Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge og Cvr nummer

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hele virker på mig, som at du har en rigtig OFF-DAY og det sker jo for alle.

God bedring - eller hvordan man du skal skrive dette imed varsomhed

Serie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Det hele virker på mig, som at du har en rigtig OFF-DAY og det sker jo for alle.

God bedring - eller hvordan man nu skal skrive dette imed varsomhed

Serie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke off day eller nat - ved bare hvad jeg taler om her 

Hvis man HAR CVR og vil ha dagpenge er det næsten altid = luk CVR

Man kan få lov at forsætte hvis man f.eks har haft fuldtidsarbejde ved siden af, så det er klart man kan ha CVR uden at skulle bruge tid på det

Hvis man ber om dagpenge baseret på indtægt fra CVR som tråden handler om (og ikke på indtægt fra lønarbejde) så får man 99,9999% nej hvis man har ansatte der kan tjene penge til en. 

Det har intet med hvordan man modregner at gøre men med at en a kasse ikke kan se man ikke bruger tid, hvis man som selvstændig stadigt tjener penge på ansatte og der er så sikkert det kan blive

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Hvis man ber om dagpenge baseret på indtægt fra CVR som tråden handler om (og ikke på indtægt fra lønarbejde) så får man 99,9999% nej hvis man har ansatte der kan tjene penge til en. 

Hvor har du dog det fra ???? 

Og i øvrigt handler tråden ikke om dagpenge basseret på indtægt fra CVR  - men blot om oprettelse af CVR

Du er helt ude i hampen... i dag 

God bedring fra Serie

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Serie:
Klart at jeg kender til området 

Hvad er din faglige baggrund for at rådgive i a-kassespørgsmål? Her fremstår du som anonym.
Vil du være venlig at dokumentere dine påstande, da de strider imod følgende fra min erfaring:

- oplæring i a-kasseregler som ansat ved (daværende) AF-Nordjylland

- undersøgelse af området i forbindelse med min kones etablering af fysioterepiklinik

- kontakt med journalisternes a-kasse i sidste uge i forbindelse med afklaring af et spørgsmål fra én af mine freelancere

- kontakt med Magistrenes a-kasse for et par måneder siden, da jeg overvejede at melde mig ind, fordi jeg får en lønindtægt som ansat direktør i et selskab

Hvis man skal have dagpenge samtidig med, at man har en virksomhed, skal ens virksomhed godkendes som selvstændig bibeskæftigelse. Der er ingen automatik i denne godkendelse - der er tale om individuel sagsbehandling. 
Som erhvervsvejleder i AF oplevede jeg, at der var stor forskel på, hvordan de forskellige a-kasser behandlede disse sager. Det daværende SiD (nu 3F) var meget rigide. Det var stort set umuligt at få godkendt andet end hobbylandbrug som selvstændig bibeskæftigelse. I andre fag, hvor freelancearbejde allerede dengang var mere udbredt, var det lettere, men mange oplevede at skulle kæmpe for deres sag i flere måneder, hvor der så ikke blev udbetalt dagpenge.

Fysioterapeuternes a-kasse er vant til at arbejde med indlejere, der i praksis er ansat, men formelt har deres eget cvr-nummer. Her er det forholdsvis let at få anerkendt sin virksomhed som selvstændig bibeskæftigelse, hvis man f.eks. kan dokumentere, at man har haft lejet et ydernummer, som man ikke længere råder over - eller lign.

Hos journalisternes a-kasse fik jeg at vide, at så snart man bare skriver en faktura (selvom man ikke har cvr-nummer), bliver man i skatte- og a-kassesammenhæng betragtet som selvstændig, og man vil opleve restriktioner i forbindelse med dagpenge. De foreslår, at man skriver en honoraropgørelse i stedet. En ikke uvæsentlig detalje, hvis man er afhængig af dagpenge i en periode.

Jeg er for nylig (eller faktisk ikke helt formelt endnu) startet som direktør i et ApS, som jeg selv ejer en lille bid af. Jeg spurgte i Magistrenes a-kasse, om jeg ville være dagpengeberettiget, hvis jeg lukkede min enkeltmandsvirksomhed og blev afskediget i ApS'et. Svaret var, at så længe jeg var ejer eller medejer af en virksomhed, som beskæftiger sig med andet en ren økonomisk administration, ville jeg blive betragtet som selvstændig - og altså ikke kunne få dagpengeret. Løsningen er muligvis at eje min lille andel gennem et holdingselskab, hvilket jeg er i overvejelser om. 

Så kære Serie.

Jeg finder dine påstande interessante, men utroværdige. Jeg håber, at du vil dokumentere dem, eller stå ved, at du kom til at udtale dig lidt skråsikkert uden at have undersøgt tingene på forhånd.

