Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge og Cvr nummer

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:
Jeg har selv prøvet tilbage i tiden at have ansatte i min virksomhed og endda en i virksomhedspraktik fra kommunen, som var på kontanthjælp  og jeg var selv på dagpenge. ( jeg var i arbejde da jeg startede min virksomhed) 

Så dit belæg skal altså søges i din egen oplevelse i et enkeltstående tilfælde? 
Det, at du har gjort det, betyder jo ikke nødvendigvis, hverken at det har været lovligt, eller at andre har samme mulighed. 

Serie:
og personligt ville jeg aldrig accepterer en forklaring, som strider mod min egen forberedte indsigt eller mave fornemmelse.

Har du én eller anden uddannelse, som sætter dig i stand til at vurdere reglerne på et fagligt forsvarligt grundlag, eller er du henvist til alene at stole på din mavefornemmelse?

Serie:
Og dit råd til trådstarter er jeg ikke helt glad ved - da systemet faktisk giver en person ( som opfylder kravene),  lov til at bruge tid på evt. egen virksomhed i 30 uger, med fradrag i ydelse time for time.

Det kan tænkes, at der er indført sådanne regler. Vil du ikke lige henvise til dem med et link eller blot ét eller andet, man kan lave en googlesøgning på. Er det nogle regler, som rent faktisk ER sådan som du beskriver det - eller skal man læse nogle regler med din mavefornemmelse for at komme til dette resultat? Eller er det måske blot reglerne for selvstændig bibeskæftigelse, du henviser til?

Jeg er helt enig med dig i, at man ikke nødvendigvis skal tage a-kassens første umiddelbare vurdering for gode varer og lade sig slå ud af det. Men da det er a-kassen, som træffer den endelige afgørelse om drift af virksomhed som selvstændig bibeskæftigelse, mener jeg da, at det vil være naturligt at søge sin viden dér i første omgang. 

At trodse a-kassen og stifte virksomhed, mens man er på dagpenge, er efter min mening for risikabelt. Det kan godt tænkes, at man er i sin gode ret, men hvis man skal igennem en klagesag for at hævde sin ret - en sag, som man jo risikerer at tabe - er man nødt til at skaffe sig en anden finansiering af sine daglige fornødenheder i den tid, hvor dagpengene er standset, og hvor klagesagen kører. Så ville jeg personligt foretrække at tage et skodjob og bygge virksomheden op ved siden af.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:
At trodse a-kassen og stifte virksomhed, mens man er på dagpenge, er efter min mening for risikabelt. Det kan godt tænkes, at man er i sin gode ret, men hvis man skal igennem en klagesag for at hævde sin ret - en sag, som man jo risikerer at tabe

Det er sent nu - men kan svare fuldt ud levende på  dine andre opstandelsser     men i ovennævnte  jeg give dig ret og ville  aldrig selv anbefale nogen til at komme dertil -  men som tidligere nævnt er man forberedt + det kreative , så er det ikke svært at få et ja.

Kort om reglen for 30 uger - er det som hedder supplerende dagpenge, som kan bruges af lønmodtager arbejde eller arbejde i egen virksomhed -  og tidligere var det 78 uger.... hvilket var den jeg brugte

/ Serire

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Serie:
Det som er bekymrende er at i sidder på en magt over for de unge og andre, som et eller andet steds har behovet for at vide hvor de står oprigtigt  -  men når i kan misbruge jeres vurderinger som negativt magt -  så vil jeg mene at det med karma point kan være yderst skadeligt og i burde fratages den mulighed.

De, som har magten på et seriøst forum som dette, er de, som har deres belæg i orden og holder en god og værdiskabende tone. Det giver troværdighed, og den har John og jeg selv opnået ved at forholde os seriøst og veldokumenteret til massevis af problemstillinger hver eneste uge - og ved aldtig at kalde nogen for svin.

De, som har magt til at dele de her karmastjerne ud, er brugerne, som læser med. Jeg har ikke bedømt dine udtalelser med stjerner - og som plus-medlem kan jeg se, at du heller ikke har bedømt mig.Så når jeg får fem stjerner for mine indlæg, og du får én for dine i denne tråd, er det formentlig udtryk for, hvordan de, der læser med, vurderer kvaliteten af vores svar. Jeg gætter på, at du har fået dårlige bedømmelser på grund af din nedlandende tone - ikke så meget på grund af dine mangelfulde svar. 

Utroværdigheden omkring dine påstande skaber du selv ved at undlade at dokumentere dem. Du forstærker dem ved at blive personlig i din kritik og f.eks. påstå, at John må have en off day. Hvis du er oprigtigt interesseret i at blive betragtet mere troværdigt, bør du gøre din profil mindre anonym, så man kan se, hvem du er. Du bør forklare, hvor du har din viden fra, så andre kan efterprøve den. Og du bør opføre dig mindre nedladende, når du går i rette med nogen.

Du kan i mit næste indlæg se et eksempel på, hvordan man skaffer sig ordentligt belæg for at gå i rette med en fejlagtig påstand.

Når jeg gør det, er det for at give trådstarter og de, der læser med, et bedre grundlag at træffe deres beslutninger på. Hvis jeg er usikker, spørger jeg. Hvis jeg opdager, at jeg tager fejl, indrømmer jeg det gerne.

God vind.

Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Serie:
Kort om reglen for 30 uger - er det som hedder supplerende dagpenge, som kan bruges af lønmodtager arbejde eller arbejde i egen virksomhed -  og tidligere var det 78 uger.... hvilket var den jeg brugte

Jeg er ikke sikker, men for mig ser det ikke ud til, at du har ret.

Det er korrekt, at den tid, hvor man som ledig lønmodtager kan modtage supplerende dagpenge er nedsat til 30 uger. 

