Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løbet tør for penge, den hurigeste måde at lukke på er?...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Mit ApS har været igennem en del siden stiftelsen for et år siden.
Jeg har åbnet en koncept butik, men min partner/konceptet gik konkurs 
Startede på ny i lokalerne med nye varer, i en anden stil, super koncept  men har desværre ikke råd til at
fortsætte: det er ikke nemt at starte to gange på 7 mdr. når man er alm. eneforsørger. 

Nu Sakl jeg finde den - Hurtigste - måde at lukke på:
ApS'et har bindende kontrakter på 3 år med Alarm, Kreditkort, forsikringer, lejemål.
Det er et "mikrofirma", med en konto, en ansat: mig, og gennemsigtig regnskab.

min plan er at finde et job, og starte en selvst. bi beskæftigelse så snart som muligt 
før det skal jeg kunne få dagpenge, forhåbenligt i meget kort tid, men kan ikke bare undvære indkomst.

Min revisor taler om bare at lade irmaet blive opløst men hæfter jeg så personligt hvis det er det jeg vælger - og hvor lang tid tager det?
hvad sker der med lokalerne og indholdet?

=Skal jeg vælge konkurs, og hvad vil det koste mig? (hvor lang tid tager det?)

Jeg har set lignende indslag men svarene kunne jeg ikke rigtig bruge.. og de var af ældre dato

Med venlig hilsen
J2104


 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Begærer du selskabet konkurs, skal du stille en sikkerhed på kr 30.000 (mener jeg)

Du bør drøfte situationen med nogen der har bedre indblik i de aftaler der er i selskabet.

Som udgangspunkt kommer du ikke til at hæfte hvis du stopper driften, men det kræver at du ikke personligt i forvejen hæfter for nogle af forpligtelserne.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis vi ser bort fra det moralske om at betale enhver sit og forudsætter at du (eller din eventuelle bestyrelse) ikke har opført sig uansvarligt o.lign., men kun ser juridisk på det, hæfter du ikke for aftaler, lavet alene i dit ApS. Oftest har kreditorer, især banken, indføjet en personlig kaution for at undgå, at man bare bruger alle pengene og så lukker firmaet. De er i så fald typisk påført personnummer - eller i teorien andre cvr-numre. Du må således gennemgå dine aftaler, og se, om du (eller andre) hæfter personligt for dem. I modsat fald ophæves de sammen med firmaets opløsning.

Du spørger, hvad der sker med lokaler og indhold. Jamen. lokalerne må du jo rømme og indholdet må du afhænde, hvis det er dit - lissom alle andre aktiver.

Jeg kan ikke forestille mig, at det koster andet det, din revisor skal have for at afslutte regnskabet - måske et gebyr til erst.  Jeg ved ikke, om du med hurtigst muligt mener, hvor hurtigt, det kan gælde fra. Mig bekendt kan du gøre det pr. dags dato, så det er kun dit og revisorens arbejdstempo, som afgør, hvor lang tid det tager. Om opløsning eller konkurs er det hurtigste/smarteste i din situation, må andre byde ind med. Det lyder imidlertid relativt simpelt, så jeg vil tro, din revisor har styr på det. Har du forelagt ham/hende dine spørgsmål?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

j2104:
Min revisor taler om bare at lade irmaet blive opløst men hæfter jeg så personligt hvis det er det jeg vælger

Hvad er det du hæfter for personligt?

lader du dit firma tvangsopløse vil skifteretten udpege en kurator som vil afvikle boet dvs. forsøge at sælge evt. aktiver.  Hele konkursbehandlingen tager typisk minimum ½ år. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

bakker op om, at ud må lade din revisor rådgive. Du hæfter ikke personligt for noget med mindre det ligger i aftalen at du garanterer personlig. Banken vil næsten altid automatisk ha en selvskyldnerkaution som vil betyde du har skrevet under på at hæfte personligt der. Du kan også få noget hæftelse i forbindelse med f.eks. manglende indbetaling af A skat til din egen løn men alt det er noget din revisor kan afgøre ret hurtigt

Der er mulighed for lukning med erklæring, men den ser jeg som umulig da du har kreditorer du ikke kan betale/aftaler du ikke kan overholde ved en sådan lukning

Selv erklære dig konkurs koster penge som nævnt af en tidligere og så er der tvangslukning som endnu en oplagt mulighed. Der afmelder du dig selv som direktør (virk.dk men mener at hvis du er eneste direktør skal der indsendes blanket i alle fald - igen ved din revisor det) og hvis der så ikke er en direktør længere, så får selskabet først et brev hvor de skal bekræfte, at det er korrekt at den eneste direktør afmeldes - Der går let et par måneder med det, og så sender styrelsen selskabet til tvangsopløsning ved skifteretten som udpeger en kurator. Du bliver indkaldt som sidste direktør og skal svare på spørgsmål ærligt så der ikke senere kan dukke noget op der virker skjult af dig (skjules ex aktiver og andet så kan man blive personlig ansvarlig) - og så kører sagen videre til konkurs - og er der ikke aktiver sker det "relativt" hurtigt efter. Samlet skal du ikke regne med mindre end 6 mdr MEN du vil kunne søge arbejde og leve videre som arbejdssøgende/dagpenge osv - så snart dit selskab er indstillet til lukning - og - du vil hurtigt ha overblik over, om der er noget som helst du kan risikere at hæfte for personligt eller ikke.

