Jeg vil gerne ansætte en bogholder/administrator nogle timer om ugen. Yderligere vil jeg gerne ansætte en salgsassistent nogle timer hver uge. Det bliver formentlig en efterlønner eller lignende. Han/hun skal arbejde derhjemme... Der er ikke plads hos mig. Er der noget lovgivning, som gælder, for hjemmearbejdspladser? Er der noget i arbejdsmiljø-loven, som gælder? Jeg gætter på, at noget af arbejdsmiljøloven gælder, men selvfølgelig kan alt jo ikke gælde... Kan I hjælpe ??? Har I et godt link til "arbejdsmiljø for begyndere"... altså krav for små iværksættere.. Hilsen Carsten carjuth |
Hej Carsten
Der er desværre ikke specielle arbejdsmiljøregler light for små iværksættere - du slipper for en arbejdsmiljøorganisation, men det er stadig dit ansvar, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Også på distancearbejdspladser - altså hjemmearbejdspladser. Hvis der udføres arbejde i hjemmet regelmæssigt (mindst 1 gang ugentligt) gælder de samme regler som for kontorarbejdspladsen og hvis dine medarbejdere skal arbejde med computere i 2 timer eller mere på en dag, er der en skærmbekendtgørelse, du skal sætte dig ind i. Den fastsætter regler for tilrettelæggelsen af arbejdet og stiller krav til indretning af arbejdspladsen - ligesom den fastlægger regler for, at dine medarbejdere har ret til øjenundersøgelser og eventuelt til skærmbriller.
Arbejdstilsynet har en hot-line, man kan ringe til. Den er bemandet med tilsynsførende - altså medarbejdere, der ved hvad de har med at gøre. De vil helt sikkert kunne vejlede dig. Ellers kan du starte her: http://www.arbejdsmiljoweb.dk/ledelse/hjemmearbejdsplads/hjemmearbejdspladsen/arbejdsmiljoe_i_hjemmet
God fornøjelse.