Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskudsopgørelse versus årsgørelse > restskat

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

I starten af året sprang jeg ud som fuldtids iværksætter (I/S) og samtidig ud i en uvished omkring hvad jeg potentielt ville tjene for hele året.

Efter samtale med en rådgiver fra skat, satte jeg derfor min forskudsopgørelse til et ret lavt beløb: 50.000 kr.

Jeg har naturligvis på nuværende tidspunkt tjent mere end de 50.000 kr., men har endnu ikke opdateret min forskudsopgørelse.

SPØRGSMÅL:

1. Lad os antage at jeg ved årsafslutning ikke har opdateret min forskudsopgørelse og den stadig er på 50.000 kr. På min årsopgørelse har jeg defineret at jeg har tjent 300.000 kr.
Er det korrekt antaget, at skat så automatisk går ind og sammenligner differencen på forskuds/årsopgørelse og fortæller mig så ud fra det, at jeg skal betale X antal kroner i retsskat?

2. I relation til 1 - passer det at denne retsskat først senest skal betales 01.07.2015? Med andre ord, jeg kan i teorien "vente" med at betale skat for i år (2014) til 01.07.2015 næste år?

3. Ser SKAT "ilde" på ovenstående (1+2) - altså, kommer man udover restskatten i "bad standing" hos skat når "vælger" at tage en retsskat fremfor at betale her og nu?

4. Næste år - 2015 - der står jeg i samme udgangpunkt som i år - jeg aner ikke hvad jeg kommer til at tjene, så min tanke er, at sætte min forskudsopgørelse til 50.000 kr. til at starte med igen. Er der noget "forkert" ved at gøre dette igen?

Jeg er naturligvis klar over, at det altid er fornuftigt at få betalt sin skat til tiden og jeg har skam også lagt penge dedikeret til skat tilside. Mine overvejelser mht. ovenstående kommer af mere "taktiske" grunde. Jeg vil bare være sikker på, at jeg ikke "kommer i klemme" eller gør noget "forkert".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - ud fra dit forskud trækker skat penge i år - ud fra din udvidede selvangivelse reguleres dette og du får penge tilbage eller skal betale

2 - du skal i princip forskudsopgøre seriøst men år 1 sker der i alle fald ikke noget ved at du først skriver det faktiske i selvangivelsen med frist 1/7. Hvis du har betalt for lidt under året, så bliver du pålagt dag til dag rente oven i skatten fra 1/1 næste år og efter 1/7 oven i det en strafrente

3- jeg ved ikke om du kommer i bad-standing - du kommer af med rente og evt strafrente og skat kan så næste år rette dit forskud op automatisk hvis de mener du bevidst forskudsopgører forkert - om du vil kalde det bad standing ved jeg ikke - men det minder vel lidt om

4 er vel besvaret i 1 til 3. Skat skal betales under det år man optjener det - sådan er loven, men du kan jo kun forskudsopgøre så godt som muiligt og ellers får du rente og strafrente som beskrevet, og finder skat det er en bevidst trækken på dem som likviditet får du problem,

Du må rette forskud så mange gange du vil under året, helt frem til slut oktober for at skat skal kunne nå at kræve b skat med sidste rate i november - så når du ved du tjener mere, kan du bare løbende opdatere dit forskud

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)