Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

! Bogføring: Køber vare i butik d.1/7, beløb trækkes d. 2/7?!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Hvis jeg køber en vare d. 1/7-2014 og betaler med dankortet og det beløb først trækkes d. 2/7-2014 - hvornår skal jeg så bogføre det?

Jeg plejer at smide dagens indtægter og udgifter i en kuvert, men nu når trækker en csv. fil ud fra banken og ind i dinero stemmer datoerne ikke, da beløbet trækkes på en anden dato og ikke købsdatoen.

- Mit spørgsmål lyder derfor på, skal kvitteringen ned i kuverten fra d.1/7 eller ned i kuverten fra d.2/7 da beløbet trækkes fra kontoen? 

:) 

Tilmeldt 20. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

ALTID den dag der står på kviteringen Smile

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

købsdato

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen hvilken en af dem skal jeg så slette?

Den jeg selv laver på den pågældende dag jeg køber varen, eller den som jeg uploader via csv. filen som er et udtræk fra banken.

og hvis man så printer en kontooversigt ud, vil købsdato ikke stemmer overens med den dag pengene bliver trukket og derfor vil der være fejl i bogføring x bankudskrift? :) 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Når det kun er en dags forskel, og beløbet er ubetydeligt, ville jeg bare smide det i kuverten fra den 2/7.

Var beløbet væsentligt større og datoerne lå på hver sin side af måned, kvartal eller år, ville jeg bruge købsdato. I dette tilfælde er beløbet uvæsentligt.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Faktura dato for køb

Betalingsdato for betaling

Så en i hver kuvert

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Dvs at hvis der i løbet af et år er feks 200 lignende poster, så mener du at de skal bogføres dobbelt alle sammen?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tænker i forhold til lovgivningen, kan du selv vælge, så længe datoerne er indenfor samme momsperiode (og dermed også samme årsregnskab).
Hvis du tænker i din egen statistik og likviditetsstyring (eller krydser en momsperiodegrænse, især hvis det er årssiftet), skal du bogføre på begge datoer. Den første med modkonto kreditor eller debitor (princippet gælder begge). Den anden, hvor kreditor hhv. debitor udlignes mod bank eller kasse. Det er ikke nødvendigt med en konto til hver kreditor hhv. debitor, det er nok med en samlekonto til hver gruppe.
Det er op til temperament og praktiske forhold, om man vælger det ene eller andet bogførinsprincip - eller en blanding. Jeg har valgt den sidste, for så har jeg automatisk datoen fra bankfilen, almindeligvis. ( Se også I.B, som udnytter dette på elegant vis. :-))

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)