Din investerede startkapital i dit ApS vil du - hvis den dermed er tabt - ha fradrag for som tab på aktieindkomst

Bare tag tyren ved hornene og betal lidt for at få i det mindste rådgivning fra revisor om bedste lukning  det er IKKE lig med der skal revideres noget - hvis alt alligevel er tabt - god vind med det - du kommer jo ud igen på den anden side trods alt.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Jørgen :)

Som du siger det er simpelt, i mit tilfælde. Jeg hæfter for banken, men det vidste jeg godt.
Min revisor siger jeg skal bare skrive til erhvervstyrelsen og sige op som direktør.
Og staten opløser firmaet.
Men jeg læste her et sted at hvis man gør det hæfter man personligt med forskellige ting.
Skat, moms, revisor, etc...
Det er jeg ikke helt med på da det er en ApS.

+ en siger i tråden  jeg skal kunne garantere 30.000,- for konkurs? 
til hvem og hvorfor?

Mvh :)
J2104

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du selv melder konkurs skal du garantere for 30.000 kr (mener til skifteretten)

Hvis din revisor siger du skal skrive til erhvervsstyrelsen (mener du skal logge på virk.dk. og foretage afmelding af dig som direktør og ikke bare sende brev men det kan måske også gøres) så er det vel det du skal. Det er gratis - der vil gå en måneds tid inden de afmelder og så vil der gå 5-8 mdr med at skifteretten lukker dig - og du skal afgive forklaring om økonomien frem til du fratrådte. Du ansvarer så for gæld til bank og ikke andet i princip - med mindre du har skrevet under på garanti. Ikke for moms og revisor (med mindre du direkte har svindlet med moms) og for skat kun hvis det er a-skat på dig selv som du bevidst ikke har indbetalt når du hævede løn .- for der KAN der klart være risiko for hæftelse

Det eneste jeg kan se er, følg din revisors råd - det tager længere tid end egen konkursanmeldelse, men han må ha foretaget en bedømmelse ud fra at kende dine tal

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John.
Det svarer til hvad min revisor sagde. 
Inderst ind har jeg bare ikke lyst til at lukke
eller stoppe, der er idéer osv...
føler mig slet ikke klar til ikke at være selvstændig.

Men ja, tak for nu Zip it!
J2104
 

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 
du skriver :"vil der gå 5-8 mdr med at skifteretten lukker dig" 
Men  - i forhold til dagpenge er jeg så ikke berettige?
Jeg ringede til Ase og synes bare hun talte som om det var en enkeltmands virk.
så længe der er cvr. nr. kan man ikke få dagpenge... hvilket er skræmmende. Man har trodsalt investeret mange timer hver uge. selvom gevindsten ikke var i toppen endnu.

+ hvis det tager så lang tid at blive lukket - skylder ApS så huslejen i de 6 mdr. opsigelse der er på lokalerne? og andre løbende kontrakter?

Mvh :)
J2104


 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

j2104:
du skriver :"vil der gå 5-8 mdr med at skifteretten lukker dig" 

Men  - i forhold til dagpenge er jeg så ikke berettige?

Jo jeg mener du er berettiget når du kan vise a-kassen at selskabet er sendt til lukning. Jeg tror du er nødt til at ha en revisor til at skrive på - han skal jo også skrive på, at du er berettiget ud fra din løn/indtjening i de to bedste af 5 seneste år.

Der er hver sin beregning de første 2 år og efter 3 år. Efter tre år bruger man løn og resultat i de to bedste af de seneste 5 år - reguleret for overført underskud og evt betaling til medhjælpende hustru. ASE har et skema lige præcis til det. Fra det øjeblik du opfylder kravet og revisor kan bekræfte der er indgivet til lukning er du berettiget - MEN jeg ved ikke om der er en "død periode" fra du afmelder direktør, til erhvervsstyrelsen sender til skifteretten - det kunne jeg frygte, og det kan være et par måneder. Jeg tror din revisor ved det, og ellers gør ASE givet - og du skal bare sige det er ApS der skal lukke og høre hvad du skal gøre for at kunne få det bekræftet i forhold til dagpenge - tal med revisor først

j2104:
+ hvis det tager så lang tid at blive lukket - skylder ApS så huslejen i de 6 mdr. opsigelse der er på lokalerne? og andre løbende kontrakter
ja det gør det givet frem til lukningen, men det er jo så ApS der skylder og ikke dig, og ved lukning - uden aktiver, vil du ikke få problem med det, så længe du ikke har gjort noget direkte uansvarligt med at stifte gæld du vidste du ikke kunne betale. Det vil bare blive til tab for husværten og andre,m men så snart lukning er besluttet bør du nok afslutte alt du kan for at være proaktiv

Igen, lad revisor som jeg ved du skrev du havde ind over - råde dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)