Men i Lov om arbejdsløshedsforsikring, som regulerer dette kan jeg se, at begrebet supplereden dagpenge og begrebet selvstændig bibeskæftigelse reguleres hver for sig, så ifølge loven kan det godt være to forskellige perioder.

Læs det her: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=162169

På flere a-kassers hjemmesider finder jeg dokumenter, som siger, at perioden for selvstændig bibeskæftigelse er maksimalt 78 uger. Du kan se to eksempler her:

https://www.akademikernes.dk/dagpenge/selvst-ndig-og-freelance/selvst-ndig-virksomhed-som-bibesk-ftigelse

http://www.ase.dk/media/1835/BR16_bibeskaeftigelse.pdf

Hvis man vil være sikker, bør man spørge sin a-kasse, som fungerer som myndighed på området.

Når trådstarter har fået nej til selvstændig bibeskæftigelse ved at spørge sin a-kasse, gætter jeg på, at det skyldes, at hun har en plan om at bruge perioden med dagpenge til at bygge virksomheden op, for så at gå på fuld tid i virksomheden, når dagpengene ophører. 
Denne metode er ikke inden for reglerne, da planlægning af selvstændig virksomhed desværre ikke kan gøre det ud for "at stå til rådighed". For at stå til rådighed skal man søge lønarbejde - uanset om chancerne for at blive selvforsørgende ville være bedre som selvstændig.

Der er mange kreative og ulovlige måder at omgå dette på. Jeg vil ikke nævne dem her, for selvom reglerne ikke er optimale, er det min holdning, at man bør overholde dem, når nu de er der.

Men hvis trådstarter har tænkt sig at starte en hobbyvirksomhed, mens hun er på dagpenge, bør hun læse de dokumenter, jeg henviser til, grundigt, og så bør hun formulere sine spørgsmål til a-kassen på en måde, så hendes ønsker lever op til reglerne. Måske skal hun endda tilpasse sine ønsker, så hun kommer til at leve op til reglerne.

Venlig hilsen

Hans 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg har opgivet den anomyme SERIE som en type troll

tænk at han som anomym vil skrive om os andre - bare fordi vi mener han tager fejl (det er ikke mig der har brugt bold skrift)

Serie:

Men i er blot  nogle små ego svin, som ikke ønsker at hjælpe, men blot ser på hvordan i retfærdiggøre jeres egne kludrede indlæg... uden at tænke på andre.

Hvorfor tåler i ikke sandheden ? 

Der er masser der har rådet trådstarter til at hendes løsning efter nej til CVR er, at igen søge ret til CVR som bibeskæftigelse og det er det gode råd.

Ud og vis A kassen det kan udføres uden for alm arbejdstid for at få OK til CVR med bibeskæftigelse sammen med dagpengene - det er sikkert ikke helt let, men det afgørende er at kunne overbevise a-kassen om, at det KAN klares uden for arbejdstid. Når først A kassen har svaret nej, så er det op ad bakke, men det er bestemt et forsøg værd. A kasse skift ser jeg ikke som en del af løsningen her heller desværre.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

jeg prøver om jeg kan skjule dig så vi slipper for hinanden men Amino fukntionen til det duer ikke. du tager fejl og aner ikke hvad selvstændige beregnes på - både i optjening og ret  det er retten de ikke får med ansatte og så kommer de aldrig til om de er til rådighed og indtjening. men en gang til fred med det. Desværre duer Skjul bruger ikke i Amino .- og jeg er lidt træt af at man ikke kan få det til at fungere trods vi er mange der har bedt Martin Thorborg om at få den funktion .der ligger under MERE til at virke. men det gør den ikke Serie - gør mig en tjeneste at slut den her og jeg lover ikke at kommentere nogle indlæg fra dig fremover tak

vh

I min tanke er her et eksempel på noget, som hyler og i naturens verden kunne det så være et svin eller en ulv   og der er ikke meget ulv i dette indlæg

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:
Utroværdigheden omkring dine påstande skaber du selv ved at undlade at dokumentere dem

Jeg kan ikke dokumenteter noget som ikke findes -  og derfor bør det jo være jer som påstår, at det jeg udtaler mig er forkert -  at I finder dokumentationen frem

Serie

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jeg har opgivet den anomyme SERIE som en type troll

Jeg er enig i din analyse, men i det første indlæg havde han faktisk en enkelt seriøs pointe - nemlig, at man ikke bare skal tage et nej for et nej. 

Og jeg fandt det vigtigt, at trådstarter og andre i samme situation kunne blive ordentligt orienteret, så de ikke lod sig friste til dumme beslutninger på et ukorrekt grundlag.

Serie har vist selv afrundet fortællingen om, hvordan hans indlæg skal tolkes.

Hans

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hans Stokholm Kjer:

Cookie - John Hannover:

Jeg har opgivet den anomyme SERIE som en type troll

Jeg er enig i din analyse, men i det første indlæg havde han faktisk en enkelt seriøs pointe - nemlig, at man ikke bare skal tage et nej for et nej. 

Helt enig med både John og Hans. Men alt andet lige er det trods alt mere sikkert for Monica, at hun i første omgang tror på, at dagpengene stopper og at hun agerer forsigtigt ud fra det, end at hun evt. får den opfattelse, at et sådant nej fra a-kassen bare er til genforhandling.

Det kan i hvert fald godt blive dyrt.

Men ja, Monica. Spids blyanten og gå i kødet på dem med nye, friske argumenter :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
Men ja, Monica. Spids blyanten og gå i kødet på dem med nye, friske argumenter :-)

Her var lige et eksempel på hvor du bruger min viden/ tanker / oplysning , som en slags egen holdning og den holdning havde du ikke i dit eget første indlæg-

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)