.000 det første og måske andet år i den samlet indtægt. Derfor er det også mindre udbetalinger det drejer sig om.

Virksomhedformen har jeg tænkt på Enkeltmandsvirksomhed, da det vil give mindst omkostninger i starten, samt de andre ikke er interesseret i ejerskab. Dog har tanken om et Iværksætter Selskabs form (IVS) også strejfter mine tanker, selvom der en del flere starts omkostninger og krav om regnskab/bogføring/offentliggørelse af regnskab, samt erhvervs forsikring på ansatte (min. 1 - ejeren) ved opstart. Kapital som jeg skyder ind.

Undskyld den lettere rodet forklaring, men jeg håber I kan se problemstillingen omkring vennernes tilknytnings forhold og komme med et par gode råd, til hvordan vi kommer bedst fra start, mest mht hvordan vi knytter os til virksomheden. :)

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det var jo en del, men ja - IVS giver flere omkostninger se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Hvis du lønner de "ansatte" skal du hvis du har CVR indberette det som bidragpligtig b indkomst se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html eller som alm a indkomst hvis det er lønmodtager arbejde de udfører

Det kan du evt afgøre ud fra http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Det er ikke tjener 50.000 kr men omsætter og forventning om at omsætte de 50.000 kr på 12 mdr der afgør om du skal momsregistreres

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)