Venlig hilsen

Hans

PS - til trådstarter: Det vil være op ad bakke at få anerkendt en selvstændig bibeskæftigelse, mens du er på dagpenge. Systemet vil (forhåbentlig med rette) mistænke dig for at forsøge at gøre din bibeskæftigelse til hovedbeskæftigelse, og da systemet er beregnet på at få dig til at blive lønmodtager - ikke selvstændig - vil man antage, at du ikke stræber seriøst efter at få et godt, gammeldags lønmodtagerjob - og så bortfalder grundlaget for at give dig dagpenge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

kan til Hans gode eksempler lægge et nyligt:

Ung mand har drifts ApS og holding ApS. ASE orientering. For at få dagpenge skal drifts ApS være lukket og der skal skrives under på at det rent finansielle holding:

1 Ikke har andre ansatte og drives som rent finansielt holding -branche 642010 Finansielle holdingselskaber

2 Ikke besidder rettigheder/royalties af nogen art. Disse skal være solgt fra til 3 part inden. (dette holding besidder netop rettigheder til nogle produktioner, men de må ikke ligge i finansielt holding hvis ejeren skal ha dagpenge)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Hvis man skal have dagpenge samtidig med, at man har en virksomhed, skal ens virksomhed godkendes som selvstændig bibeskæftigelse. Der er ingen automatik i denne godkendelse - der er tale om individuel sagsbehandling. 

Nu er det sådan at jeg blot har nævnt, at man kan få dagpenge til trods for at man har ansatte -  og dermed ikke sagt at det er let.

Jeg har selv prøvet tilbage i tiden at have ansatte i min virksomhed og endda en i virksomhedspraktik fra kommunen, som var på kontanthjælp  og jeg var selv på dagpenge. ( jeg var i arbejde da jeg startede min virksomhed) 

Givet at lov ændrer sig   men der findes stadig ingen lov om hvorvidt, man ikke kan få dagpenge, alene tiltrods for eget firma eller har ansatte.

På dagpenge og uden firma, har jeg også skrevet faktura med cpr. nummer.. for en arbejdstjeneste, uden problemer.

Når det drejer sig om disse forskellige rettigheder man  har, kontra dem som administrerer disse ( som ofte ikke kender fuld lov) så er mit råd at være i offensiven, kontant og skarpt og have klarlagt argumenter, på det som man forventer de vil nedbryde med og personligt ville jeg aldrig accepterer en forklaring, som strider mod min egen forberedte indsigt eller mave fornemmelse.

Og dit råd til trådstarter er jeg ikke helt glad ved - da systemet faktisk giver en person ( som opfylder kravene),  lov til at bruge tid på evt. egen virksomhed i 30 uger, med fradrag i ydelse time for time.

Givet at det kan være lidt op ad bakke - men det betyder jo ikke at det er et bjerg og en bakke kan man vel altid trille op ad-  tænker jeg

At jeg bød ind med dette til trådstarter var for at fortælle, at der rent faktisk er brede vinkler .

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Cookie - John Hannover:

kan til Hans gode eksempler lægge et nyligt:

Ung mand har drifts ApS og holding ApS. ASE orientering. For at få dagpenge skal drifts ApS være lukket og der skal skrives under på at det rent finansielle holding:

1 Ikke har andre ansatte og drives som rent finansielt holding -branche 642010 Finansielle holdingselskaber

2 Ikke besidder rettigheder/royalties af nogen art. Disse skal være solgt fra til 3 part inden. (dette holding besidder netop rettigheder til nogle produktioner, men de må ikke ligge i finansielt holding hvis ejeren skal ha dagpenge)

vh John H

John - rart at se at du har fået det lidt bedre.

Dit oplyste kan ikke bruges, som dokumentation til at man ikke kan få dagpenge  -  du henviser muligvis til en tolkning af et eller andet...

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

monica gosvig:
Jeg overvejer at starte en virksomhed. Jeg er på dagpenge og har søgt A kasse om dagpenge samtidig med opstart af virksomhed, men fik afslag. Mit spørgsmål lyder så om man så kan få et cvr nr? Håber på svar da jeg er meget i tvivl.

Tilbage til udgangspunktet. Monica spørger, om hun kan få et cvr-nummer, når hun har fået afslag fra sin a-kasse, på at få dagpenge og starte en virksomhed.

Vi slår fast, at hvis hun får et cvr-nummer, starter hun en virksomhed og a-kassen stopper udbetaling af dagpenge.

Man kan i visse tilfælde få dagpenge, mens man er selvstændig, men rigtig mange a-kasser siger nej til det. Andre stiller utroligt mange betingelser og egrænsninger. Monicas a-kasse har sagt blankt nej.

Mit svar til dig, Monica, vil stadig være, at du skal være meget sikker på, at du har noget at leve af, hvis du kaster dig ud i at være selvstændig i denne situation, da der er meget stor risiko for at du mister dine dagpenge.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 5 person

Birte Andersen:

Tilbage til udgangspunktet. Monica spørger, om hun kan få et cvr-nummer, når hun har fået afslag fra sin a-kasse, på at få dagpenge og starte en virksomhed.

Vi slår fast, at hvis hun får et cvr-nummer, starter hun en virksomhed og a-kassen stopper udbetaling af dagpenge.

Du slår fast at trådstarter skal følge et evt. fjols på A-akassen - hvordan kan du dog anbefale, blot at accepterer et nej , uden at vide noget som helst om hvorfor afslag er givet.?

Jeg har spurgt trådstarter og hvad hun vil med sit CVR -  og kan være personen behjælpelig i form af kreativitet-

Alle andre på denne tråd støtter jo op om at A-kassen er en Djævel  -  men Vodooo kan gøre underværker :-) 

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)