Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af virksomhed. Salg/beskatning af straksafskrevet småaktiver?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk

Jeg er ved at lukke min deltidsbeskæftigelse. Der er nogle få aktiver som alle er straksafskrevet i tidligere år, men hvad skal jeg gøre med dem nu ved lukningen?

Det drejer sig om pc, bærbar, printer, mobil og lidt kontorartikler. Da de allerede er straksafskrevet, så ser jeg 3 muligheder, hvoraf jeg ikke ved hvilken der er den korrekte ift. skat og lovgivningen.

1. Lukke virksomheden uden at skulle gøre noget yderligere

2. Sælge dem til mig selv til den pris jeg ellers ville kunne få på fx dba.dk, og dermed både betale moms og blive beskattet af brugtprisen.

3. Sælge dem til migselv for 0 kr, men betale moms af den estimerede værdi af varen (hvis jeg skal dette, hvordan gør man det så rent praktisk ift. regnskabet)

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen,

Johannes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

det er løsning 2 som er den eneste.

Du sælger til dig selv inden lukning - til markedspris - som du siger evt dokumenteret fra DBA eller andet - med moms.

Din virksomhed for pengene ind og betaler moms som de skal ved sidste momsafregning inden lukning (4.kvartal 2014) og virksomheden får tingenes pris ind som indtægt og du laver slut regnskab og opgiver til skat som normalt, for sidste gang i udvidet selvangivelse 2014

Jeg kender et par eksempler, hvor ting var så relativt nye at skat (eller var det moms) ikke accepterede nogen større nedskrivning - da det jo eller kunne være smart at stifte i april og lukke i oktober og så få halv moms sparet  - og fradrag for halv pris på tingene, så er det meget nye, så skal du være opmærksom på at det er svært at finde noget at sammenligne med - find en 5 mdr gammel printer eller bærbar osv - er ikke helt enkelt - så i så fald skal du være meget varsom med ikke at sætte dem meget ned i forhold til det du gav oprindeligt

Bare lav en samlet list med godt begrundet pris eller lille nedslag for nye ting .- og lav en samlet faktura til dig selv med moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, mange tak for dit udførlige svar John! :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)